در جامعه مصرفی همه چیز رنگ وبوی نمایشی بودن دارد

احساس محرومیت نسبی،نارضایتی از زندگی وشکاف بین داشته‌ها وانتظارات از اختلا‌ل‌های روانی در جامعه مصرف گرا است.

فاطمه عربی: انسان ذاتا موجودی مصرف کننده است.مصرف کننده بودن تا جایی‌که زندگی روزمره انسان را دچار اختلال و آشفتگی ذهنی نکند خوب است اما اگر غیر از این باشد یک آسیب اجتماعی است.مساله‌ای که اگر نگوییم همه اما اغلب خانواده‌های ایرانی به آن دچارند.

کودک نوپایی را تصور کنید که می‌خواهد خودش راه رفتن وغذا خوردن را تجربه کند اما مادر نمی‌گذارد.همیشه به دنبال کودک می‌دود تا لقمه غذایی بدهد واین کار تا سن بالاتر حتی در دوران دبستان و متوسطه هم ادامه دارد. ویا کودک بالج ‌بازی به هرچه می‌خواهد می‌رسد.این لج بازی و دست یافتن به خواسته‌در بعضی ازنوجوان وحتی جوانان هم دیده می‌شود. برای به دست آوردن خواسته‌هایش تلاش نمی‌کند بلکه منتظر “لقمه آماده” خانواده است.

نتیجه‌ تربیت اشتباه خانواده کودک را مصرف کننده بار‌می‌آورد. گرچه کودک از رفتارهای پدرو مادر خود الگو می‌گیرد،اما از تاثیردوستان و جامعه نیز در این مسیر پراشتباه نباید غافل بود.جامعه مصرفی برمحور” تولیدکالا وخدمات” استوار نیست بلکه برمحور “مصرف”تعریف شد.کالا ویا اشیا که قرار بود روزی برای آسان‌تر شدن ورفاه بیشتر زندگی در خدمت انسان قرار بگیرد،تاثیر منفی وحتی برعکس داشت.

*جامعه مصرفی،جامعه‌ای برای عرصه نمایش در تمامی ابعاد زندگی هست

جامعه شناسان،از جمله ویژگی‌های جامعه مصرفی را”انباشت فراوانی”می‌دانند.فراوانی در همه چیز مثل غذا،لباس،وسایل خانه.

درجامعه مصرفی،تاکید بر سبک زندگی است. این را می‌توان با کمی جستجو در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات تلویزیونی،بیلبوردهای سطح شهر دید.بلاگرهای بی‌شماری که تلاش دارند به زور سبک زندگی خود را به خورد مخاطب دهند.فلان کیف وکفش ویا مبلمان و ظرف‌های آشپزخانه را ازفلان فروشگاه ویا تولیدی بخرید.

درجامعه مصرفی همه چیز رنگ وبوی نمایشی بودن دارد.رشد قارچ‌گونه مراکز خرید ومجتمع‌های تفریحی بیانگر این موضوع است.در این‌گونه جوامع،رشد بیماری به عنوان رفتار مصرفی بروز کرد.خرید سیری ناپذیر از مراکز خرید،مصرف غذاهایی کم سالم،رژیم‌های غذایی،عمل‌های متعدد زیبایی از جمله موارد بیماری” مصرفی” است.

درجهان امروز به خاطر رشد فناوری و تکنولوژی‌های نوین،ارتباطات خانواده‌ها همچون گذشته نیست،اغلب افراد درمهمانی‌ها،سرشان به تلفن‌همراه‌شان گرم است.برای این‌که فرزندان‌شان هم مزاحم‌شان نشوند با دادن تلفن همراه سرگرم‌شان می‌کنند.تربیت این‌نسل با نسل‌های گذشته بسیار متفاوت است‌،کودکان این نسل آگاه‌تر هستند.کودکان این نسل گرچه با کتاب‌های کاغذی،تخته سیاه بیگانه‌اند. اماآن‌ها به شدت تحت تاثیر فرهنگ تکنولوژی‌قرار دارند. اطلاعاتشان را از این راه به‌دست می‌آورند.

تکنولوژی که ابتدا وارد جامعه شد وبعد انتظار داریم همه فرهنگ استفاده از آن را  بلد باشند.

*مصرف‌گرایی و مسمویت ذهن افراد جامعه

در غفلت متولیان فرهنگ ورسانه؛پدیده مصرف گرایی- به شدت ذهنیت افراد جامعه را دچار آسیب کرد.بدترین آسیب مصرف گرایی مسمویت و تغییر ذهنیت افراد است.کودکان ما به شدت به سمت مصرف گرایی ومصرف زدگی می‌روند واین در آینده به فاجعه‌ای جبران ناپذیر تبدیل می‌شود.این درحالی‌است که کشور برای رسیدن به توسعه باید نیروهای سالم تربیت کند.

*مصرف‌گرایی،آشفتگی فکری وجسمی را به‌همراه دارد

مصرف زدگی ونمایشی شدن زندگی،ازنمونه‌های جامعه ناسالم به شمار می‌آید.جامعه‌ای که افراد آن با نمایش سبک زندگی،تظاهر به شاد بودن می‌کنند. این‌همه تظاهر ریشه در کودکی افراد دارد. وجود عقده‌ها وکمبودهایی که درکودکی داشتند،کم توجهی‌ها،فقرو محرومیت‌ها در کودکی باعث می‌شود که فرد درطول زندگی سرخورده شود وحالا با نمایش دادن درصدد اغنای خودش است. نمایشی شدن یاهمان مصرف گرایی را می‌توان درلایه لایه زندگی افراد مثل جشن‌های متعدد ومتفاوت وحتی عزاداری‌( که درگذشته درجامعه سنتی ایران مرسوم بود) دید. استفاده از همین تکنولوژی تلفن همراه و شبکه‌های ماهواره‌ای،تغییر سبک والگوی زندگی را به همرا داشت. جشن‌های بارداری وپس از بارداری یکی از این نمونه‌هاست.این جشن خود یک پروسه طولانی را طی می‌کند.از جشن تعیین جنسیت تا جشن زایمان،نخستین دندان،نخستین راه رفتن،گرفتن از شیر،پستانک وحتی پوشک. سبک عزاداری‌درخانواده‌های متمول وحتی معمولی هم بسیار تغییر کرد. گویی شما دارید یک سکانس از فیلم خارجی را می‌بینید.احساس محرومیت نسبی،نارضایتی از زندگی وشکاف بین داشته‌ها وانتظارات از اختلا‌ل‌های روانی در جامعه مصرف گرا است.