زور کارگران به بند«پ» نرسید!

گزارش: زهرا اشکیود/ این روزها کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی با اعتراض گسترده‌ای به «بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۷» دارند و عنوان می کنند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول داده بودند که این بند را تصویب نکنند ولی نمایندگان آنها را دور زدند. به گزارش حرف آنلاین، نصرا… دریابیگی یکی از […]

گزارش: زهرا اشکیود/

این روزها کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی با اعتراض گسترده‌ای به «بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۷» دارند و عنوان می کنند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول داده بودند که این بند را تصویب نکنند ولی نمایندگان آنها را دور زدند.

به گزارش حرف آنلاین، نصرا… دریابیگی یکی از چهره های سرشناس اصلاح‌طلب و دبیر تشکیلات خانه کارگر مازندران که همه او را مدافع سرسخت  کارگران می شناسند، این‌بار هم پای کار آماده و نسبت به این بند از لایحه بودجه 97 اعتراض کرده و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخصوص دو نماینده ساری و آمل بیانیه داده است.

« تأسف عمیق جامعه کارگری وبازنشستگی نسبت به انتقال منابع درمانی حق بیمه کارگران به خزانه دولت را ابراز می‌نمایم. وزارت بهداشت و دولت محترم بجای عقب گرد از طرح تحول سلامت و اتلاف منابع ملی، میخواستند چند صباحی نیز از جیب کارگران تشییع جنازه این طرح را عقب بیاندازند اما فراموش نکنیم که دست اندازی به اموال کارگران بدون پاسخ نخواهد بود!از امروز مسئولیت هرگونه تأخیر در تأمین دارو و بروز مشکلات درمانی در مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی با نمایندگان مجلس است و معترضین را به دفاتر نمایندگان علی الخصوص آقایان یوسف نژاد و یوسفیان ملا هدایت خواهیم کرد.»

با توجه به مشکلات زیادی که بازنشستگان و کارگران با آنها مواجه هستند باید نمایندگان مجلس و دولت اندکی به این افراد توجه خاص داشته باشد.اما نصرا… دریابیگی نماینده کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی مازندران هم صحبت با روزنامه حرف شد تا از مشکلات این قشر از جامعه بگوید.

دریابیگی درمان رایگان برای کارگران و بازنشستگان را یکی از دستاوردهای دولت مقام رهبری دانست و گفت: در قانون الزام درمان رایگان است و براساس قانون اساسی دولت موظف است تا بهداشت و درمان رایگان برای تمامی آحاد جامعه به وجود آورد اما جامعه کارگری با توجه به تمامی مشکلاتی که دارند در حال پرداخت چند نوع حق بیمه هستند که یکی از آنها بیمه ایران بر اساس قانون الزام تامین اجتماعی است که بودجه سالیانه آن در ۲۷ آذرماه به حساب درمان واریز می‌شود تا درمان رایگان به وجود آید؛ چه درمان مستقیم توسط مراکز درمانی ملکی و چه درمان غیرمستقیم یعنی خرید درمان از مراکز خصوصی و مراکز دانشگاهی انجام می‌شود.

دبیر خانه کارگر مازندران تصریح کرد: متاسفانه پس از طرح تحول سلامت که هزینه آن براساس حقوق پزشکان است و ۶۰ درصد طرح تحول سلامت برای دستمزد پزشکان شد و در نتیجه پزشکان وضعیت بهتری پیدا کردند که در نهایت وزیر بهداشت و درمان به جای آنکه درمان تامین اجتماعی را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کند، این هزینه را از بیمارستان و نیز از طرح ۲۷ آذرماه دریافت می‌کند که در سال گذشته دولت با ارسال بخشنامه‌ای دریافت از تأمین اجتماعی در تاریخ 27 آذرماه را به حساب وزارت بهداشت واریز کند که برای جلوگیری از اجرای این بخشنامه، جامعه کارگری شکایت کردند و در نهایت بخشنامه دولت لغو شد.

نماینده کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی مازندران، عنوان کرد: امسال در بودجه سال ۹۷ مجلس بندی را قرار دادند به نام «بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۷» مبنی بر آنکه از سال ۹۷ تأمین اجتماعی اگر بخواهد درمان انجام دهد باید در تاریخ ۲۷ آذرماه هزینه‌ها را به خزانه دولت و یا به حساب وزارت درمان برگرداند یعنی هزینه خودمان را به تأمین اجتماعی برگرداند اما جامعه کارگری ایران مخالف این لایحه هستند و  نمایندگان مجلس نیز با توجه به اینکه که با رأی کارگران و بازنشستگان وارد مجلس شدند به این موضوع توجه نکردند این بند از لایحه را تصویب کردند.

این فعال جامعه کارگری گفت: در حال حاضر نماینده بازنشستگان و نیز کارگران در قالب خانه کارگر و کانون بازنشستگان و شوراهای اسلامی و انجمن‌های کارگران در زمینه «بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه ۹۷»  که برخلاف منافع جامعه کارگری است اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کردند.

وی تأکید کرد: اگر شورای نگهبان و دولت در زمینه این بند از لایحه عقب نشینی نکنند در روزهای آینده در تهران تجمع خواهیم کرد زیرا جامعه کارگری نسبت به احقاق حق خود حساس هستند.دریابیگی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی مربوط به دولت و نمایندگان مجلس نیست و نمایندگان مجلس به ما قول دادند که این مسئله را حل کنند اما متأسفانه به قول خود وفا نکردند. به گفته وی، این موضوع در وزارت بهداشت ریشه دارد که موجب تغییر در رای نمایندگان دارد.

برای بررسی بیشتر نظر عبدالله رضیان نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، سیمرغ و جویبار در زمینه «بند ز تبصره ۷ بودجه سال ۹۷» جویا شدیمک که وی در این مصاحبه گفت: منابع مالی مربوط به درمان کارگران را خود مجلس کنترل می‌کند و همچنین در قانون اجازه نمی‌دهد که درآمدهایی که حاصل می‌شود، این درآمدها بدون حساب و کتاب خزانه مستقیم عرضه شود چراکه این درآمد دولت است که باید در اختیار سازمان قرارگیرد به این دلیل که کنترل و نظارت بهتری انجام شود این بند مصوب شد اما مورد اعتراض کارگران و بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفت. به گفته وی، اعتراض کارگران در این زمینه است که هزینه دارویی آنها با تأخیر در پرداخت آن انجام می‌شود و در حال حاضر در مجلس پیگیر هستیم تا این مشکل برطرف شود.

منتشر شده در روزنامه حرف مازندران تاریخ 5 اسفندماه