جشنواره ملی بهارنارنج سنت دیرینه ی مازندران است

جشنواره ملی بهارنارنج هرسال‌در استان مازندران برگزار می شود و اکثر شهر ها در این جشنواره شرکت می کنند.‌

به گزارش حرف آنلاین ؛ آئین جشن بهار نارنج در مازندران یکی از سنت های چندین ساله است که در شورای عالی ثبت سازمان ميراث فرهنگی كشور به شماره 1085 ثبت ملی شده است و این جشن اردیبهشت هرسال در مازندران از گذشته تاکنون برگزار می شود.

درختان نارنج با شکوفه دادن در اردیبهشت ماه ، زمینه را برای عرق گیری بهارنارنج و برگزاری این جشن فراهم می کنند و این سنت قدمت زیادی دارد که از دوران قاجار تا به امروز پابرجا است.

جشنواره بهار نارنج که ریشه در سنت های بومی مردم ایران دارد، اولین بار به همت زنان علاقه مند به محیط زیست در سال ۱۳۸۹ در شهر تنکابن و دومین دوره آن هم در کاخ موزه رامسر برگزار شد.

درخت نارنج دارای گل های معطر به همراه تعدادی پرچم و دندانه های ریز و گوشواره های دلی شکل است که حداکثر ارتفاع درختان به ۶ تا ۹ متر می رسد. درخت نارنج هر یک سال گل می دهد و مدت این گل دهی ۳۰ الی ۴۰ روز است.

برخی از مردم مازندران با جمع آوری بهار نارنج در فروردین و اردیبهشت ماه و گرفتن عصاره آن ایجاد اشتغال کرده و از بهارنارنج علاوه بر عصاره گیری، در پختن مربا هم استفاده می کنند.

عرق بهار نارنج برای درست کردن شربت در تابستان و یا کاهش برخی از درد ها استفاده می شود و برای درمان اختلالات گوارشی، اختلال خواب،آرامش اعصاب ، دفع سنگ کلیه،کاهش فشار خون و … بسیار مفید است.

نحوه عرق گیری بهار نارنج در مازندران اینگونه است که در قابلمه های بزرگ آب می ریزند و گلبرگ های بهارنارنج را به آن اضافه می کنند، یک شئ سنگین مثل سنگ یا هاونگ را ته قابلمه می گذارند و بر روی آن یک کاسه قرار می دهند و درب قابلمه را به صورت برعکس می بندند تا در هنگام به جوش آمدن آب بتوانند چند تکه یخ بر روی آن قرار دهند تا بخار کند و عرق بهارنارنج در کاسه ریخته شود.

هرچند دقیقه یکبار باید عرق کاسه خالی شود و آن را در ظرف های مات و شیشه ای در جای خنک نگهداری کنند.

بهارنارنج طبع گرمی دارد و ترکیب آن با انواع عرق های گیاهی خواص درمانی فوق العاده ای ایجاد می کند.

مربا و عرق بهار نارنج از محصولات بسیار محبوب در مازندران است که همیشه مورد توجه گردشگران و افراد بومی منطقه قرار می گیرد و این علاقه زیاد انگیزه ای شد تا مردم مازندران بیشتر از گذشته به این سنت بپردازند و از آن کسب درآمد کنند.

مردم مازندران بر این باورند که جمع آوری بهارنارنج به گونه ای است که نباید درختان را تکان داد و باید پارچه یا هرچیز دیگری را زیر آنها پهن کرد تا شکوفه های نارنج بر پارچه بریزند و سپس از آنها استفاده شود.

همچنین کاشت درخت نارنج در پیاده رو های شهر های مازندران توسط شهرداری ها یک اقدام بسیار ارزشمند بوده که برگ های همیشه سبز آن زیبایی فضای سبز شهرها را چندین برابر کرده است.

جشنواره ملی بهارنارنج هرساله در استان مازندران برگزار می شود و اکثر شهر ها در این جشنواره شرکت می کنند.‌در این جشنواره علاوه بر فرآورده های بهار نارنج در غرفه ها، محصولات بومی و سنتی مازندران هم به نمایش گذاشته می شود.

بابل یکی از شهرستان های زیبای مازندران است که پس از شیراز معروف به شهر بهار نارنج بوده و علت این لقب، وجود ۵۰۰ هزار درخت نارنج در این شهرستان است.

اسنادی وجود دارد که بیانگر هدیه های اهالی مازندران به پادشاهان مختلف است و عرق بهارنارنج یکی از این هدیه های با ارزش و قبول طبع شاهان و بزرگان بوده است. به عنوان مثال می توان به فرمانی از فتحعلی شاه قاجار برای قدردانی از جعفرقلی خان قاجار ، پدر قهارقلی خان و معروف به خانلرخان که موقوفات زیادی از او در بابل باقی مانده است به دلیل ارسال هدایا به شاه اشاره کرد. در این فرمان هدیه‌هایی مثل مرکبات، ماهی، بهارنارنج، آب نارنج، و… برای شاه ارسال شد.

زیاده‌روی در نوشیدن عرق بهارنارنج در حالت ناشتا کبد را ضعیف می کند و باعث ضعف معده می‌شود. زیاد بوییدن بهارنارنج نیز بی‌خوابی می‌آورد و اگر عرق آن بیش از یک سال در شیشه بماند خاصیت خود را از دست می دهد.

در تولید بستنی از عرق بهارنارنج استفاده می شود که آن را بسیار خوش طعم و خوش عطر می کند و امروزه در شهرستان بابل بسیار این امر دیده می شود و در شیراز و کاشان هم از گذشته رایج است.

هرساله تعداد زیادی از گردشگران از جشنواره ملی بهارنارنج در مازندران و دیگر نقاط استان بازدید می کنند و از سنت کهن مردم ایران به ویژه مازندران لذت می برند.