شهید مهران شوری زاده؛ میزبانی که مهمان شد

در مطلب ذیل با گوشه ای از بیوگرافی و زندگینامه شهید مهران شوری زاده و همرزم شهید محسن کیخایی اشنا شده و در ادامه گفت و گو با داماد و همسر شهید را می خوانید

شهید مهران شوری زاده شهید جوانی که در دی ماه سال ۱۴۰۰، به‌همراه یکی دیگر از هم‌رزمان شهیدش به‌نام محسن کیخایی از نیروهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی زاهدان درحین انجام ماموریت با اشرار مسلح درگیر و به شهادت رسید، مهمان ویژه مزار شهدای آرامگاه ملامجدین ساری است.

شهدای مدافع امنیت، دفاع از حرم و سلامت نیز در راه شهیدان دوران دفاع مقدس قرار گرفته و برای تامین آرامش و امنیت مملکت از خون خود مایه گذاشتند، آنها دل به خدا دادند و خداوند محبتشان را در قلبها جاری و ساری کرد، آن‌ها بعد از شهادت به بالاترین مقام در دنیا و آخرت خواهند رسید.

مازندرانی‌ها در همه عرصه‌ها میزبان خوبی بوده و هستند، در عرصه شهید پروری نیز نظیر ندارند، حالا هم چند ماهی است که آرامگاه بزرگ مرکز مازندران مهمان شهیدی است که شاید نام خانوادگی‌اش کمی تفاوت داشته باشد و یا اهل استانی از جنوب کشور باشد ولی اینجا همه او را می‌شناسند و از او به نیکی یاد می‌کنند.

گفت و گو با داماد و برادر همسر شهید مهران شوری زاده

داماد و برادر همسر شهید مهران شوری‌زاده در گفتوگو با حرف مازندران از ماجرای وصلت تا شهادت شهید مهران شوری زاده مطالبی بیان می‌کند که می‌خوانیم. 

حشمت باکویی اهل شهرستان ساری با بیان اینکه شهید مهران شوری زاده متولد سال ۱۳۶۶ از شهرستان زابل شهر سیستان و بلوچستان بود، اظهار می‌کند: ماجرای آشنایی ما با خانواده شهید به چندین سال پیش برمی‌گردد درست زمانی که بنده از طریق یکی از آشنایان با خواهر شهید “همسرم” آشنا شدم.

وی اضافه میکند: پس از آشنایی و ازدواج با همسرم که در زابل زندگی میکردند بساط آشنایی شهید مهران شوری زاده و خواهرم نیز فراهم شد و پیوندی دوباره بین خانواده ما و خانواده شوری زاده رقم خورد، خواهرش از اینکه آقا مهران هم به نوعی ساروی شده بود خیلی خوشحال بود،

خواهرم پس از ازدواج در سال ۱۳۹۰ به دلیل اینکه محل کار همسرش در زاهدان بود راهی زاهدان شد و همانجا با اجاره کردن منزلی زندگی مشترک خود را آغاز کرد‌.

باکویی به دختر هفت ساله شهید شوری زاده “خواهرزاده خود” اشاره میکند و یادآور میشود: حاصل ازدواج همسرم و آقا مهران روژان کوچولو بود که علاقه بسیار شدیدی به پدرش داشت و شهید نیز جانش به جان روژان بسته بود، همه اطرافیان بر این باور هستند که شهید شوری زاده یقینا لحظه جدایی روح پاکش از بدن تنها گذاشتن دختر نازنین، همسر و خانواده‌اش برایش سخت بود‌.

شهادت خواسته خودش بود

داماد شهید شوری زاده عنوان میکند: آن‌ها سال‌های سال در زابل زندگی می‌کردند، ما هیچ خاطره تلخی از شهید نداریم و هر چه هست خاطرات شیرین است، نبودن و شهادتش هنوز برایمان قابل قبول نیست، میدانیم شهادت خواسته خودش بود اما با رفتنش ما را در داغ فراغ خود قرار داد.

برادر همسر این شهید با اشاره به نصیحتی که از جانب او دریافت کرد، ادامه می‌دهد: زمانی که در محیط کار مشکلی پیش می‌آمد، می‌گفت آقا حشمت “برای رضای خدا کار کن”، این جمله تکیه کامل شهید بود که نه تنها به من بلکه به تمام همکارانش در زاهدان هم گوشزد می‌کرد، شهید شوری زاده با شهادتش نشان داد که همواره برای رضای خدا کار می‌کرد.

وی تصریح می‌کند: شهید با خلوص نیت برای رضای خدا و رضایت خلق خدا کار می‌کرد، شروع تا پایان خدمتش در منطقه بلوچستان حضور داشت، کمتر کسی را میتوان دید که ۱۴ سال در یک منطقه خدمت کند، آن هم منطقه اشرارخیزی همچون بلوچستان، این منطقه سختی برای خدمت است، ولی او از زمان آغاز خدمت تا پایانش که به شهادت ختم شد در بلوچستان شهرستان‌های؛ چابهار، سرباز، دلگان، خاش، ایرانشهر و خود زاهدان به ارائه خدمت پرداخت.

مازندران ، میزبان شهید مهران شوری زاده

باکویی که چندسالی از شهید بزرگتر است با بیان اینکه شهادت آقا مهران برایمان قابل باور نیست، ادامه میدهد: پس از شهادتش میدانستیم که این دوری را تاب نمی آوریم، با توجه به اینکه نبودنش برای هر دو خانواده سخت است، ولی خانواده او این شهید بزرگوار را به ما بخشیدند و به‌نوعی ما میزبانی او را بر عهده گرفتیم تا محل تدفین پیکر پاکش در شهر ساری باشد تا نزدیک، خواهر، همسر و دختر هفت ساله‌اش باشد لطف بزرگی کردند، این بخشش زیادی می‌خواهد، پدر مرحوم شهید در شهر زابل به خاک سپرده شده و مابقی اعضای خانواده شهید هم در زابل زندگی می‌کنند ولی حاضر شدند شهید را به ما ببخشند.

داماد شهید مهران شوری زاده یادآور میشود: درد فراغ برای خانواده شهید در زابل هم سخت بود آخر او بزرگ شده و اهل زابل بود، دلشان آروم نمی‌گرفت از این رو در گلزار شهدای زابل سنگ قبر نمادین و یک جایگاه ویژه برای شهید لحاظ کردند و به مزارش می.روند.

برادر همسر شهید شوری زاده، با تاکید بر اینکه شهدا نیازی به ما ندارند ولی چون این شهید در شهر ما غریب است، چنانچه کسی از مزار شهدای آرامگاه ملامجدین ساری عبور کرد سری به مزار شهید بزند خوب است چرا که باری از روی دوش ما یعنی خودم شخصا خیلی برای انتقال پیکر شهید به ساری تلاش کردم به همین علت احساس دین می‌کنم که باید ادا شود، من هنوز برای شهید فاتحه نخواندم چون باور ندارم که دیگر در بین ما نیست، فقط همه روزها برایش صلوات ختم می‌کنم، اما هنوز نتوانستم باور کنم با نذر صلوات خودم را آرام کرده و به دیدارش می‌روم.

نحوه شهادت شهید مهران شوری زاده

گفتنی است؛ شهید مهران شوری زاده در چهارم دی ماه سال قبل در منطقه کوریت شهرستان زاهدان به شهادت رسید و در قطعه دو کنار مزار شهید محمود رادمهر (مدافع حرم) و شهید مصطفی نوروزی (مدافع امنیت) به خاک سپرده شد.