آب‌انبار۳۰۰ساله آمل همچنان مدفون شده است!

تنها آب‌انبار شهرستان آمل با کم‌کاری مسئولان دستگاه‌های مرتبط با انبوه‌ای از خاک مدفون شده است. اکثر ما می‌دانیم که آب‌انبارها در گذشته بین مردم با اعتقاد ایران در چه جایگاهی قرار داشت این آب‌انبارها علاوه بر نقش مهمی‌ که در زندگی روزمره مردم داشته‌اند، از موقعیت خاصی نیز در فرهنگ و اعتقادات مردم این […]

تنها آب‌انبار شهرستان آمل با کم‌کاری مسئولان دستگاه‌های مرتبط با انبوه‌ای از خاک مدفون شده است.

اکثر ما می‌دانیم که آب‌انبارها در گذشته بین مردم با اعتقاد ایران در چه جایگاهی قرار داشت این آب‌انبارها علاوه بر نقش مهمی‌ که در زندگی روزمره مردم داشته‌اند، از موقعیت خاصی نیز در فرهنگ و اعتقادات مردم این سرزمین، بهره مند بودند.
پیوند میان آب و آیین‌های مذهبی، در دوران بعد از اسلام نیز در ایران ادامه یافت؛ به گونه ای که نیایشگاه‌های آناهید، جای خود را به مصلی‌های شکوهمند خارج از شهر داد.
آب‌انبار جوار امام‌زاده ابراهیم(ع) آمل نیز در بین مردم این شهرستان در همین جایگاه قرار داشت به طوری که به گفته یکی از اهالی ساکن منطقه پائین‌بازار آمل در حدود ۸۰ سال پیش در ایام عزارداری سالار شهیدان کربلا، سقای هیات‌های عزاداری طوایف مختلف آمل مشک خود را از این آب انبار پر می‌کردند و این آب برای همه به نوعی مقدس بود و جدای از زیبایی خاصی که به محوطه آستانه امام‌زاده ابراهیم می‌داد مردم منطقه هم از این آب استفاده می‌کردند.
با تصویب مصوبه ساخت بزرگترین کتابخانه‌ عمومی در جوار این آستانه از ادراه اوقاف و امورخیریه شهرستان ظاهرا از وجود این آب‌انبار چشم‌پوشی شده و مسئولان امر دستور ساخت این کتابخانه بزرگ را در جوار این میراث کهن داده شد.
این آب‌انبار با ناملایمی‌های این مسئولان موجب ناراحتی مردم این منطقه شده به طوری که اعتراض خود را به گونه‌ای اعلام کردند در این راستا خبرنگار ما نیز نسبت به این امر اهمیت داده و با مصاحبه‌های متعدد با فرماندار و روسای دستگاه‌های میراث فرهنگی، اداره اوقاف و مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری پیگیر شد.
در این پیگیری‌ها و حضور در جلسات متعدد نسبت به ساماندهی آب‌انبار ۳۰۰ساله این شهر مقرر شده بود که میراث فرهنگی آمل با تعامل دو نهاد اداره اوقاف و سازمان نوسازی و بهسازی به مرمت این بنای بزرگ تاریخی بپردازد.
اما با گذشت پنج ماه از آخرین جلسه ساماندهی این آب‌انبار تاکنون هیچ اقدامی از سوی این مسئولان امر انجام نگرفته و این آثار باستانی همچنان در آواری از خاک مدفون شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آمل در جلسه ستاد گردشگری عنوان کرد که طرح اولیه بازسازی این آب‌ابنار ترسیم شده است و برای اجرای این پروژه نیاز به اعتبار است و میراث فرهنگی آمل برای اجرای پروژه‌های تاریخی و باستانی بودجه زیادی ندارد.
محمدرضا شیدفر تاکید کرد: این آب‌انبار هم‌اکنون با یک لایه نازکی از بتن پوشیده شده که در صورت تخصیص بودجه فعالیت اجرایی آن آغاز می‌شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری آمل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما آثار تاریخی را هویت و فرهنگ یک جامعه بیان کرد و گفت: متاسفانه مسئولان امر نسبت به این آثار زیاد اهمیت قائل نمی‌شوند.
محمدرضا طاهرنژاد بیان داشت: آب‌انبار به لحاظ اعتقادی در بین مردم در جایگاه ویژه‌ای بوده است و ما باید نسبت به این امر بی‌توجه نباشیم.
وی با اعلام اینکه آب‌انبار ۳۰۰ساله آمل موقوفه دارد، اذعان داشت: اداره اوقاف و امورخیریه می‌تواند با موقوفه این آثار تاریخی به بازسازی آن بپردازد نه اینکه از کنار آن راحت بگذرد و بگوید که به این اداره ربطی ندارد.
طاهرنژاد با بیان اینکه این اداره می‌تواند با وجود این آب‌انبار در کنار کتابخانه یک مجتمع فرهنگی بزرگ در این شهرستان راه‌اندازی کند، افزود: در جلسات هم عنوان و تاکید شد که سازمان نوسازی همکاری خود را جهت مرمت و تعمیر این بنا تاریخی و فرهنگی اعلام می‌کند.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری آمل تاکید داشت: روسا و مدیران ما توجه داشته باشند با این کار نیایند بار دیگر تخریب آثار دیگری چون حمام اشرف را در این شهرستان تکرار کنند.
به گزارش خبرنگارآمل: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری نسبت به عزم ملی و مدیریت جدی بر فرهنگ و اقتصاد؛ آثارهای تاریخی به نوعی هویت و فرهنگ ما در برمی‌گیرد و مسئولان امر تاکی باید نسبت به این آثارها در جوار خود چشم‌پوشی کنند. نباید در این راستا واقعا یک عزم ملیو مدیریت جهادی را به کار برد قبل از اینکه منتظر تخصیص یک بودجه‌ای و یا شاهد تخریب هویت خود باشیم. تخریبی که امروزه دشمنان اسلام با تبلیغات سوء بدنبال آن هستند تا نسل آینده ما را به یک فرد بی‌هویت تبدیل کنند./هراز نیوز