روستای زوات چالوس ، هم سد دارد هم جنگل! + تصاویر

حرف آنلاین: روستای زوات چالوس در استان مازندران است. دو روستای زوات شرق و زوات غرب از جمله این روستا‌های زیبا و گردشگر پذیر بوده که در بخش مرکزی شهرستان چالوس و در کلارستاق شرقی چالوس قرار دارند.

زوات به معنی بازدید است. اگر می‌خواهید بدانید که در روستای زوات چالوس چه خبر است ادامه مطالب را دنبال کنید.  چالوس، از جمله شهرهای قدیمی و با پیشینه چند هزار ساله، با مردمان سخت کوش و فرهنگی تاریخی در استان مازندران بوده و مردمان این شهر از بومیان کلارستاق هستند.

جمعیت روستای زوات

جمعیت چالوس بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵، حدود ۷۰ هزار نفر بوده که به عنوان ششمین شهر پرجمعیت در غرب مازندران شناخته شده است. از این تعداد حدود ۱۵۰۰ نفر جمعیت در زوات شرق و به صورت ۳۰۵ خانوار و حدود ۳۰۰ نفر در قالب ۷۰ خانوار در روستای زوات غرب ساکن هستند. مردم این روستاها بیشتر به فعالیت کشاورزی و دامداری مشغول هستند اما وجود سدی مشهور در روستای زوات غرب، موجب ایجاد اشتغال و افزایش گردشگر، برای این روستا شده است.

سد زوات یا ذوات

حال اگر بخواهیم درباره روستای زیبای زوات چالوس بگوییم اینکه که این روستا دیدنی‎های بسیار جذابی نظیر سد و جنگل‌های هیرکانی را نیز در دل خود جای داده که دیدن آن خالی از لطف نیست.

زوات ، از زیباترین مکان‌های گشت و گذار در شمال چالوس است که به دریا‌ی خزر متصل است. مجاور شدن با این دریا و قرار گرفتن در جلگه میانی آن، موجب طبیعتی سرسبز و چشم نواز، در سرتا سر این روستای زیبا شده است.

سد ذوات  یا زوات همانطوری که از نامش پیداست در شهرستان چالوس و در روستایی به همین نام قرار دارد. احداث این سد در درون جنگل این مکان را تبدیل به فضایی بسیار زیبا برای گردشگری تبدیل کرده است. این سد کوچک بر روی رودخانه سرد آبرود احداث شده که سرچشمه‌ی این رود، از علم کوه است. همین عامل موجب شده تا زیبایی آن چند برابر شود. ترکیب آب و جنگل همیشه زیبا بوده و اگر این ترکیب درجنگل‌های شمال باشد این زیبایی را چند برابر می‌کند.

بهترین زمان بازدید و رفتن به سد زوات یا ذوات مازندران در فصل بهار و تابستان است از آنجایی که در بهار طبیعت زنده شده و سرسبزی درختان در کنار رودخانه پرآب که از چشمه‌ها سرازیر می شوند منظره‌ای بسیار جذاب را فراهم می‌کند.

در تابستان برای فرار از گرما و پناه بردن به سایه درختان می‌تواند مکان خوبی باشد. می‌توان در این سد ماهیگیری کرد و با ماهیگیری خاطرات خوبی را به همراه داشته باشید. بستر رودخانه متصل به سد ذوات، بسیار خطرناک است و سنگ‌های عظیمی دارد که نشان از شدت خروش زیاد این رودخانه در برخی از اوقات سال است.

دسترسی به سد زوات چالوس

برای دسترسی آسان‌تر به این سد در چالوس به سمت روستای زوات حرکت کرده و باید حدود 15 دقیقه  از مرکز شهر مسیر خود را به سمت کمربندی چالوس ادامه دهید و پس از زیرگذر و ورودی اصلی اتوبان و عبور از چند روستا به سد ذوات خواهید رسید.

از آنجایی که فاصله میان کوه، جنگل و رودخانه برای رسیدن به سد بسیار مناسب است بنابراین به یکی از مکان های مناسب گردشگری تبدیل شده است.

 

شهید روستای زوات

شهید علیرضا فلاح رضامحله فرزند عیسی است. این شهید اول فروردین 1343 در مازندران شهر آلاشت متولد شده و در تاریخ 26 فروردین ماه 1365 در اهواز استان خوزستان به شهادت رسیده  که در حال حاضر در روستای زوات غرب از توابع چالوس تدفین یافته است.