تست الکل ۸۴درصد رانندگان مشکوک در ساری مثبت است

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: تست الکل ۸۴درصد رانندگان متخلف در ساری مثبت است.

به گزارش حرف آنلاین، علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در ساری تست تنفسی الکل ت ۲۴ ساعته مستقر شده است، افزود: هر فرد یا راننده‌ای اگر رفتار نامتعارف داشت از سوی پلیس به این مرکز ارجاع می‌شود که تاکنون تست الکل ۸۵درصد رانندگانی که پلیس ساری ارجاع داده مثبت شده است.

به گفته وی، در سه ماهه اول سال جاری، ۱۲۲ نفر به مرکز تست الکل ساری از سوی پلیس ارجاع شده که ۸۴درصد آن مثبت شده و انتظار می رود مجازات بازدارنده باشد تا شاهد کاهش این آمار باشیم.

عباسی از فوت ۶ نفر در سال ۱۴۰۱ به دلیل مصرف مشروبات الکلی در مازندران خبر داد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران برضرورت تبدیل شدن به یک بدنه کارشناسی تاکید کرد و اظهار داشت: نیروی انسانی کارآمد یکی از نیازهای اساسی این بخش است، تجهیزات به روز نیاز دیگر و مهم است که بتوانیم در تشخیص ها بهترین عملکرد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: مازندران در حوزه سم شناسی و ژنتیک یک قطب آزمایشگاهی است و تلاش می کنیم پاسخ درست آزمایشگاهی به مردم بدهیم، البته در بومی‌سازی تجهیزات در شرایط تحریمی هستیم و دریافت برخی تجهیزات با مشکل مواجه است. در حوزه سم شناسی یکی از همکاران روشی را ابداع کرد که در عرض سه ساعت می توانیم نتیجه را مشخص کنیم که در کاهش هزینه ها و نتایج اورژانسی تاثیر بسزایی دارد.در واقع سیاست سازمان بومی سازی روش ها و تجهیزات است

عباسی با بیام اینکه صحت، دقت و سرعت سه اصل اقدامات کارشناسی در پزشکی قانونی است زیرا مراجعین این نهاد افراد داغ‌دیده یا دردمند هستند، گفت: در سال گذشته حدود ۶۸ هزار معاینات بالینی انجام شد که رشد حدود ۵ درصدی داشته است که در حوزه نزاع و تصادفات اغلب است و حدود ۲۶۰۰  معاینه مرگ های غیرطبیعی نیز انجام شد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از برگزاری ۶۱۶ مورد کمیسیون پزشکی قانونی استانی خبر داد و اظهار داشت: ۵۸۷۱ ارجاع پرونده در آزمایشگاه داشتیم که با ۲۴ هزار آزمایش همراه بود.

وی درباره سقط جنین نیز گفت: در بحث سقط جنین قبل از قانون جوانی جمعیت مسولیت صدور مجوز سقط جنین با پزشکی قانونی بود اما الان مجوز سقط جنین از سوی قاضی و از سوی یک کمیسیون صادر می شود. دستورالعمل واضح و شفاف است،  در سال گذشته ۳۲۰ پرونده سقط جنین در پزشک قانونی مازندران تشکیل شد که ۲۷۳ مورد مجوز سقط درمانی صادر شد.‌ تا ۱۸ هفته و‌ پنج روز امکان صدور مجوز سقط جنین است که تاکید می شود آزمایشگاه‌های پاتولوژی در این حوزه پاسخ‌ها را سریع دهند تا زمان مربوط به صدور مجوز سقط از دست نرود.

عباسی درباره مرگ های براثر قرص برنج نیز اظهار داشت: ۱۴۰‌نفر در سال گذشته براساس قرص برنج فوت کردند که ۱۰ درصد رشد داشته است. ۶۰ درصد این موارد برای بابل، آمل و ساری است. ۶۷ درصد این افراد هم متاهل بودند. عرضه قرص برنج از سال ۱۳۸۱ ممنوعیت دارد و نباید در دسترس باشد حتی بصورت قاچاق زیرا قرص برنج پادزهر ندارد و اگر فردی برای خود‌کشی از این‌ قرص استفاده کند، راه درمانی نیست. هیچ چای دنیا قرص برنج استفاده خانگی ندارد و برای مصرف صنعتی در سیلوها استفاده می‌شود.

به گفته وی، مازندران سوله بحران ندارد و اگر بلای طبیعی نازل شود کل سردخانه‌های پزشکی قانونی ظرفیت ۵۰ نفر را هم ندارد. امیدواریم‌مسولان استان پیش بینی لازم را برای احداث سوله بحران داشته باشند. در حوزه نگهداری اجساد و تشخیص در زمان بحران ضرورت دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران غریق دریا یکی از دغدغه‌های استانی و ملی است که قابل پیشگیری است، گفت: در دهه ۸۰، ۲۱۸۳ نفر و در دهه ۹۰  غریق به ۱۲۷۰ نفر رسید که دلیل آن ایجاد طرح های ساماندهی سواحل است. در سال ۱۴۰۰ تنیز ۱۰۸ نفر و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۱۰ نفر در دریای مازندران غرق شدند. دلیل تفاوت آمار حضور نهاد های مختلف است که دلایل مختف را برای غریق مطرح می‌کنند اما پزشکی قانونی صرفا غرق شدن را بررسی می کند. ۸۵ درصد افراد غرق شده نیز غیربومی هستند که نیازمند اطلاع رسانی در مبدا هستند. در واقع وظیفه ذاتی پزشکی قانونی تجزیه و تحلیل مرگ های غیرطبیعی است تا بتوان اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

عباسی درباره تصادفات ساختگی‌ در استان مازندران جهت دریافت خسارت از بیمه نیز گفت: پیمانکاران تصادفات ساختگی در مازندران شکل گرفته است و حتی از استان‌ها و روستاهای خارج استان افراد را برای این اقدام به‌کار می‌گیرند. این افراد شناسایی می شوند اما گروه‌های دیگر تشکیل می‌شود. به نظر می‌رسد نیروی انتظامی با کشف سرشبکه‌ها مقابله شود. در یک‌بررسی حدود ۷۰ پرونده بود که در هر پرونده ۲ یا سه نفر درگیر بودند. در برخی موارد این افراد از مادران باردار سواستفاده می‌کنند که نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.