نگاهی به توسعه ریلی در مازندران؛ آرزوی چند دهه‌ای

الناز پاک نیا: تودیع و معارفه مدیرکل راه‌آهن شمال کشور بهانه‌ای برای سنجیدن توسعه ریلی در مازندران است.اگرچه قدمت راه‌آهن شمال به یک‌صد سال می‌رسد و قرار است این خطوط به ثبت جهانی نیز برسند، باید میزان و حجم این بخش را در پاسخگویی به نیازهای استان مازندران دید. خطوط راه‌آهن مازندران شاید تا آنجا […]

الناز پاک نیا: تودیع و معارفه مدیرکل راه‌آهن شمال کشور بهانه‌ای برای سنجیدن توسعه ریلی در مازندران است.اگرچه قدمت راه‌آهن شمال به یک‌صد سال می‌رسد و قرار است این خطوط به ثبت جهانی نیز برسند، باید میزان و حجم این بخش را در پاسخگویی به نیازهای استان مازندران دید.

خطوط راه‌آهن مازندران شاید تا آنجا که نیاز باشد در توسعه صنعتی، گردشگری و کشاورزی مازندران موفق نبوده و یا به‌نوعی نتوانسته است نیازهای استان را برآورده سازد. درحالی‌که همه راهکارهای توسعه استان را برنامه‌های صادرات محور با پوشش دادن نیروی اشتغال در استان می‌دانند اما مازندران از داشتن شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقلی محروم است همچنین فرسوده بودن خطوط راه‌آهن مازندران و نیز دارا نبودن کیفیت مناسب این خطوط نیز موجب می‌شود که همچنان سفر با خودروی شخصی و حمل‌ونقل با کامیون‌های سنگین فرسوده ازاین‌جهت که هر دو سبب افزایش ترافیک و آلودگی هوای استان مازندران می‌شوند رونق داشته باشد.

در کنار این امر توسعه خدمات ریلی درون‌شهری که امروز در زمره آرزوهای چند دهه‌ای مازندرانی‌ها به شمار می‌رود  می‌تواند به دارا شدن استانی سبز کمک کند.

خدمات ریلی درون‌شهری؛ دور اما ممکن

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در این مراسم با اشاره به اینکه برقی کردن خطوط ریلی راه‌آهن یکی از مؤلفه‌های اصلی است که در رونق صنعت کشاورزی گردشگری استان تأثیرات بسزایی دارد و موجب توسعه استان می‌گردد، خاطرنشان کرد: افزودن بر سرعت این طرح و ایمنی کردن راه‌آهن نقش مؤثری در این راستا ایفا می‌کند. ‎

مهدی رازجویان در آیین تودیع و معارفه مدیرکل جدید راه‌آهن شمال بابیان این‌که اقتصاد استان با اولویت‌بندی بر پایه‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت قرار دارد، گفت: تقویت صنایع و اشتغال در حوزه صنعت باید در راستای اولویت‌های اقتصادی استان به‌ویژه حوزه کشاورزی و زیر بخش‌های آن باشد تا محصولات تولیدی کشاورزان را باارزش‌های افزون‌تری نسبت به گذشته راهی بازار نماییم و اشتغال در این بخش را حفظ و تقویت کنیم.

خدمات ریلی و افزایش سرعت خدمات‌رسانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه راه‌آهن می‌تواند در جهت تسریع در فرآیند انتقال مواد خام و تولیدی وابسته به بخش کشاورزی در بازار، کارخانجات و واحدهای تولیدی حوزه کشاورزی نقش‌آفرینی کند، اظهار داشت: در این راستا راه‌آهن حجم بیشتری از کالا را می‌تواند نسبت به حمل نقل جاده‌ای جابجا کند و به‌تبع آن قیمت حمل‌ونقل و تلفات جاده‌ای را  کاهش دهد.

وی گفت: در حوادث سیل اخیر خسارت فراوانی به زیرساخت‌های راه‌آهن شمال واردشده بطوریکه این نهاد دولتی توانست در این حوادث با حداقل امکانات حداکثر عملکرد را داشته باشد و اقدامات مناسب و مؤثری را صورت دهد و همچنین با بهینه‌سازی فعالیت‌ها برنامه‌های دستگاه خویش را به بهترین نحو عملیاتی کند.

رازجویان بابیان این‌که یکی از مزیت‌های راه‌آهن کاهش حجم آلایندگی به نسبت مشابه در خطوط جاده‌ای می‌باشد به طوریکه قطار با توجه به تعداد رام‌هایی که می‌تواند جابجا کند آلایندگی آن به‌مراتب کم‌تر از خودرو چه سبک چه سنگین خواهد بود و همچنین ایمنی آن به نسبت بیشتر از خطوط جاده‌ای می‌باشد، یادآور شد: ایمن‌سازی در نقاطی که تقاطع صورت می‌گیرد به‌صورت احداث زیرگذر روگذر یا احداث راهبند در خطوط ریلی و هوشمند کردن آن است به طوریکه بدین‌صورت می‌توان میزان تلفات و خسارات را کاهش داد.

وی اظهار کرد: راه‌آهن نقش مهمی در حمل‌ونقل کالا و فراهم کردن مواد خام و افزایش تولید دارد و یکی از راه‌های توسعه استان با ضریب ایمنی و بهره‌وری بالا و هزینه مناسب می‌باشد و بازسازی و بهسازی ایستگاه راه‌آهن ساری قائم‌شهر از موضوعاتی است که می‌بایست پیگیری شود تا شاهد عملیاتی شدن این پروژه درآینده باشیم.

رازجویان افزود: برقی کردن خطوط ریلی راه‌آهن، ایجاد خط دوم ساری قائم‌شهر، احداث مونوریل در ریفیوژ میانی راه‌های کناری محور رامسر ساری و رامسر گلوگاه می‌باشد که این اقدامات می‌تواند کمک فراوانی نسبت به توسعه استان نماید و احداث ریل دوم ساری قائم‌شهر ازجمله موضوعات مورد تأکید وزیر راه شهرسازی می‌باشد که پیگیر این موضوع هستند لذا انتظار می‌رود این مهم هرچه زودتر اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

توسعه خدمات ریلی، موتور محرکه

توسعه خدمات ریلی در مازندران در وهله نخست موتور محرکه توسعه استان در زمینه صادرات محصولات و تولیدات کشاورزی و صنعتی است. این بخش می‌تواند در کنار ایجاد اشتغال بخش مهمی از هزینه‌های تولید محصول در مازندران را کاهش داده و به افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان کمک کند.

همچنین خدمات ریلی ازآن‌جهت در توسعه اقتصادی استان نقش دارد که با افزایش استفاده از این خدمات به‌شرط نوسازی، مناسب‌سازی و افزایش کیفیت، بخش مهمی از مسافران و گردشگران را وارد استان نموده و در زمینه کاهش ترافیک خودروهای شخصی نیز مؤثر باشد.

مازندران در توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی و گردشگری نیازمند توسعه خدمات ریلی است، در کنار اندیشیدن به حوزه‌های جدیدی مانند خدمات ریلی درون‌شهری، افزایش کیفیت خطوط راه‌آهن شمال نیز می‌تواند اقبالی خوش برای توسعه این حوزه از مازندران باشد.