نقشه گردشگری مازندران و جاذبه های توریستی (1401) + مسیر دسترسی

حرف آنلاین : گردشگری مازندران همیشه یکی از مقاصد اقوام ایرانی برای سفر به شمار رفته که با طبیعت زیبای خود و تلاقی کوه و جنگل و دریا میزبان گرم مسافران می باشد .

مقاصد گردشگری مازندران بعنوان قطب توریستی ایران عزیز که هم مرز با استان های گلستان، تهران ، البرز ، سمنان ، قزوین و گیلان است پر از دیدنی های کم نظیر و مناظر بکر طبیعی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند . در این مطلب به معرفی نقشه گردشگری این خطه سرسبز و جاذبه های توریستی آن به همراه مسیر دسترسی و عکس های این خلاقیت خداوند می پردازیم .

نقشه مازندران

 

رامسر

در ابتدای این نقشه گردشگری از غرب استان ابتدا به رامسر می رسیم . شهری زیبا و توریستی که در تمام طول سال میزبان مسافران از دور و نزدیک است .

از جاهای دیدنی رامسر می توان به روستای جواهرده ، تله کابین رامسر،  جنگل دالخانی ، روستای جنت رودبار، کاخ مرمر ،  هتل قدیم رامسر، آبشار سیاسرت ، سد میجران، دریاچه قو، بازارهای هفتگی ، آبشار صفارود، پارک آبی ، آبشار ایج ، آبشار ازارک، غار یاغی لوکا، بازار ماهی‌ فروشان، بوستان جنگلی صفارود اشاره کرد .

اولین جایی که احتمالا خیلی از شماها به آن سفر کردید و از آن لذت بردید تله کابین رامسر در نمک آبرود است .

تله کابین رامسر

تله‌کابین رامسر به طول 2 کیلومتر و دارای حدود 40 کابین می باشد که ارتفاعات زیبای جنگل را به دریا متصل می کند  و دارای امکانات تفریحی ، اقامتی مختلف می باشد که لحظه های شادی را برای شما فراهم می کند . این مجموعه که تحت نام شهرسبز فعالیت می کند دارای دو بخش تله کابین پایین کوه با امکاناتی مانند کلوپ دریایی ، پیست کارتینگ، رستوران ، مراکز خرید ، قایق سواری ، ایستگاه تله کابین ، شهر بازی و …  و در بخش دوم نیز شامل امکانات سوئیت های وی آی پی  و کلبه های لوکس جنگلی در بام رامسر می باشد .

جواهرده

جواهرده

هتل قدیم رامسر

هتل قدیم رامسر

مسیر دسترسی به شهرستان رامسر

 

 

چالوس

بعد از رامسر به چالوس می رسیم . شهری با جاده ای رویایی به پایتخت ایران  . این جاده با زیبایی های بی نظیر خود در ایام تعطیلات میزبان مسافران مختلف می باشد که خود را به مناظر تحسین برانگیز و تونلها و پیچ و خم جاده می سپارند . از دیگر دیدنی های چالوس می توان به مرداب هسل یا تالاب  کَنّیچال که با جلبک های سبز و صورتی و قرمز پوشیده شده و در نزدیکی روستای «طلاجو» واقع شده است .

جاده چالوس

پل ذغال نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر می باشد که قدمت آن به دوره پهلوی بازمی گردد و روی رودخانه چالوس قرار دارد که در تاریخ 10 خرداد 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است . در گام سوم به کاخ چایخوران می رسیم که در زمینی به مساحت 4هزارمترمربع  ساخته شده و بسیار زیبا و دیدنی است .

یادتان باشد در سفر به چالوس بازدید از پارک جنگلی فین چالوس را فراموش نکنید . این پارک در جنوب شهر چالوس با فضایی سبز و زیبا میزبان مسافرانی که می خواهند لحظاتی را در دل جنگل خلوت کنند می باشد .

ساحل رادیو دریا نیز که در میان توریست ها شهرت فراوانی دارای با امکاناتی مثل آلاچیق و رستوران ، پارک جنگلی و پارک بازی کودکان می تواند یکی از مقاصد گردشگری مسافران باشد . بعد از معرفی همه این جاذبه ها به دریاچه سد دریوک می رسیم که حدود یک هکتار وسعت دارد و در دامنه کوه دال کمر قرار گرفته .اطراف این دریاچه را مراتع و علفزارها احاطه کرده اند که محیط زیبایی برا ثبت لحظات یادگاری ایجاد کرده اند .

 

ساحل رادیو دریا

مرداب کندوچال نیز از دیگر تالاب های این شهر به شمار می رود که با یک هکتابر وسعت حدود 5متر عمق دارد .

از دیگر مناطق دیدنی چالوس می توان به جنگل های چهار باغ مرزن آباد، کوه تخت سليمان چالوس، کاروانسرای سنگی کندوان و … اشاره کرد .

 

مسیر دسترسی به شهرستان چالوس

 

 نوشهر

نوشهر

بعد از چالوس به نوشهر می رسیم . این شهر زیبا با آب و هوای عالی یکی از مناطق توریستی مازندران به شمار می رود که پارک جنگلی سی سنگان  و روستای کندلوس در منطقه کجور از جاذبه های زیبای آن می باشند . در کندلوس می توانید به موزه مردم شناسی  که به معرفی آداب و رسوم منطقه می پردازد دسترسی داشته باشید .

کندلوس + نوشهر

همچنین روستای انگاس با خانه های روستایی روی دامنه کوه که در در ۹ کیلومتری جنوب بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر  قرار دارد با  آبشار ها و چشمه‌های گوارا مانند آبشار چشمه موزیا، آبشار جناب، آبشار پنجاه چم، ، آبشار اوسیاره و بز چشمه می تواند یکی از مقاصد گردشگری شما باشد  . از دیگر دیدنی های نوشهر می توان به تالاب ارواح، سد آویدر، دیو چشمه، دریاچه خضرنبی اشاره کرد .

 

مسیر دسترسی به شهرستان نوشهر

تنکابن

تنکابن

بعد از نوشهر نوبت به شهر زیبای تنکابن می رسد . دره  سه هزار با مناطق زیبا و رویایی و آبشارها و چشمه ها گوارا محیطی جذاب برای عکاسی به شمار می رود . در این منطقه می توانید به آب معدنی سه هزار ، آب گرم معدنی فلکده ، آبشار فرهاد جوی ، پارک جنگلی چالدره دسترسی داشته باشید . راستی نشستن در کنار رودخانه چشمه کیله را هم حتما در برنامه سفر خود بگنجانید.

تنکابن + چشمه کیله

پس از آن می توانیم منطقه خشکه داران را به شما پیشنهاد دهیم . تنها جنگل جلگه ای از آخرین بازمانده های اکوسیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران با مساحت260 هکتار که در حاشیه آن یک موزه تاریخی طبیعی ایجادشده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات حیات وحش شمال ایران را به نمایش گذاشته است.

مسیر دسترسی به شهرستان تنکابن

نور

نور

شهرستان نور یکی از زیباترین شهرهای مازندران با انبوهی از جاذبه های توریستی است که یکی از قدیمی ترین نواحی شهرنشین طبرستان به شمار می رود . برای معرفی جاذبه های سفر به این شهرستان می توان به دریاچه الیمالات ، آبشار آب پری ، روستای لاویج با آب گرم مشهورش ، آبشار سواسره با ارتفاع 100 متر ، آبشار سیسنگان، پارک جنگلی کشپل ، پارک جنگلی نور که شهرت زیادی در میان مسافران دارد ، آبشار ونوش ، امامزاده بیژن و …. اشاره کرد .

پارک جنگلی نور

مسیر دسترسی به شهرستان نور

محمودآباد

بعد از نور نوبت به محمودآباد می رسد . این شهر با تاریخی غنی دارای جاذبه های متعدد مانند سقانفارهای عبدالله آباد و گلیرد است که در روستای تاریخی عبدالله آباد در منطقه سرخرود و در مرکز دهستان هزارپی شمالی قرار دارد. از سوی دیگر باید در سفر به این شهرستان حتما تپه های باستانی سرخ‌رود را در لیست جاهای دیدنی محمودآباد قرار دهیم .

محمودآباد

دو تپه تاریخی در سرخرود که پیش بینی می شود در زمان اشکانیان برای حفاظت از شهر ساخته شده و تا دوران قاجاریه استفاده می شد . این تپه ها به نام قلاع کتی با مساحت 3هزار مترمربع به فاصله 4 کیلومتری دریا قرار دارد که در سال 1390 به فهرست آثار ملی کشور اضافه شد . از دیگر جاذبه های این شهرستان می توان به تالاب سرخرود که هرساله میزبان مهربان قوهای مهاجر است اشاره کرد و می توان در این تالاب به قوهای زیبا غذا داد و یک روز به یادماندنی را با پرنده نگری به شب رساند . از دیگر مکان های توریستی محمودآباد می توان به جنگل روستای اهلم، جنگل بونده، مراکز خرید محمودآباد، پارک جنگلی تشبندان، پارک ملت محمودآباد و رستوران های رنگارنگ محمودآباد اشاره کرد .

 

مسیر دسترسی به شهرستان محمودآباد

فریدونکنار

نوبتی هم باشد ، نوبت به معرفی مناطق دیدنی فریدونکنار می رسد . این شهر با جاذبه های زیبایش علیرغم وسعت کم یکی از مقاصد مسافران به شمار می رود که برنج معروف آن در کل ایران شناخته شده است . فریدونکنار با مردمی خونگرم و مهربان که بسیاری از آنها شغل های کشاورزی و صیادی را از نیاکان خود به ارث برده اند از دو بخش مرکزی و دهفری تشکیل شده است .

فریدونکنار

بندرگاه فریدونکنار یکی از معروف ترین جاهای دیدنی فریدونکنار می باشد که مهمترین منبع اقتصادی این شهر نیز به شمار می رود . ساحل فریدونکنار نیز از جاذبه های گردشگری این شهر است که به طول 8 کیلومتر  و با عمق کم و شیب ملایم به یکی از بهترین مکانهای مازندران برای شنا کردن تبدیل شده و با مراکز اقامتی و پلاژ های مختلف میزبان مسافران است .

دامگاه پرندگان فریدونکنار نیز بعنوان مقصد بعدی بالغ بر 87 گونه پرنده مهاجر همچون پرستوی دریایی، اردک سفید، بوتیمار کوچک، طاووسک، بلوطی، چنگر نوک سرخ، چنگر، اردک بلوطی و… را در خود نگهداری می کند. اما متاسفانه در دامگاه پرندگان فریدونکنار برای شکار این پرندگان از روش های سنتی و مدرن استفاده می کنند.

باغ پرندگان فریدونکنار

پارک لاله فریدونکنار و باغ پرندگان فریدونکنار نیز از مکان های دیدنی این شهر به شمار می روند که شما با رفتن به این باغ می توانید لذت غذادادن به پرندگان مختلف  همچون مرغابی، غاز وحشی، مرغ وحشی، مرغابی، خوتکا، پلیکان، قو و پرندگان مهاجر می باشند را تجربه کنید . روستای زیبای ازباران با طبیعت دلنشین و شالیزارهای سرسبزش نیز میزبان همیشگی گردشگران است که از جاذبه های این روستا می توان به 6 آب بندان اشاره کرد .

 

مسیر دسترسی به شهرستان فریدونکنار

بابلسر

در مسیر نقشه گردشگری مازندران به شهرستان بابلسر می رسیم . این شهر توریستی با سواحل زیبا همیشه بعنوان مقصد گردشگری ایرانیان برای تفریحات آبی به شمار می رود  .

در کنار آن میتوان به گردشگری فرهنگی مانند بازدید از امامزاده ابراهیم نیز اشاره کرد . منطقه ساحلی میرود بابلسر هم که در فاصله‌ی دو کیلومتری از بهنمیر از توابع شهرستان بابلسر قرار دارد با منطقه ای جنگلی در ساحل دریا مواجه می شوید که بسیار زیباست . حتما در سفر به بابلسر سری به باغ وحش این شهر بزنید که در مجاورت دریا قرار دارد . این باغ وحش با انواع حیوانات درنده مانند خرس و شیر و گرگ و پرندگان مختلف روزی شاد را برای شما خواهد ساخت .رودخانه بابلرود با اسکله های مختلف قایقرانی در مسیری زیبا با درختان تنومند و قدیمی که در انتها به لنگرگاه لنج های کیلکا گیری می رسد نیز از جاذبه های دیدنی این شهر است . پل های زیبای روی این رودخانه نیز جایی برای گرفتن عکس ها یادگاری مسافران می باشد که لحظه هایی ناب را در کنار پرندگان کاکایی برایتان رقم می زند .

 

مسیر دسترسی به شهرستان بابلسر

 

آمل

شهر بعدی که به معرفی جاذبه های گردشگری آن می پردازیم آمل است .

شهر-آمل

این شهر که به شهر هزار سنگر معروف است با جاذبه های متعدد خود یکی از نزدیک ترین شهر های مازندران به تهران می باشد که از مسیر جاده هراز به آن می رسید . از جمله جاذبه های توریستی و گردشگری آمل می توان به دشت لار که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار دارد ، جاده هراز، جنگل الیمستان با سرسبزی خیره کننده و مه غلیظ ، امامزاده هاشم که در جاده هراز و ۶۰ کیلومتری شمال‌ غرب تهران واقع شده ، آتشکده آمل  با نام آرمگاه ال رسول آمل نیز شناخته می‌شود و یکی از یادگارهای دوره ساسانی است اشاره کرد .

در معرفی دیگه جاذبه های دیدنی نیز می توان به پل دوازده چشمه آمل از بناهای دوره صفوی ، پارک جنگلی میرزا کوچک خان با وسعت ۴۴۰ هکتار، چشمه آب گرم رینه، چشمه آب گرم بلیران، منطقه جنگلی واز با مساحت بیش از ۹ هزار هکتار ، آبگرم لاریجان، دریاچه ساهون که در دامنه‌های جنوب غربی قله دماوند و با ارتفاعی بیش از سه هزار متر از سطح دریا قرار دارد نام برد .

غار گل زرد، آبشار پله ای و عریض برجی کلا، منطقه گل زرد در پلور و شمال روستای منظریه ، پارک جنگلی هلومسر، امامزاده عبدالله ، ییلاق خوشواش و دریاچه دوخواهران در بخش لاریجان از دیگر مکان های گردشگری آمل است که در اکثر فصول سال میزبان مسافران از اقصی نقاط کشور می باشد .

مسیر دسترسی به شهرستان آمل

بابل

شهر تاریخی بابل که در قدیم به بارفروش معروف بود یکی از بزرگترین شهرستان های استان مازندران است که با جاذبه های بی نظیر خود هر ساله میزبان خیل عظیم گردشگران می باشد .

بابل

برای معرفی جاذبه های گردشگری این شهر از امامزاده شیخ موسی شروع می کنیم که در ارتفاعات این شهر و بعد از شهر گلیا قرار گرفته است . روستاهای لهه ، انیجدان ، نیراسم و … رویایی از زندگی بر فراز ابرها را برای شما به ارمغان می آورند . موزه بابل که به نام گنجینه معروف است یکی از مقاصد گردشگری این شهر برای علاقمندان به تاریخ به شمار می رود که می توانید سفال ها و کوزه های منقوش هزاره چهارم و سوم پیش از میلاد را در آن مشاهده کنید . خانه موزه مکرمه قنبری ، نقاش خودآموخته ایرانی نیز در روستای دریکنده بابل میزبان هنردوستان می باشد و در ادامه می توانید پل تاریخی محمدحسن خان که قدمت آن به  حکومت کریم خان زند بازمی‌گردد را در لیست خود بگنجانید .

موزه-گنجینه-بابل

برای گردشگری فرهنگی نیز می توانید سری به بقعه امامزاده قاسم بابل از فرزندان امام موسی کاظم (ع) که در محله‌ی آستانه‌قرار دارد بزنید . همچنین تکیه روستای مقریکلا (تکیه عبدالحسین خانی) و پیرعلم بابل ، مسجد جامع بابل که از آثار ملی ایران به شمار می رود و تاریخ این مسجد با 160 هجری قمری بازمیگردد و مسجد چهارسوق بابل نیز از جمله این دیدنی ها هستند.

پارک جنگلی بزچفت (پارک جنگلی بابلکنار)، سد شیاده ،  آبشار کلیره، آبگرم ازرود، آبشار کیمون، آبشار درازکش، دریاچه کامی کلا، جنگل نارنجلو نیز از دیدنی های طبیعی این شهرستان به شمار می رود .

کاخ سلطنتی بابل که در حال حاضر محل دانشگاه علوم پزشکی بابل است، با عمارت تاریخی و مجلل متعلق به دوران پهلوی نیز به همراه بازار های محلی از جمله دیدنی های زیبای شهر بهارنارنج می باشد .

مسیر دسترسی به شهرستان بابل

قائم شهر

پس از عبور از بابل به قائم شهر می رسیم . این شهر با سابقه تاریخی پیش از قرن ششم از شمال به جویبار و از شرق به ساری و از جنوب به سواد کوه و از غرب به بابل می رسد .

از جمله دیدنی های قائم شهر می توان به تپه باستانی گردکوه جمنان  با ارتفاع ۲۶ متر که در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیداشاره کرد . همچنین پل آجری خرما کلا که به دوره صفویان برمیگردد ، مقبره سید ابوصالح،پل آجری بالاتجن ، رودخانه تلار، امامزاده یوسف‌ رضا، پارک جنگلی تلار، دریاچه گل پل، سد زمزم در روستای برنجستانک ، آببندان ساروکلا، آرامگاه علامه فقیه شیخ طبرسی و جنگل کوتنا اشاره کرد.

همچنین موزه قائمشهر در بنای تاریخی شهرداری با ۸۸ سال قدمت قرار دارد و با معماری باشکوهش در هسته مرکزی شهر و در نزدیکی میدان طالقانی قائمشهر واقع شده است.بقعه امامزاده حمزه نیز از مقاصد مذهبی قائمشهر می باشد نیز می تواند بعنوان مقصد گردشگری مسافران به شمار رود .

مسیر دسترسی به شهرستان قائم شهر

 

 

 

بیشتر بخوانید ….

دیدنی های مازندران

جاهای دیدنی مازندران؛ بهترین‌های گردشگری از شرق تا غرب مازندران

جاهای دیدنی مازندران ؛ بهشت ایران