روستاهای مازندران | روستای واچکلایه رامسر را با درختان گردو بشناسید

واچکلایه در مسیر رامسر به جواهرده با جنگل انبوده و درختان گردوی یکی از روستاهای بسیار سرسبز و محبوب در رامسر است.

به گزارش حرف آنلاین؛ روستای واچکلایه رامسر بسیار سرسبز و زیبا در استان مازندران و جز روستاهای شهرستان رامسر از توابع بخش مرکزی قرار دارد.

اگر بخواهید بدانید این روستا در کجا قرار دارد باید گفت که این روستا در دهستان سخت‌سر با مردمانی خونگرم واقع شده که زیبایی‌های جنگل آن انسان را به وجد می‌آورد.

طبق سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، جمعیت این روستا به حدود ۹۸ نفرمی‌رسد. اما براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385 جمعیت  این روستا افزایش یافت و به 146 نفر در 37 خانواده رسید.

برای رسیدن به روستای واچکلایه باید ۸ کیلومتر از مسیر رامسر به جواهرده را طی کنید. این روستا در انتهای جنگل فرار دارد.

 

وجه تسمیه روستای واچکلایه رامسر

نام روستای واچکلایه از دو کلمه “واچ” و “کلایه” تشکیل شده که به معنای “سرود” و “آبادانی” است. “واچ” در زبان پهلوی «اشکانی – ساسانی» به نیایشگاه یا عبادتگاه و “کلا” هم به محل و آبادی معنا می‌شد.

به طور کلی، “واچ” به عبادتگاه یا کانون نیایش معنی می‌شود که شاید در آغاز مدفن یکی از پیشوایان آئین مهر «کوی (kavi) یا کرپن (karpan)» باشد.

این روستا دارای قدمت دیرینه‌ای است که برخی از مورخان روستای واچکلایه را مربوط به دوران اشکانیان می‌دانند زیرا به دلیل وجود واژه «واچ» است که در آن دوران بیشتر بکار می‌رفت.

پوشش جنگلی روستای واچکلایه رامسر

گرچه پاییز یکی از زیباترین فصل‌ها بعد از بهار است اما درختان این روستا در پاییز با رنگ‌های زیبای خود همانند رنگینکمانی زیبا، زیبایی خاصی به محوطه روستا می‌بخشند. تنوع گیاهی این منطقه بیشتر درختان خزان کننده هیرکانی هستند همانند انجیلی و ممرز و سایر درختان و نیز گیاهان بومی این منطاطق نیز عطر خاصی به طبیعت روستا هدیه کردند.

در میان انبوه درختان خزان کننده می‌توان درختان گردو نیز مشاهده کرد.

مردم روستا اقدام به کاشت درختان گردو کرده تا علاوه بر ایجاد طبیعت و حفاظت خاک، هزینه اقتصادی زندگی خود را نیز تامین کنند. اگر قصد خرید گردو نیز دارید می‌توانید به این روستا سفر کنید.

علاوه بر درختان گردو باغ سرسبز چایی همانند مخملی سبز رنگ زیبایی طبیعت آن را روزافزون کرده است و نیز درختان مرکبات نیز به عنوان یکی از درختان و میوه‎های پاییزی در این روستا رونق دارد.

مردم این روستا به دامداری نیز مشغول هستند که در کنار کشاورزی می‌تواند روشنی بخش حیات در طبیعت باشد.

پوشش اهالی روستای واچکلایه رامسر

در گذشته‌های دور زنان این روستا از لباس‌های سنتی همچون چادر، چاقچور، نیم ساق، روبند، نقاب، چارقد، شلیته و تنبان برای پوشش خود استفاده می‌کردند.

مردان روستای واچکلایه رامسر نیز در گذشته‌ها پوشاک سنتی مردانه شامل جومه، پشمبال، چوخت، قبا، لباده، بوشلوق، کلاه نمدی، شب کلاه، جرب و شیخی کوش را می‌پوشیدند.

 

اماکن تاریخی روستای واچکلایه

در روستای واچکلایه رامسر دو عبادتگاه در وجود دارد که قدمت آن مربوط به دوره اشکانیان است و در حال حاضر به شکل امامزاده‌های شیعی تزئیین شده است.

هر چند در گذشته‌ از اطراف این عبادتگاه‌ به عنوان چراگاه دام استفاده می‌شد اما در اوایل دوره قاجاریه تعدادی چند خانه مسکونی در اطراف آن عبادتگاه‌ها ساخته شد. با ساخت مناطق مسکونی در اطراف این عبادتگاه کم کم باغ چای و مرکبات نیز در آنجا رونق یافت.

در حال حاضر نیز از این عبادتگاه به عنوان مکان گردشگری استفاده می‌گردد.