تبیین فلفسه قیام امام حسین (ع) در محرم ؛

حفظ ادب عاشورایی؛ لازمه کربلایی شدن

حرف آنلاین، زری طاهری: محرم ۱۴۰۱ رسید، ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان آقا ابی عبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یارانش باری دیگر فرا رسید، گویی هر ساله غم و اندوه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بیش از پیش خودنمایی می‌کند و حال و هوایی تازه ای دارد.

در طول تاریخ از بیش از ۱۴۰۰ سال پیش تاکنون هیچ حادثه و رخدادی نتوانسته مانع از عزاداری مردم در ماه محرم شود، شیوع ویروس کرونا نیز فرصتی بود تا دشمنان را با عمق دلدادگی مردم نسبت به این واقعه عظیم تاریخی آشنا کند، قیام حسینی برای خود فلسفه و اهدافی دارد که تنها برای عشاق اهل البیت (ع) قابل درک بوده و هست.

یک دکترای حقوق و مبانی اسلامی در گفت‌وگو با حرف مازندران به بیان جزییاتی از فلفسه قیام و نهضت عاشورایی و اهداف امام حسین (ع) در روز عاشورا پرداخت.

آیت الله حسن کمالی با بیان اینکه ماه محرم ماه ایثار، بصیرت، شهادت و مقاومت است، درباره فلفسه عاشورا و جهاد تبیین به فرموده مقام معظم رهبری، گفت: ما باید به این چهار اصل مهم در ایام محرم توجه کنیم، مردم عزادار جهان بدانند که عزاداری صرفا گریه و سینه زدن و زنجیرزدن نیست.

وی افزود: عزاداری در ابتدا ادب می‌خواهد، معنای ادب آن است که انسان وقتی که هر روز صبح از منزل به بیرون می‌آید دیگران را از خود بهتر بداند، اگر انسان این ایثار و گذشت را داشته باشد به مقاومت بزرگی می‌رسد که شهامت و شجاعت را به همراه دارد.

کربلا رفتن مهم نیست، کربلایی شدن مهم است

کمالی یادآور شد: از فضیلت‌های بزرگ ماه محرم این است که انسان در زندگی گذشت و بزرگواری داشته باشد و فکر و اندیشه او قرآنی باشد، اینها بسیار موفق هستند، جهاد تبیین درجه بالایی داشته و نیاز به مقاومت دارد که با شناخت فلفسه قیام امام حسین (ع) ممکن است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ارزش محرم و صفر آنقدر بالاست که ما عاشورایی و کربلایی باشیم، وگرنه کربلا رفتن مهم نیست، عنوان کرد: کربلایی شدن مهم است کسی کربلایی می‌شود که بصیرت پیدا کند، تمام تلاش بزرگان ما این است که ملت‌ها عاشورا را بشناسند.

اصلاح جامعه؛ علت اصلی قیام اباعبدالله (ع)

پژوهشگر و نویسنده ساروی، علت اصلی قیام اباعبدالله (ع) را اولا اصلاح جامعه دانست و افزود: ظلم‌ستیزی از ویژگی‌های امام حسین (ع) بود ایشان با یک دیکتاتور وحشی زمان که ظالمی بزرگ بود مبارزه کردند، به فرموده امام علی (ع) “بندگان ذلیل زیر بار ستم می‌روند، بنده دیگران مباش در حالی که خدایت تو را آزاد آفریده است”‌.

وی افزود: همچنین بصیرت و آزادگی، نرفتن به زیربار ذلت و خاری، خودکفایی و خود را شناختن، ایثار با مال و جان از جمله اهداف دیگر مهم قیام عاشورا بوده است.

آیت الله کمالی تاکید کرد: امام حسین (ع) با قیام عاشورا اسلام را زنده نگه داشت، این موجب شد تا مردم مقاومت را آموختند و ایثار و گذشت را به صحنه آوردند، افرادی همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری‌ زاده‌ها و غیره با بصیرت اهداف قیام عاشورا را دنبال کردند و شهادت را که یک نوع ادب و گذشت برای انسان است را رقم زدند.

ضروت حفظ ادب عاشورایی

یک دکترای حقوق و مبانی اسلامی با بیان اینکه شهدا زنده هستند و نزد خدا روزی می‌خورند، خاطرنشان کرد: راه انبیا به وسیله محرم و صفر زنده شد و تا قیام حضرت مهدی (عج) ادامه پیدا می‌کند و امام زمان هم پرچم امام حسین (ع) را با ادب و احترام در دست گرفته و جهان را عاشورایی کرده و از یوز بندگی و بردگی آزاد خواهد کرد به ویژه ملت‌های خاری که زیر سلطه انگلیس و آمریکا رفتنه‌اند.

وی اذعان داشت: صراط مستقیم آن است که ملت ما راه امر به معروف و نهی از منکر را بداند و در دستور کار قرار دهد که این راه صدیقین و پاکان است، ان شالله ما این راه را ادامه می‌دهیم که پیش نیاز آن انفاق از مال و جان است، سعی کنیم عاشورایی باشیم فراموش نکنیم‌ رعایت ادب یکی از ضروریات مهم عاشورایی شدن است.

آیت الله کمالی در پایان تاکید کرد: متاسفانه برخی ها از عاشورا سواستفاده کرده و بی‌منظمی را پای اسلام می‌نویسند که کار درستی نیست ما باید با حفظ ادب عاشورایی مزاحمت ایجاد نکنیم، همسایه‌آزاری نکنیم نکات انسانی را در همه مراحل در روز و شب عاشورا رعایت کنیم، چنانچه مردمی این موارد را رعایت کردند عاشورایی هستند‌.