پروژه جزیره مصنوعی مارینا پارک خزر نوشهر ۸ساله شد

حرف آنلاین: سال ۱۳۹۳ بود که استارت ایجاد جزیره مصنوعی مارینا پارک خزر نوشهر توسط سیدمحمد موسوی زده شد تا ظرف مدت زمانی حدود ۵ سال به بهره‌برداری برسد اما برخی مانع تراشی‌ها از سوی مسئولان باعث شد تا عملیات اجرایی مارینا پارک خزر نوشهر به تاخیر بی‌افتد.

موسوی همچنین بنیان‌گذار کانون معلولان تواناست و از کارآفرینان برتر کشور هم محسوب می‌شود از همان روزهای آغازین تاکید کرد که هدف از ساخت این مجموعه علاوه بر ایجاد حدود ۶ هزار فرصت شغلی برای جوانان منطقه، ایجاد منبع درآمدی برای آموزش به فرزندان افراد معلول اعلام کرد.

در سال‌های ابتدایی آغاز پروژه درگیر پرونده زمین خواری شده بود، دو سال طول کشید تا دستگاه قضایی مازندران برای پرونده‌ای که اقرار متهم به ارتکاب تخلف در آن وجود داشت قرار مجرمیت صادر کند و این اتفاق عجیب در حالی صورت گرفته است که در همان روزهای آغازین رسیدگی‌های قضایی به این پرونده مدارک لازم برای صدور قرار در دادسرای عمومی و انقلاب از سوی شاکی پرونده در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفته بود، خلاصه اینکه این سرمایه‌گذار ۲ سال و نیم درگیر یک پرونده در دادگستری بود ولی پا پس نکشید و همچنان درگیر تکمیل آن است.

و اما کمی درباره مارینا پارک خزر

مارینا پارک خزر پروژه بزرگترین جزیره مصنوعی منطقه نوشهر است که در حال حاضر بر اساس برآوردهای اعلام شده بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه اجرایی دارد، البته در سال ۱۳۹۳، به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت.

مارینا پارک خزر سومین اسکله بزرگ دنیا محسوب می‌شود که به شکل گل لوتوس ساخته خواهد شد.

این پروژه با مشاوره گرفتن از بزرگترین و معتبرترین شرکت های فعال در زمینه ساخت جزیره های تفریحی توریستی دنیا قرار است در ۱۳ کیلیومتری شهرستان نوشهر به نور و در بخش ساحلی روستای چلک ساخته شود.

سود سرمایه‌گذاری؛ وقف معلولان 

این سرمایه‌گذاری که سودش وقف معلولان خواهد شد در فاز ۴ که فاز نهایی آن است یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و اسکله ۸۵۰ متری در داخل آب و ۴ هکتار فضای قایقرانی تفریحی یکی از مشخصات آن محسوب می‌شود.

مارینا پارک خزر به گونه‌ای طراحی می‌شود که واجد تمام امکانات رفاهی و آسایشی برای گردشگران باشد تا زمینه‌های جذب گردشگر از اقصی نقاط دنیا را به دیار علویان فراهم شود.

در حال حاضر تمامی استعلام‌ها و مجوزهای لازم برای شروع به کار این مجموعه زیبا اخذ شده و تنها نتیجه یک استعلام از سازمان محیط زیست کشور باقی مانده است.

در دولت سیزدهم برای شتاب بخشی به برنامه محوری و ایجاد توسعه در استان های گردشگر پذیر تاکید شده است که ضرورت های حمایت از پروژه هایی چون مارینا پارک خزر نیز در همین راستا بیش از پیش احساس می شود.

بر اساس مدارک ارائه شده از طرف کارشناسان طرف قرارداد شرکت سازنده پروژه، مارینا پارک خزر قرار است در مساحتی حدود ۶۰ هکتار در عمق سواحل غرب مازندران احداث شود.

بارقه‌های امید دمیدن گرفت 

در همین راستا قرار است هزینه حدود ۱۵ هزار میلیارد تومانی ساخت این مجموعه از محل دارایی‌های شخصی سرمایه‌گذار مارینا پارک خزر، مشارکت بانک‌های داخلی و خارجی و سهام مشارکت مردمی تامین شود.

اکنون با رفع این موانع بارقه‌های امید برای تولد این فرصت بزرگ توریستی شمال کشور دمیدن گرفته است.

سال گذشته طی نشستی با حضور استاندار، وی در جریان جزئیات ریز این پروژه قرار گرفت و در پایان نیز برای رفع آخرین مانع پیش روی شروع بکار این پروژه کم نظیر قول مساعد داد.