از تنبیه مسئولان تا قدرتی به پهنای موشک و پهباد

اشاره | در آستانه چند روز باقی مانده تا انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت وگو با فعالان سیاسی و پارلمانی مازندران، از آن جهت می تواند جذاب باشد که اهمیت حضور مردم در انتخابات و پای صندوق های رای را تحلیل و بررسی کرده و نیز تجربه جلب مشارکت و نیز اهمیت آرای مردم به جهت انتخاب درست برای چهار سال آینده را نشان دهد. در هفته‌های اخیر بسیاری از چهره های شناخته شده سیاسی مازندران در محافل انتخاباتی استان حاضر شده و به برگزاری انتخابات در استان و کشور کمک می کنند.

اشاره | در آستانه چند روز باقی مانده تا انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت وگو با فعالان سیاسی و پارلمانی مازندران، از آن جهت می تواند جذاب باشد که اهمیت حضور مردم در انتخابات و پای صندوق های رای را تحلیل و بررسی کرده و نیز تجربه جلب مشارکت و نیز اهمیت آرای مردم به جهت انتخاب درست برای چهار سال آینده را نشان دهد. در هفته‌های اخیر بسیاری از چهره های شناخته شده سیاسی مازندران در محافل انتخاباتی استان حاضر شده و به برگزاری انتخابات در استان و کشور کمک می کنند.

“ولی‌الله نانواکناری” نماینده سابق مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی، از این دسته افراد است که با سابقه پارلمانی و سیاسی در این منطقه، به تبیین وظایف نمایندگان مجلس و نیز کمک به انتخاب مردم حضور فعالان دارد.

از او درباره سرنوشت انتخابات روز جمعه، دلایل عدم رضایت مردم از آرایی که به صندوق می‌اندازند، نگاه بخشی و منطقه‌ای نمایندگان مردم مازندران در مجلس و شرایط یک کاندیدای اصلح پرسیدیم.

بخش‌هایی از گفت وگوی ما با او را می‌خوانید:

 

*وضعیت فعلی انتخابات 11 اسفند را چطور ارزیابی می کنید؟

 

-روند انتخابات نسبت به یک ماه گذشته رو به صعود دارد، وضعیت سرد و نگران‌کننده با حضور نامزدهای انتخاباتی در سطح شهرستان‌ها از حالت رکود گذشته به تحول و سیر صعودی رسیده است. به نظر من نگاه مردم به عرصه انتخابات قابل دسته‌بندی است، این نیست که همه مردم یک نظر داشته باشند، آنها که  در دل گروه ایران اسلامی دارند، سه  دسته‌اند: یک دسته که می‌گویند بد و خوب ایران سرای من است، هرچه هست باید نگاه مثبت داشته باشیم، دسته دیگر معتقدند که نگاه به ورود به عرصه انتخابات دارند به این دلیل که شاید اگر رای ندهند کشور دچار مشکل می‌شود، از جهت اینکه دشمنان اقدامات فریبکارانه‌ای داشته باشند و آسیبی به کشور برسد، برای اینکه جلوی آن حوادث گرفته شود در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. دسته دیگر به نظام معتقدند اما می‌گویند ما پای صندوق رای نمی‌آییم تا مسئولان متنبه شوند. در نهایت نگاه من است که هر سه گروه نگاهشان به اقتدار نظام، فعالیت نظام است اما گله‌مندی‌ها هم هست. دو گروه اول قطعا در پای صندوق‌های رای حضور می‌یابند و این دسته سوم هم پای صندق می‌آیند با همه این مسائل معتقدم که تعداد رای‌دهندگان این دوره با این نگاه حتما ریزش دارد.

*علت اصلی نارضایتی فعلی مردم را در چه می‌دانید؟

 

-به هر حال سطح مدیریت از کلان تا خرد در کشور، نگران‌کننده است، اگر این مدیریت‌ها را دسته‌بندی کنیم از کلان، میانه تا خرد باید بگوییم مردم از هر سه سطح نگران‌اند. نگرانی مردم از مدیریت‌های کشور این است که با هر اداره‌ای ارتباط می‌گیرند، با نارضایتی مواجه‌اند. مثلا دریافت یک موافقت اصولی چقدر زمان می‌برد که گلایه همه را در پی داشته است. این همان برخی رفتارها است که بی‌اعتمادی ایجاد کرده است و این بی‌اعتمادی باعث ریزش آرا می‌شود.

باید این را هم بگویم که امروز عده‌ای از کشورها از متحدین و کشورهای متفقین یکپارچه شدند تا نظام جمهوری اسلامی را از پای درآورند. بهترین راه مقابله با دشمن این است که مردم در ایام‌الله حضور فعال داشته باشند. حضور مردم در 22 بهمن جای قدردرانی دارد اما به تعبیر مقام معظم رهبری، مسئولان نباید این را به پای خودشان بنویسند. هنوز مردم ناراضی‌اند و نگرانی دارند. عدم ثبات در قیمت، رشوه و ارتشا، نابرابری هزینه و درآمد،

این چالش بزرگتری است که مردم را ناراضی کرده است اما با این وجود باید از همه مردم درخواست کنیم حضور یابند و پشتوانه محکمی برای نظام و اقتدار نظام باشند.

 

*چرا مردم هر بار بعد از 4 سال از آرایی که به صندوق‌ها ریخته‌اند ناراضی می‌شوند؟

 

-یک اشتباه استراتژیک از سوی مردم، نامزدهای انتخاباتی و هم نمایندگان نسبت به این موضوع هست. نمایندگان باید بدانند، که وظیفه نمایندگی چیست، مردم باید بدانند که از نماینده چه انتظاری باید داشته باشند. یک حلقه مفقوده‌ای این میان است که به آن توجه نشده است. راه را باید از وزارت راه بخواهند، قانون را از مجلس بخواهند. چون قول‌هایی می‌دهند و برآورده نمی‌شود، مردم هم ناراضی می‌شوند. در نتیجه تناقض بین گفتار و عمل است یعنی آنچه که گفتیم عمل نکردیم و آنچه که عمل کردیم را هم نگفتیم، موجب نارضایتی مردم می‌شود. امروز کدام مسئولی آمد گفت من این را گفتم اما عمل نکردم عذرخواهی می‌کنم. می‌آیند کنار عکس شهید قرار می‌گیرند و عکس شهید عمل می‌کنند؛ این بزرگترین آسیب نظام جمهوری اسلامی است. اولین اصل نظام اسلامی مردم هستند، موشک دور برد فقط قدرت نظام نیست، یک بعد از قدرت نظام موشک دوربرد است، داشتن پهباد برای ما یک امتیاز است، همه این موردها را جمع کنیم، می‌شود ابعادی از قدرت نظام، اما قدرت اصلی، مردم هستند و دل در گرو حفظ نظام داشتن مردم صد برابر این امتیازات را می‌تواند داشته باشد. همه مسائل اقتصادی، نظامی، سیاسی را یک کفه ترازو، قرار دهید، باید مردم را در کفه دیگر ببینید، امروز اگر متحدین و متفقین یکپارچه شدند علیه ما نه به خاظر این است که از موشک ما می‌‎ترسند، از پهبادها می‌ترسند، آنچه که باعث می‌شود دشمن خطر نکند، برای این نگاه سردار سلیمانی که همان نگاه مقاومت، نگاه شهید و رزمنده مجاهدی است که جان خود را فدا می‌کند تا خدشه‌ای به کشور وارد نشود.

معتقدم آنچه که توازن قدرت در دنیای نظامی ایجاد می‌کند، حضور مردم است. اینجاست که من از مردم خواهش می‌کنم که با حضور در صحنه انتخابات این اقتدار را از بین نبرند. این نگرانی‌ها و نارضایتی‌ها زمانی مرتفع می‌شود که حضور مردم پای صندوق‌ها و عرصه‌های سیاسی، باشکوه باشد. این را مسئولان باید بدانند و به آن عمل کنند.

اقتدار همه قوا به مردم است و نباید مردم را ناراضی کنند. فقط بحث نمایندگی نیست بحث همه نظام است که مردم دل از گرو نظام برندارند.

 

*مردم برای اینکه چهار سال بعد نگویند رای دادیم چی شد چطور باید رای بدهند؟

 

-باید در انتخاب، صلاحیت افراد را در نظر بگیریم. در عرصه انتخابات اولین موضوع صلاحیت است که باید مورد توجه قرار گیرد. غنای بسیار زیادی در کشور داریم. آیت‌الله مطهری می‌گویند علم و تقوا دو بال یک فرد هستند، اگر در گزینش از تقوا و تخصص و علم نام می‌بریم، در این  میان امانتداری هم هست که مساله مهمی است. طرف سخن می‌گوید مشخص است که راست می‌گوید یا دروغ. اگر به معیارها توجه کنیم انتخاب بهتری خواهیم داشت. اگر نگاه قومی و قبیله‌ای نداشته باشیم و سابقه اجرایی افراد را باید در نظر بگیریم می‌توانیم با درنظر گرفتن شرایط لازم برای نمایندگی مجلس تصمیم بهتری بگیریم. همان سخن دکتر چمران اگر کسی تقوا داشته باشد بر تخصص ارجحیت دارد اما اگر کسی تخصص نداشته باشد مسئولیتی را بپذیرد او آدم با تقوایی نیست. این نداشتن تقوا را مردم تشخیص می‌دهند. مردم باید با این معیار انتخاب کنند.

 

*چه ارزیابی از نمایندگان مجلس مازندران در طی ادوار دارید و چه موانعی برای کارکرد برای مازندران در میان نمایندگان مجلس وجود دارد؟

 

-در دوره دهم همه یازده نفر را در فریدونکنار دعوت کردم، گفتم که آیا می‌دانید مردم مازندران از ما چه سوالی دارند، همه از ما می‌پرسند چرا نمایندگان مازندران با هم متحد نیستند. در کنار اینکه نماینده مازندران هستیم نماینده کشور هم هستیم اما اگر 12 نفر نماینده مازندران پیگیر یک مساله باشند قطعا به نتیجه می‌رسد.

تنها مثال هایی می زنم از اینکه با پیگیری هر 12 نفر نماینده مازندران حاصل شده است، خاطر همه هست وقتی زمستان گاز به مازندران نرسید و ترکمنستان بهای گاز را افزایش داد. این اتحاد نمایندگان مازندران بود که سال بعد با 650میلیارد تومان انتقال گاز از دامغان به مازندران انجام شد. کاری کردیم که اعتماد مردم را جلب کنیم.

در مساله انتقال آب دریای خزر به سمنان اگر اتحاد نمایندگان مازندران نبود این هزینه سنگین به کشور وارد می‌شد. از تخریب محیط زیست و جنگل هیرکانی که برای دنیا ارزش و اعتبار دارد جلوگیری کردیم. جلساتی با اعضای هیات علمی دانشگاه، حمایت نمایندگان گیلان و گلستان و بررسی اثرات تخریبی جلوی این عمل گرفته شد. اینجاست که معتقدیم اگر بتوانیم از فکر متخصص دانشگاهیان و همه آحاد استفاده کنیم می‌توانیم موفق باشیم. در بقیه موارد هم همین است چرا نباید امروز ترانزیت شمال به جنوب در مازندران باشد، بزرگترین بنادر کشور امروز در اختیار ماست، اگر راه آهن را رونق دهیم که این با اتحاد نمایندگان مازندران میسر است، رضایت بیشتری از مجلس خواهند داشت.

 

*به عنوان آخرین سوال، مجلس آینده چه نوع مطالباتی را باید پاسخ دهد؟

 

-به صورت کلی مازندران به تناسب ظرفیت‌هایش رشد و توسعه نیافته است، در بحث گل و گیاه، مرکبات و خاویار مازندران سرآمد است، اما هنوز نتوانستیم از آن برای توسعه مازندران استفاده کنیم، ما در آن دوره برنج را از پرداخت ارزش افزوده معاف کردیم اما میزان اشتغال در این حوزه بسیار پایین است در حالی که می توانست برای مازندران مفید فایده باشد ولی از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است.

در حوزه گردشگری مازندران در طی این سال‌ها می‌توانست به قطب گردشگری تبدیل شود اما از این ظرفیت استفاده نشد، میزان حضور گردشگران در مازندران بسیار بیشتر از سایر استان‌ها است، هزینه‌های این مسافران را پرداخت می‌کنیم و در استان حضور دارند اما از سرانه حضور برای مازندران عایدی نتوانستیم جمع کنیم، در زمینه کشاورزی هم امروز نتوانستیم با کسب رضایت کشاورز، آن را برای نسل‌های بعدی حفظ کنیم، امروز مساله ترافیک برای مردم مازندران آزاردهنده شده است هنوز برای آن راه حلی یافته نشده است اینجاست که معتقدیم برای مازندران یکپارچه باید نمایندگان در سطح ملی فکر کنند و برای مازندران متحد شوند و از این مسیر رضایت مازندرانی‌ها را به دست آورند. مردم ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را می‌بینند و می‌پرسند چرا نمایندگان مازندران متحد نیستند که امیدواریم این مساله در مجلس بعدی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گفت وگو از: الناز پاک‌نیا