کشت افرای مازندرانی در نهالستان لاجیم

بذر گونه کمیاب افرای مازندرانی که به ندرت در جنگل‌های مازندران و گلستان یافت می‌شود در نهالستان لاجیم کشت شده است.

به گزارش حرف آنلاین؛ شیروان سرتاره مسئول نهالستان لاجیم شهرستان سوادکوه گفت: بذر گونه کمیاب “افرا مازندرانی” که به ندرت در جنگل‌های مازندران و گلستان یافت می‌شود با کاوش و جنگل پیمایی بسیار طولانی تهیه و جهت تکثیر و جلوگیری از انقراض نسل این گونه کمیاب در نهالستان لاجیم کشت شده است.

او افزود:درختان افرا که به فراوانی در جنگل‌های شمال کشور یافت می‌شود گونه “افرا پلت” هستند که از نظر بافت چوب و برگ با گونه کمیاب “افرا مازندرانی” تفاوت‌ دارند.

مسئول نهالستان لاجیم شهرستان سوادکوه ادامه داد :با همکاری مرکز بذر در تولید نهال شمشادهای هیرکانی نیز اقدامات خوبی در این نهالستان انجام شده است و جای نگرانی بابت جایگزینی شمشاد‌های که بر اثر بیماری و آفت از بین رفته اند وجود ندارد.

سرتاره با بیان اینکه کاشت بذر و تولید نهال ۲۷ گونه درختی بومی جنگل‌های هیرکانی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در دستور کار نهالستان لاجیم قرار دارد، تصریح کرد : سهم نهالستان لاجیم از تولید نهال در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت امسال ۷۵۰ هزار اصله بود ولی این نهالستان یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال تولید خواهد کرد و در راستای اجرای این طرح در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار می‌دهد.

او اظهار کرد : نهالستان لاجیم شهرستان سوادکوه در سال ۱۴۰۰ بعنوان نهالستان نمونه کشور انتخاب شد.