کشفیات مرموز در تپه های باستانی بابل

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل از کشف اسکلت دختربچه ای ۵ هزار  ساله در تپه های باستانی این منطقه خبر داد. محمد فاضلی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حضور یک ماه و نیمه تیم باستان شناسی در تپه های تاریخی بزرودپی اظهارکرد:نقش کاوش‌های تاریخی در مازندران، در جامعه […]

1

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل از کشف اسکلت دختربچه ای ۵ هزار  ساله در تپه های باستانی این منطقه خبر داد. محمد فاضلی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حضور یک ماه و نیمه تیم باستان شناسی در تپه های تاریخی بزرودپی اظهارکرد:نقش کاوش‌های تاریخی در مازندران، در جامعه علمی کشور و دنیا دارای اهمیت است. وی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگی و تاریخی مقدمه ای بر توسعه اقتصادی است، افزود:با پژوهش‌های باستان‌شناسی می‌توانیم به موضوع فرهنگی و اقتصادی بابل و استان کمک کنیم.

*بسیاری از محوطه‌های تاریخی در بابل ثبت میراث فرهنگی‌ نشده است

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه کاوش های باستان شناسی تعداد زیادی از محققان در مازندران تربیت خواهند شد، تصریح کرد:شهرستان بابل از لحاظ تخریب و تجاوز آثار تاریخی در رتبه اول مازندران قرار دارد.وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود آثار تاریخی در بابل گفت: ما در معرض انتقال زمین سوخته به نسل‌های بعدی هستیم؛ در منطقه هفت‌تپه ۴۰۰ تا ۵۰۰ حفاری غیرمجاز داشتیم که نیاز داریم در آن قسمت امنیت حفظ آثار تاریخی داشته باشیم.

فاضلی یادآورشد: بسیاری از محوطه‌های تاریخی در بابل ثبت میراث‌ فرهنگی نشده اما با پیگیری های ما در حدود ۲ هکتار  از تپه باستانی بزرودپی بابل ثبت میراث‌فرهنگی شده است.

*ایجاد سایت موزه ای در تپه های باستانی بابل

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه در یک برنامه ۵ ساله در نظر داریم این محوطه تبدیل به سایت‌موزه بشود، افزود: در نظر داریم تیم بین‌المللی باستان‌شناسی به اینجا بیاوریم؛ این نقطه باید تبدیل به مدرسه باستان‌شناسی شود. وی افزود: مدرسه‌ای در کنار تپه است که در حال رایزنی هستیم تا این مکان را تبدیل به پایگاه میراث فرهنگی کنیم. فاضلی با بیان اینکه تپه های تاریخی بابل  زیر تیغ پروژه های عمرانی قرار گرفته است،افزود: متاسفانه به رغم اعتراضات ما و به دستور استاندار وقت، عملیات عمرانی در این مناطق انجام گرفت که سبب تخریب بخشی از این تپه تاریخی شد. وی در ادامه افزود: شهرداری و شورای‌شهر خوش‌رودپی نیز درصدد اجرای پارک در این مکان بودند که با پیگیری تیم باستان شناسی و رئیس‌کل دادگستری استان مازندران جلوی این پروژه گرفته شد. سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با اشاره به اینکه در کشور بالای ۱۲۰ پایگاه میراث فرهنگی داریم که اماکن تاریخی را تحت نظر خود دارند، خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که در بابل پایگاه بین‌المللی میراث‌فرهنگی ایجاد کنیم تا حضور باستان‌شناسان بین‌المللی را نیز در اینجا داشته باشیم.فاضلی با بیان اینکه با مطالعات باستان‌شناسی می‌توانیم وضعیت موجود را آسیب‌شناسی کنیم، افزود: مازندران همیشه در طول تاریخ، یک استقلال فرهنگی و اجتماعی داشته و نفوذپذیری اقوام در این منطقه کمتر دیده می شود.

*کشفیات مرموز و جالب در تپه های باستانی بابل

فاضلی  در ادامه با اشاره به اکتشافات اخیر در تپه های تاریخی بابل تصریح کرد: کاوش های صورت گرفته  در این منطقه نشان می‌دهد تمدن در این نقطه به 5 هزار سال پیش بازمی گردد؛ این دوره به دوره مفرغ و آغاز شهرنشینی معروف است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کاوش‌هایی که انجام شد مربوط به 5 هزار سال پیش بوده است، خاطرنشان کرد: در حالی که جنگل های ما اکنون در حال از بین رفتن است؛ اما با کاوش‌های انجام شده می‌توانیم بگوییم در ۵ هزار سال پیش، اکوسیستم این منطقه چگونه بوده است.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی تپه تاریخی بزرودپی بابل با بیان اینکه چندین مورد ذغال کشف شده داریم که نشان‌دهنده گونه‌های درختی در منطقه است، یادآورشد:در یکی از لایه‌ها بیش از ۲۰ کیلو دانه‌های گیاهی کشف کردیم ، دانه هایی که برای معطربودن، درمان و آرایش آن زمان ها استفاده می شده است.

فاضلی تاکید کرد: ما در رابطه با تاریخ کشاورزی ایران هیچ اطلاعی نداریم، مهم‌ترین کشف ما در این منطقه، کشف این دانه های گیاهی بوده که تاریخ کشاورزی مازندران در ۳ تا ۵ هزار سال پیش را نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد حدود 3 هزار و 200 سال پیش سیل بزرگی در این منطقه به وقوع پیوسته و قسمتی از این مکان را با خود به زیر آب برده است، افزود: لایحه‌های دست‌نخورده و بکر ما مربوط به عصر مفرغ و عصر آهن که همان دوران شکوفایی ایران بوده است می شود.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی  تپه باستانی بزرودپی بابل گفت: اسکلت دختری حدودا ۱۳ تا ۱۴ ساله نیز در این منطقه کشف کردیم که درفشی در کنارش و گردنبندی از جنس صدف، سنگ و‌ قیر در گردن او بوده که با بررسی های به عمل آمده قدمت این اسکلت به 3 تا 5 هزار سال تخمین زده شده است. وی‌ با اشاره به اینکه تعداد زیادی اشیای تاریخی دیگری نیز از این محوطه بدست آوردیم، افزود: این اشیا شامل دوک نخ‌ریسی، شاخ مارال، درفش، خمره بوده است.

*نبود آزمایشگاه های تخصصی میراث فرهنگی در کشور

فاضلی در ادامه با ابراز تاسف از نبود آزمایشگاه‌های تخصصی میراث‌فرهنگی در کشورگفت: حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه آزمایش باستان‌شناسی این منطقه برای ارسال به آلمان، انگلستان و‌ لهستان خواهد شد و در حدود ۶ ماه نیز اعلام جواب آزمایشات به طول می انجامد.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی  تپه باستانی بزرودپی بابل با بیان اینکه آزمایشات نشان خواهد داد که وضعیت آب‌ و هوایی و اکوسیستمی مازندران در حدود 5 هزار سال پیش چگونه بوده است، افزود: سه مساله کربن ۱۴ ، دی‌‌.ان.ای و ایزوتوپ استخوان از جمله آزمایشات ما برای ارسال به اروپا خواهد بود.

فاضلی با اشاره به اینکه بیشتر محوطه‌هایی که در مازندران کاوش شده بافت قبرستانی  دارد،افزود: ما در بخش مسکونی و سبک زندگی کمتر کاوش داشته‌ایم و‌ در این کاوش نیز ما به دنبال این موضوع بوده‌ایم.