روستای اجابیت کلاردشت ، مشهور در میان باستان شناسان + تصاویر

حرف آنلاین: گنجینه روستای اجابیت کلاردشت بیانگر فرهنگ و هنر پیشرفته منطقه در هزاره‌های دوم و اول ق. م و ارتباط گسترده آن با مناطق گیلان و حسنلو آذربایجان و سیلک کاشان و نیز لرستان است.

روستای اجابیت کلاردشت در استان مازندران واقع شده ‌است. اجابیت ۴۷۶۸ نفر جمعیت دارد و ۱۳۷۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است. معروف ترین جاذبه این روستا کاخ 82 ساله دوران پهلوی است که به کاخ اجابیت شهرت یافته است. این کاخ زیبا به سبک اروپایی ساخته شده و این سبک، از نوع معماری و نقش و نگار این کاخ دو طبقه مشخص است.

در سال ۱۳۱۸ هـ. ش به هنگام پی‌کنی به منظور احداث کاخ، در گنج تپه روستای اجابیت کلاردشت ، تعدادی ظروف زرین، مفرغین و سفالین کشف و به گنجینه کلاردشت معروف گردید. اشیاء مکشوفه سفالی شامل قمقمه، کوزه، بشقاب و ظروف لوله دار و ریتون بود و ظروف زرین مجموعه فوق شامل جام و خنجر و … و در مجموعه به وزن ۵۷۴٫۷۹ گرم در ابتدا به عنوان پشتوانه اسکناس با خزانه بانک ملی تسلیم و در سال ۱۳۲۲ به موزه ایران باستان (موزه ملی) تحویل گردید.

در بین اشیاء مکشوفه جام زرین استوانه‌ای شکل با نقش سه شیر با سر برجسته از لحاظ تکنیک ساخت قابل مقایسه با جام مارلیک است. روی هم رفته گنجینه کلاردشت بیانگر فرهنگ و هنر پیشرفته منطقه در هزاره‌های دوم و اول ق. م و ارتباط گسترده آن با مناطق گیلان و حسنلو آذربایجان و سیلک کاشان و نیز لرستان است.

در داستان‎هایی که در مورد این کاخ در میان مردمان محلی گفته می‌شود، نحوه انتخاب موقعیت کاخ اجابیت می‌باشد، رضا شاه پهلوی در زمانی که تصمیم به ساخت کاخی در کلاردشت می‌گیرد سه لاشه گوشت را در سه موقعیتی که در نظر داشت قرار داد و پس از گذشت چند روز در جایی که لاشه گوشت دیر تر فاسد شد، کاخ را بنا گذاشت.

درون کاخ اجابیت کلاردشت ، جلوه زیبایی از تاریخ که در چند سال گذشته از آن به عنوان موزه استفاده می‌شده اما در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری است.

نحوه دسترسی به کاخ اجابیت

مسیر دسترسی به آن از چالوس آغاز و در مسیر کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران تا مسافت ۳۵ کیلومتر ادامه یافته و سپس در مرکز شهر مرزن آباد به طرف غرب از جاده اصلی خارج شده و پس از طی نمودن مسافت ۲۳ کیلومتر به شهر کلاردشت می‌رسد. روستای اجابیت و کاخ آن در دامنه بلندی‌های جنوب مشرف بر شهر کلاردشت قرار دارد. حیاط مجلل این کاخ نیز پوشیده از درختان سرو و نراد است.

کشف آثار باستانی دیگر در روستای اجابیت

علاوه بر مجموعه فوق در طی کاوش‌های باستان‌شناسی و با عملیات ساختمانی مجموعه ظروف سیمین بعضاً با نقوش طلاکوب متعلق به دوره ساسانی کشف شده که  ازجمله این ظروف جام‌های متعدد با نقوش انسانی و حیوانی است.

به عنوان نمونه روی دو جام سیمین قباد اول اولین پادشاه ساسانی سوار بر اسب در صحنه شکار گورخر به تصویر کشیده شده‌است. همچنین تنگی نقره‌ای با پس زمینه طلایی، نقوش و تصاویر رامشگران را به صورت برجسته در صحنه نوازندگان و در میان انواع حیوانات مانند روباه، کبک، بلدرچین و ببر نشان می‌دهد.

آب و هوای روستای اجابیت

وجود رشته کوه‌های البرز در کناره‌های دریای خزر موجب متوقف شدن رطوبت در دامنه‌های آن گردیده و سبب بارش باران فراوان در این ناحیه از شمال کشور می‌شود. بخشی از این بارندگی‌ها در ارتفاعات کلاردشت منجر به بارش برف می‌شود و به همین دلیل است که هوای کلاردشت در مقایسه با دیگر مناطق استان مازندران بسیار خنک‌تر و مطبوع‌تر است.

هوا در کلاردشت مه نسبتاً دایمی دارد و دمای آن در برخی از روزهای سرد زمستان به حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. در شب‌های تابستان نیز گاه مردم به استفاده از لباس گرم نیاز دارند.

جنگل‌های انبوه و سرسبز، رودخانه سردآبرود، کوه‌های علم کوه و تخت سلیمان در بخش غربی، جنگل‌های عباس‌آباد در بخش شمالی، جنگل‌های بخش جنوبی، کوه‌های کم ارتفاع و روستاهای دامنه این کوه‌ها در بخش شرقی، از دیگر مشخصه‌های این منطقه‌است.

زبان و مشاهیر روستای اجابیت

زبانشان لکی، مازنی و یا فارسی است. از شاعران، ابوذر فقیه ملک مرزبان که اشعاری در توصیف کلاردشت سروده ‌است می‌توان نام برد.