روستاهای مازندران | تاریخ گمشده یونانیان در روستای چالکرود رامسر

روستای چالکرود از توابع بخش دالخانی شهرستان رامسر در استان مازندران قرار دارد.

به گزارش حرف آنلاین، روستای چالکرود  از سمت شمال به دریای خزر و از سمت جنوب به روستای بصل کوه و از سمت شرق به شهر شیرود و از سمت غرب به جاده هریس متصل شده است.

چالکرود در دهستان چهل‌ شهید قرار داشته و مرکز این دهستان محسوب می‌شود. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن به ۵۷۷ نفر رسید.

روستای چالکرود یکی از جاذبه‌های توریستی طبیعی بسیار دیدنی و زیبای شهرستان رامسر است که از آن با عنوان “چهارکوه‌رود” نیز یاد می‌شود که از بزرگ‌ترین رودخانه‌های بخش غربی رامسر که به تنکابن می‌رود. رودخانه زیبای چالک که در هفت کیلومتری غرب شهر تنکابن و هفت کیلومتری شرق رامسر جاری می‌شود.

در واقع رودخانه چالکرود مرز مشترک میان رامسر و تنکابن است و از جاذبه‌های توریستی بسیار دیدنی رامسر و تنکابن محسوب می‌گردد.

این رودخانه از چشمه‌های کوه‌های سمت شرقی اشکور علیا، بلور کوه (شاه سفید کوه)، سیاهکوه، اریه، نیر دره، سرگلچال، میثم سرا، شیرگاه، لاکتراشان، جهک، هلوستان، خشتله، بال گردن، گلین، آغوز کوتی، کوه‌های جنت رودبار سرچشمه گرفته پس از پیوستن به هم و عبور از روستاهای همچون گالش محله و شوستا و پس از گذشتن از زیر پل بزرگ آهنی به دریا سرازیر می‌شود.

از سال ۱۳۹۰ شمسی مقبره دو یونانی به نام‌های «لئونیداس میکلیدیس» (ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ) که در ۱۹۱۷ میلادی معروف به «لیان صاحب» و زنی دیگر به نام «آناستازیا کاساندرا» (ΑΝΑΣΤΑΣΑ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ) در نزدیکی مسجد این روستا وجود داشت. گرچه در حال حاضر به دلیل تعریض جاده اصلی تخریب شد. البته این مقبره سال‌ها قبل توسط خانواده این دو یونانی خالی شده بود. اطلاعات زیاد و درستی از چگونگی و دلیل دفن آنها در این منطقه در دست نیست.

ساخت پل فلزی روستای چالکرود در دوران پهلوی اول

در خصوص پل فلزی روستای چالکرود می‌توان گفت، یکی از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی این روستا بوده که توسط مهندسان آلمانی از طریق شرکت اشکودا وُرکس در زمان اشغال چکسلواکی نازی‌های روس که به بخشی از en:Reichswerke Hermann Göring تبدیل شده بود و البته در دوران سلطنت پهلوی اول بر روی رودخانه چالکرود ساخته شده بود.

این اثر در تاریخ 36 اسفند 1386 با شماره 21992 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

به نظر می‌رسد بتوان به این نظریه رسید که نام روستای اشکور نیز اقتباسی از نام شرکت اشکودا که فعالیت‌های فراوان عمرانی در این روستا انجام دادند باشد.

تصاویری از روستای چالکرود رامسر