روستای 300 ساله سرخ ‌گریوه بهشهر با اهالی کردستان + تصاویر

یکی از روستاهای ییلاقی بخش یانه‌ سر شهرستان بهشهر در استان مازندران سرخ گریوه است که در فاصله 8 کیلومتری یانه سر، 87 کیلومتری بهشهر و 165 کیلومتری شهر ساری قرار دارد. این روستا که در قدیم به نام‌های بالارستاق، بالاخیل و تنگ‌دره شهرت داشت.

به گزارش حرف آنلاین،  محدوده اراضی روستای سرخ گریوه بهشهر به حدود ۸۰۰۰ هکتار است. این روستا بین شهرهای گلوگاه و دامغان در یک منطقه کوهستانی واقع شده که در این مسیر از جنگل‌های گلوگاه عبور خواهید کرد و همچنین روستاهای ارضت، پیته نو، پاوند، نیالا، الارز و… هم مسیر این روستا هستند.

پیشینه روستای سرخ‌ گریوه

اهالی سرخ‌ گریوه ، مردمانی از منطقه کردستان هستند که در قدیم ابتدا به قزنچاه فیروزکوه و سپس به سرخ گریوه مهاجرت کرده و در آن ساکن شدند. بناهای موجود در سرخ‌گریوه نشان از آبادی دارد و نشان از کوچ پایانی 300 سال پیش مردم در این روستا است. طبق اسناد و مدارکی از تهران و حتی نجف اشرف که به علی قلی خان مسعود ملک هزارجریبی حاکم و نماینده مردم استرآباد بدست آمده از سرخ‌گریوه یاد شده است.

محصولات تولیدی اهالی روستا

بومیان این منطقه اکثراً به کشاورزی و دامداری مشغول بوده و از این راه کسب درآمد می‌کنند. عمده محصولات زیر کشت این روستا شامل گندم، جو، عدس، آفتابگردان، سیب زمینی، حبوبات، صیفی‌جات و داروهای گیاهی همچون آویشن، کاسنی و گل گاوزبان می‌باشد.

رنگ سرخ کوه و تپه‌ها

روستای سرخ ‌گریوه بهشهر منطقه‌ای کوهستانی که در ارتفاع بیش از دو هزار متری از سطح آب‌های آزاد و در منطقه‌ای بکر و خوش آب و هوا قرار دارد. این روستا دارای کوه و تپه‌های سرخ فام متنوع با طبیعت بی‌نظیری می‌باشد.

از کوه‎های معروف این روستا به کوه کبودریز بالا (خوش انگور) و کبودریز پایین (کوه کینوا) و سیاه خانی و گهواره کوه می‎توان اشاره کرد.

روستای سرخ‌گریوه یک روستای تاریخی و توریستی است. در بخش یانسر هزارجریب، آخرین روستای استان مازندران در این بخش می‌باشد و بعد از روستای سرخ گریوه به سمت استان سمنان می‌رود.

 

 

حیات وحش روستای سرخ‌گریوه

این منطقه دارای حیواناتی نظیر گوزن (مرال)، شوکا، پلنگ، خرس، گربه وحشی، شغال، گرگ، روباه، خرگوش، خوک و همچنین دارای پرندگانی نظیر قرقاوول، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، بحری، سارگپه، بلبل، کرکس، هدهد، بلدرچین، تکا و انواعی از گنجشک‌ها است.

پوشش گیاهان زینتی نظیر گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی،… و گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، گل آویشن، اسفنج، و گونه های فراوانی از گونه های وحشی است

جاذبه‌های دیدنی سرخ‌گریوه

پوشش جغرافیایی این منطقه شامل کوه‌های نظیر رشته کوه‌های جهان مورا، کوه سردر، کوه اندرک، کوه کبودریز، کوه پارمت، کوه قلع ادوک می‌باشد و همچنین رودخانه بنام مهربان رود زیبای خاصی را در این منطقه بوجود آورده است.

از جاذبه‌های دیدنی این منطقه نظیر آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادو لکلک در روستای پچت، شمشیر بر در روستای سفید چاه، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی و زیبای روستای کلا می‌باشد.