سرپرست گروه موسیقی آوای تبری:

لباس نوازنده دوتار تبری طراحی و دوخت شد

حرف آنلاین: سرپرست گروه موسیقی آوای تبری، از طراحی با الگوی خاصی از ساز (بیضی شکل) بر روی لباس نوازنده دوتار مازندرانی برای تدوین و ضبط ویدیوی اختصاصی برای رفتن دوتار تبری به یونسکو خبر داد.

جلال محمدی در گفت‌وگو با حرف آنلاین، با اشاره به ادامه تلاش‌ها برای ثبت دوتار تبری در یونسکو با همراهی هنرمندان، اساتید مختلف و یک کار پژوهشی و ثبت موزیک ویدیو، به بیان جزییاتی درباره طراحی و انتخاب لباس برای دوتارچی‌های تبری در برنامه ضبط دوتارزنی پرداخت.

وی که اکنون سرپرستی مدیریت پروژه ثبت دوتار تبری در یونسکو بخش طراحی لباس را برعهده دارد، گفت: در این راستا از همکارمان خانم سمیه فهیمی از فعالان گروه آوای تبری کمک گرفتیم.

وی افزود: برای اولین بار دوتار مازندران با الگوی خاص کاسه تخم مرغی و بیضی شکل انتخاب شد، تا جایی که امکان داشت این ساز با تمام جزییات روی لباس دوتارچیان طراحی شده، رنگ شلوار سبز انتخاب شده سعی شده باتوجه به حفظ صنعت، سنت را هم معرفی کنیم‌.

ترکیبی از صنعت و سنت

محمدی ادامه دارد: در بلوز از رنگ سفید استفاده می‌کنیم، بلوز یقه گرد و جلوباز سه دکمه، دو طرف آستین باربند برگرفته از موج دریا که نماد مازندران است به‌صورت نخ شبیه موج درآمده در دور یقه و چاکی که در پهلوی لباس قرار دارد.

این هنرمند موسیقی سنتی در مازندران با بیان اینکه الگوی این لباس به ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد، عنوان کرد: انتخاب رنگ سفید به‌دلیل وجود روشنایی در مازندران بود، جلیقه به رنگ سبز یشمی است،

وی یادآور شد: شلوار و پابند لباس دوتارچیان یکسره خواهد بود و کمر شال هم نیز آماده شد، جنس پارچه تیترون و چنس جلیقه کتان است، تا جایی که امکان داشت از سنت گذشته بهره گرفته شد.

محمدی تاکید کرد: سعی کردیم این لباس‌ها؛ امروزی، شیک و چشم‌نواز باشد، سعی کردیم با رعایت چهارچوب‌ها آداب و رسوم حال خودمان را به نمایش گذاشته و گذشته را کپی نکنیم.

گفتنی است؛ در بخش طراحی لباس دوتارچیان، سمیه فهیمی و زهرا افضلیان مشغول فعالیت هستند، سجاد عاشوری به‌عنوان سازگر در کنار جلال محمدی دست‌اندرکار این پروژه هنری است.