توسعه کتابخانه‌های روستایی، سیاست فرهنگی دولت در مازندران

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اظهار کرد : توسعه کتابخانه و فعالیت های کتاب روستایی با توجه به زندگی ۴۶ درصدی جمعیت در روستاها از سیاست‌های فرهنگی دولت در استان مازندران است.

اسحق پاک‌نیا

کتاب و کتابخوانی بسیار اهمیت‌های بزرگی در زندگی دارند. این فعالیت می‌تواند تأثیرات مثبت و قابل توجهی بر رشد و توسعه شخصی داشته باشد.

افزایش دانش، ارتقای مهارت‌ها، تنظیم ذهن و استراحت، الهام بخشی، افزایش خلاقیت و تسلط بر زبان را می‌توان به‌عنوان اهمیت‌های کتاب و کتابخوانی برشمرد.

کتابخوانی در روستاها نیز اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند تأثیرات مثبتی بر جامعه و فرد داشته باشد. خواندن کتاب‌ها به ساکنان روستاها امکان می‌دهد دانش و آگاهی خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند. می‌توانند از طریق کتاب‌ها درباره مسائل مختلف اقتصادی، کشاورزی، بهداشت و تغذیه، محیط زیست و غیره آگاهی پیدا کنند.

با توجه به اینکه کتابخوانی در روستاها دارای اهمیت‌ها است، یکی از وظایف دولت‌ها ترویج این امر است و به ساکنان روستاها باید امکان دسترسی به کتاب‌ها فراهم شود. این می‌تواند به توسعه فرهنگ کتابخوانی در روستاها کمک کند و به ساکنان آنان امکانات لازم را برای خواندن و یادگیری فراهم کند.

مازندران یکی از استان‌هایی که با توجه سکونت ۴۶درصدی جمعیت در روستا، کتاب و کتابخوانی می‌تواند اهمیت بیشتری داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت داشت در این‌باره گفت که از  ۱۱۸ کتابخانه در استان مازندران ۳۶ کتابخانه در روستاهای استان مازندران قرار دارد که ۱۱۵۴۲ عضو دارند. ۹۳ کتابخانه نیز در اختیار نهاد کتابخانه و ۲۴ کتابخانه بصورت مشارکتی با افراد حقوقی و یک کتابخانه مستقل در استان فعال هستند.

سکینه خاتون مهدیان‌پور با بیان اینکه توسعه کتابخانه و فعالیت های کتاب روستایی با توجه به زندگی ۴۶ درصدی جمعیت در روستاها از سیاست‌های فرهنگی دولت در استان مازندران لست، اظهار داشت: افتتاح کتابخانه در بخش لاریم شهرستان جویبار و  افتتاح یازدهمین پیشخوان کتابخانه ای در روستای ریحان‌آباد گلوگاه نیز در همین راستا اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه دو میلیون نسخه کتاب در کتابخانه های مازندران در رده ها مختلف سنی وجود دارد، تصریح کرد: در سال جدید ۳۳ هزار نسخه کتاب اضافه شده است.

به گفته وی، ۳۳ پروژه عمرانی کتابخانه‌ای در مازندران در حال ساخت است که یک پروژه آن کتابخانه مرکزی با اعتبارات ملی است و ۳۲ پروژه از اعتبارات استانی در حال ساخت است که حدود ۷۰درصد آن در حوزه روستا قرار دارد.

به گفته وی، در راستای عدالت فرهنگی برای تحول در این حوزه ، نیاز به حضور بیشتر در کتابخانه سیار در روستاها است‌ اما اداره کل کتابخانه های مازندران  کتابخانه سیار روستایی ندارد و تلاش می شود که با همکاری یک خیر اولین کتابخانه سیار روستایی تا پایان سال در چالوس افتتاح شود.