به دنبال شادی گمشده

گروه اجتماعی -الناز پاک نیا: این روزها هر که را می بینی سرش را پایین انداخته، یا به تلفن همراه اش در فضای مجازی مشغول است یا در هوایی دیگر سیر می کند؛ خیلی هم بد باشد اخم هایش را در هم کرده است. آن قدیم ها وقتی جوانی اخم می کرد یا عصبانی بود، […]

گروه اجتماعی -الناز پاک نیا: این روزها هر که را می بینی سرش را پایین انداخته، یا به تلفن همراه اش در فضای مجازی مشغول است یا در هوایی دیگر سیر می کند؛ خیلی هم بد باشد اخم هایش را در هم کرده است. آن قدیم ها وقتی جوانی اخم می کرد یا عصبانی بود، می شد دید پیرزن مهربان یا عاقل مردی دنیا دیده از او می پرسد پسرم چی شده! این روزها اگر هم از جوانی بپرسی چه شده آنقدر نامهربان و عصبانی است که می گوید به تو چه! یا بسیار مودب باشد لبخندی تلخ می زند و می گذرد.

این روزها دنیای پرتنش و پر از استرس زندگی ماشینی آنقدر با روح و روان انسان ها بازی کرده است که دیگر جایی برای نشاط نمی ماند یا اگر هم بماند، می شود شادی و نشاط کاذب، به راستی این همه رنگ و شادی در زندگی ایرانی ها کجاست و یا در سرزمین سرسبز جنگلی و آبی زیبای دریای مازندران چرا مازندرانی ها هر روز غمگین تر می شوند.

به اذعان آمار دادگستری مازندران، توهین، دعوا، افترا و درگیری میان افراد بیشترین پرونده های قضایی در استان را تشکیل می دهند. زمانی که محدودیت ها و خط قرمزهایی برای شادی تعریف شده و یا شادی و نشاط در قالبی غیرمعمول انتظار می رود، همین سردرگمی این روزها را می توان مشاهده کرد. نتیجه اش می شود اینکه هر روز امار و پرونده های نزاع و درگیری در مازندران بالاتر می رود.

معاون قضایی و فناوری دادگستری کل استان پیش از این گفته بود ارزیابی مازندران نشان می دهد مردم زبان خود را به موقع کنترل نکرده و این سبب توهین و فحاشی و بکار بردن الفاظ رکیک و موجب افزایش پرونده های کیفری می شوند.

علیرضا یونسی رستمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز در جلسه كمیسیون ارتقای امنیت اجتماعی استان، كه به منظور بررسی سند پیشنهادی نشاط اجتماعی استان در حوزه اداره كل ورزش و جوانان برگزار شد، یادآور می شود: نشاط فاخر از جلوه های زیبایی است و جامعه ای كه از نشاط اجتماعی برخوردار شد، وفاق، تعامل، یكرنگی و سلامت جسمی و روحی در آن رو به افزایش و آسیب های اجتماعی رو به كاهش می رود.

معاون استاندار با بیان اینكه بازیگران اصلی توسعه در هر جامعه ای، منابع انسانی آن جامعه است، خاطرنشان می کند: انسان از جمله ی ارزنده ترین عنصر توسعه است و نشاط، از مولفه های اثر بخش بر انسان در مسیر توسعه است.

یونسی با اشاره به این كه هرچه ضریب عنصر نشاط اجتماعی در جامعه كاهش یابد، زمینه بروز و ظهور چالش ها و آسیب های اجتماعی هموارتر خواهد شد، گفت: افزایشِ امید به زندگی، پویایی و بالندگی جامعه به عنوان دستاورد نشاط اجتماعی است.

وی با اشاره به این كه در فراهم كردن زمینه های نشاط اجتماعی، جنبه های روحی، روانی، مسائل فنی و محیطی، نورپردازی ها، رنگ آمیزی ها، محتوای تولیدات فرهنگی اعم از فیلم، سریال، اخبار و رسانه، كیفیت محتوایی تالیفات كتب و نظایر آن بسیار نقش دارند، می افزاید: ترویج امید به زندگی، تقویت فرهنگ شكرگزاری، سعه صدر و صبوری در برابر مشكلات روزمره و  در تقویت مقاومت روحی انسان، چیرگی بر مشكلات زندگی و افزودن شرح صدر در لایه های اجتماعی موثر هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان این كه با توجه به مسائل مطروحه به دنبال تدوین سند نشاط اجتماعی استان هستیم و برآنیم تا در این سند ضمن همگانی كردن نشاط اجتماعی به طبقه جوانان توجه بیشتری داشته باشیم، تصریح می کند: جوانان، بالقوه مستعد پذیرش نشاط و شادی هستند و این مهم می تواند از خانواده نشات گرفته و فضاهای مختلف آموزشی، مدارس، فضاهای محیطی و شهری و شغلی را در بر بگیرد.

یونسی با بیان این كه تلاش داریم گسترش نشاط و شادابی اجتماعی از خانواده شروع شود و به جامعه بازگردد و به سطوح مختلف جامعه تسری یابد و در حوزه های تحصیلی، آموزشی و شغلی توسعه پیدا كند و همه ابعاد زندگی را در بر گیرد، تصریح کرد: در بهره گیری از ظرفیت ها و امكانات، دستگاه های مسئول اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به این كه در برنامه ریزی كلان این سند باید از همه ظرفیت های علمی، فرهنگی و  بهره جست، اظهار می کند: از برنامه های شاد و فرهنگی و هنری نظیر طنز، اجرای برنامه های موسیقی فاخر در محلات، هنرهای خیابانی چون مسابقات نقاشی، جشنواره های مختلف هنری با ابزار ساده، پیاده روی خانوادگی و ورزش های همگانی، برنامه های كوه پیمایی، برگزاری مسابقات ورزشی كوچك، استفاده از برنامه های ساده توام با قناعت و سنت های بومی و محلی می توان در جهت افزایش نشاط اجتماعی بهره برد.

معاون استاندار با تاكید بر این كه رسانه ها در جهت امید افزایی و گسترش شادی و نشاط اجتماعی تلاش كنند، می گوید: برنامه ریزی برای ارتقا نشاط اجتماعی در ادارات برای پرسنل و ارباب رجوع، تقویت نشاط اجتماعی در روستاها بخصوص تلاش برای افزایش نشاط و شادابی در میان دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح هفته فرهنگی در شهرستان های استان به عنوان مولفه های موثر بر شور و نشاط سالم اجتماعی، تقویت مسایل فرهنگی و گسترش و حفظ فرهنگ بومی اشاره کرده و می گوید: برنامه های این هفته با همكاری همه دست اندركاران فرهنگی و مدیریت و كمك فرمانداران با توجه به ویژگی های مختلف هر شهرستان و اجرای یك برنامه خاص در یكی از روزهای هفته برگزار خواهد شد.

رقیه رحمانی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان نیز در گفت وگو با «روزنامه حرف مازندران» با اشاره به اینکه استان مازندران باید جز پنج استان برتر در شاد و بانشاط و الگوی رشد سریع اجتماعی در کشور تا سال 1400 باشد و در این راستا برنامه نشاط اجتماعی در حال تدوین است، می گوید: امروز دغدغه های مردم و مسایل و مشکلات جامعه زیاد شده و شادابی و نشاط در افراد کاهش یافته است از این رو سازمان بهزیستی و بخش پیشگیری در حوزه رصد و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فعال شده است، در برنامه ششم توسعه سلامت اجتماعی و مسئولیت اجتماعی و سامانه رصد آسیب های اجتماعی به سازمان بهزیستی واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مبنا، در حوزه سلامت اجتماعی افراد و سامانه رصد آسیب های اجتماعی کار می کنیم و خوشبختانه همزمان با تمامی استان ها، در مازندران نیز سامانه رصد در سه شهرستان ساری، نکا و رامسر راه اندازی شده و پرسش نامه هایی در سطح شهر و روستا و در هر شهر سه روستا و مرکز شهر توزیع شده است، می افزاید: پرسش نامه هایی در ابعاد مختلف برای تعیین سلامت جسمانی و روحی به صورت محرمانه توزیع شده اند که تا پایان بهمن کار پرسش گری آن به اتمام رسیده و تکمیل شده و برای تحلیل به سازمان بهزیستی کشور ارسال می شود.

معاون سازمان بهزیستی مازندران با بیان اینکه هدف اصلی از این سامانه این بود که تعیین کننده های آسیب های اجتماعی در سطح استان شناسایی و در سطح کشور تحلیل و بر مبنای آن برنامه ریزی صورت گیرد، عنوان می کند: باید آسیب‌های اجتماعی و عوامل سبب شناختی آن در سطح کشور مشخص شود تا افرادی که در حوزه سلامت اجتماعی، مسئولیت و نشاط اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند؛ از این وضعیت و تحلیل این بخش الگوبرداری کنند تا تمام آسیب‌های اجتماعی بر مبنای فرهنگ همان منطقه و به صورت بومی منطقه‌ای کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه  نمی توان گفت مازندران استانی غمگین است اما به صورت کلی در کشور شادابی همه افراد بسیار کم شده است و  اگر روی نشاط و سلامت اجتماعی افراد کار نکنیم مشکلاتی به وجود می آید که در آینده جامعه به سمت افسردگی  پیش می رود، می افزاید: احتمالا این مساله آنقدر مهم بوده است که در برنامه ششم توسعه، سلامت و مسئولیت اجتماعی و سامانه رصد آسیب های اجتماعی و تعیین عوامل آسیب گنجانده شده تا بتوانیم نشاط اجتماعی در جامعه را تقویت کنیم.

رحمانی با اشاره به اینکه در سامانه رصد آسیب های اجتماعی براساس سن های مختلف افراد و نیز عوامل بروز آن پرسشگری و رصد می شود، تاکید می کند: اینکه چه عواملی موجب شده است افراد در معرض خطر قرار بگیرند، بر مبنای همان، این آموزش ها و آگاه سازی ها در سطح جامعه از سوی  بهزیستی برنامه ریزی می شود.