فراخوان مشارکت هنرمندان موسیقی سنتی؛

دوتار تبری به یونسکو می‌رود

حرف‌آنلاین: گروهی از نوازندگان به سرپرستی جلال محمدی، در تلاش هستند تا دوتار تبری را در یونسکو ثبت کنند. سرپرست گروه موسیقی آوای تبری که تاکنون موفق به تولید موزیک ویدئوهای سنتی شده، از تلاش برای ثبت دوتار تبری در یونسکو خبر داد و گفت: با همراهی هنرمندان، اساتید مختلف و یک کار پژوهشی و ثبت موزیک ویدیو، در این راستا تلاش خواهیم کرد.

جلال محمدی در گفت‌وگو با حرف‌آنلاین، با اشاره به تاریخچه دوتارتبری در تبرستان که حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد برمیگردد، اظهار کرد: جهت این اقدام مهم فرهنگی نیازمند حمایت نهادهای فرهنگی از جمله ارشاد و میراث فرهنگی هستیم و از همه دوتارنوازان استان برای مشارکت در ساخت موزیک ویدئو مربوط به این موضوع دعوت کردیم. به گفته وی، در حال حاضر تمرینات گروه جهت ساخت موزیک ویدئو مربوط به این اقدام بزرگ در یک سالن ورزشی در اطراف ساری در حال انجام است ، تعداد اعضای گروه به حدود ۲۰۰ نفر رسیده اما امیدواریم با مشارکت همه، این عدد به ۵۰۰ دوتارنواز برسد.

وی با اشاره به اینکه از هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد تاکنون نام (تنبور) در شاهنامه فردوسی و کتب دیگر آمده است، افزود: در حال حاضر گفته می‌شود که نام دوتار تبرستان از استان‌های دیگر وام گرفته شد، در حالی که اینچنین نیست و خانواده ما سال‌هاست که دوتارنوازی با سبکی متفاوت هستند.

درباره دوتار تبری

سرپرست گروه موسیقی آوای تبری با تاکید بر اینکه دوتار ایرانی در یونسکو ثبت شده، عنوان کرد: از طرفی دوتار ترکمن توسط ترکمنستان در ثبت شده ، پس بهتر است دوتار تبری را با هدف انتقال میراث گذشتگان به نسل آینده ثبت کنیم.

این هنرمند مازندران یادآور شد: برای ثبت جهانی دوتار تبری ما در گروه آوای تبری با ساخت موزیک ویدیو، معرفی و ارائه فراخوان اقدامات اولیه را انجام دادیم در این راستا هیچ نوع همکاری را از جانب فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شاهد نبودیم.

محمدی از انجام کار پژوهشی و هم ثبت موزیک ویدیو خبر داد و اذعان داشت: اگر بنا را بر این بگذاریم که ثبت جهانی انجام نشود، باز هم ما با در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی می‌توانیم کتاب دوتارنوازان تبری را به چاپ برسانیم، کمترین اتفاق اعلام موجودیت دوتار تبری در کشور است چرا که این موضوع برای اولین بار عنوان شده و نام دوتار تبری در کنار تنبور تبری آمده است.

ضبط ۱۲موزیک ویدیوی سنتی؛ دستاورد دوران کرونایی گروه

این هنرمند موسیقی سنتی مازندران ادامه داد: ما در گروهمان به‌همراه ۳۰دوتارنواز، ۷۰ دوسرکوتن و نقاره‌نوازی، ۱۰۰ بانو در بخش لگن‌نوازی، ۶۰ خواننده ، کار تولید محتوا در حوزه موسیقی سنتی مازندران را با هدف خوب کردن حال مردم از آغاز شیوع کرونا شروع کردیم که حاصل آن ضبط حدود ۱۲ موزیک ویدیو بود.

وی از ضبط موزیک ویدیویی در در کنار ساحل دریا با جمعی ۶۰نفره، ضبط موزیک ویدیوی (کیجاریکا) با حضور ۱۳۰ نفر در پنج گروه در تالار وحدت، ضبط موزیک ویدیوی (رنج نیما) در وصف نیمایوشیج، ضبط موزیک ویدیوی (من و مه رفقون) در حوزه کودک و نوجوان برای اولین بار، برگزاری کنسرت زنده برای نخستین بار با حضور ۱۳۰نفر در تالار وحدت در سوم بهمن ماه، نوروزخوانی با حضور ۲۰۰ نفر، ضبط موزیک ویدیوی (الف تا لام) در وصف معلمان و همچنین ضبط موزیک ویدیوی جذاب (لالایی مادران) با حضور تعدادی از مادران و نسل‌های متفاوت و غیره خبر داد.

محمدی یادآور شد: ما در این مسیر تلاش برای حفظ و ثبت موسیقی سنتی تبری تنها هستیم و تنها با همت بچه‌های گروه با هدف ثبت و ضبط موسیقی گروهی فعالیت می‌کنیم، این کار برای شخص نیست، گروه ما متعلق به مازندران است، درخواستم این است که هنرمندان مازندرانی پای کار حمایت بیایند اما کم‌لطفی زیاد است.