موزیک ویدئو پنجه عاشقی آماده انتشار شد/ احیای دوتار تبری جهت ثبت در یونسکو

جلال محمدی مدیرآکادمی موسیقی آوای تبری از انتشار موزیک ویدئو پنجه عاشقی با هنرمندی دوتارنوازان تبری خبر داد.

به گزارش حرف آنلاین، گروه موسیقی دتارچی با سرپرستی جلال محمدی که چندی است به دنبال احیا و ثبت دوتار تبری هستند، موزیک ویدئو پنجه عاشقی را با هنرمندی دوتار نوازان تبری آماده انتشار کردند.

سرپرست،  تنظیم کننده ، شاعر، تهیه کننده و کارگردان هنری موزیک ویدئو پنجه‌عاشقی جلال محمدی است. عباد محمدی، مصطفی مهدوی، موسی احمدی و جلال محمدی نیز خوانندگان این اثر هستند.

جلال محمدی در گفت وگو با حرف آنلاین، درباره این اثر هنری گفت: حدود یکسال است که پروژه احیا و ثبت دوتار تبری را شروع کردیم که در ابتدای راه حدود 400 نفر همراه ما بودند اما به دلایل مختلف در سال گذشته تعداد کمتر شده و در حال حاضر گروه دتارچی با 126 هنرمند این اثر هنری را خلق کرده اند.

وی با بیان اینکه گروه دتارچی در سال 1397 تشکیل شده است،افزود: تاکنون اجراهای زنده مختلفی این گروه داشته اند و یک موزیک ویدئو نیز  تولید داشته‌اند.

محمدی به جزئیات موزیک ویدئو “پنجه عاشقی” اشاره کرد و گفت: تاکنون سابقه نداشته است که این تعداد افراد یک ساز قومی را بنوازنند برای همین به نظر ما این موزیک ویدئو در زمینه موسیقی اقوام کم‌نظیر است. این موزیک در دستگاه شور، دشتی و بیات ترک اجرا شده است. تلاش کردیم سه آهنگ که حال و هوای قدیمی‌تری داشته باشد را انتخاب کنیم.

به گفته وی، تنوع لباس و فرهنگ پوشش را در این اجرا به نمایش گذاشتیم و به زبان و ادبیات و شعر تبری نیز در این موزیک ویدئو پرداخته شده است. در این گروه رده سنی مختلفی از نوجوانان تا مسن حضور دارند و تلاش کردیم طبیعت بکر و زیبای مازندران را در این موزیک ویدئو نشان دهیم.

سرپرست گروه دتارچی افزود: تاکنون از هیچ ارگان و سازمانی با وجود درخواست‌های انجام شده حمایتی نداشتیم و تمام هزینه ها بصورت شخصی در حال انجام است.

وی از هالی روستای تلوباغ شهرستان ساری که ضبط موزیک ویدئو در این روستا انجام شده نیز تشکر کرد.

محمدی با بیان اینکه دوتار تبری بیش از شش هزار سال قدمت دارد که در گذشته تنبور تبری بوده است، گفت: با وجود دعوت از دوستان و اقوام، اما دوتارنوازان مازندران در این پروژه همکاری نکردند، دوتار تبری برای شخص خاصی نیست و انتظار داریم تمام دوستداران موسیقی مازندران از این اثر حمایت کنند تا موفق شویم دوتارتبری را در یونسکو ثبت کنیم.