حقوق بشر در اسلام

حرف آنلاین:  اسلام دینی است که در برگیرنده همه ابعاد زندگی بشری  و صلح جهانی است و موجب شده هر انسان حق طلبی در هر جای دنیا که حضور دارد با شنیدن و خواندن اصول دین مبین اسلام بدان ترغیب شود . زمانیکه غرب سخن از حمایت حقوق بشر میزند و خود را داعیه دار […]

حرف آنلاین:

 اسلام دینی است که در برگیرنده همه ابعاد زندگی بشری  و صلح جهانی است و موجب شده هر انسان حق طلبی در هر جای دنیا که حضور دارد با شنیدن و خواندن اصول دین مبین اسلام بدان ترغیب شود . زمانیکه غرب سخن از حمایت حقوق بشر میزند و خود را داعیه دار اجرای حقوق بشر می داند و دنیا را معطوف به این میکند که حافظ حقوق بشر در دنیا است و سازمان ملل و شورای انحصاری امنیت را از چند کشور تشکیل میدهد باید دانست دین مبین اسلام 1400 سال قبل مبانی حقوق بشر را به سینه پیامبر محبت و مهربانی نازل کرد و سالها است که مسلمانان در سایه سار این قوانین، زندگی صلح آمیز و وحدت بخش دارند . مبانی حقوق بشر در اسلام بسیار کامل تر و کارآمد تر از مبانی حقوق بشر غربی است که بدان عامل نبوده و نیستند و هروز شاهد اعمال جنایتکارانه و ضد حقوق بشری تدوین شده خودشان ضد ملتها در راستای منافعشان هستیم ، به نظر حوق بشر غربی در مقایسه با حقوق بشر اسلام یک تفاوت فاحش دارد و انهم جامعه بشری مدنظر آنها است . جامعه بشری غربی شامل چند کشور است و هرموجود زنده خارج از این چند کشور نه جامعه بشری است و نه جامعه جهانی اما بشر از دید اسلام تمام انسانهای کل این کره خاکی راشامل میشود که هیچ تبعبضی بین ملت ها قائل نشده  و انسانی را بر انسان دیگر ارجحیت نمی دهد حیات و زندگی را حق همه ملت ها در یک صلح پایدار جهانی میداند . خالی از لطف نیست مبانی حوق بشر را در مبانی دینی اسلام  و حضور واضح آن در قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بررسی کنیم. هنگامی که مفاهیم حقوق بشررا  در اسلام مورد بررسی قرار می دهیم قبل از هر نوع پیش داوری باید نکاتی را بعنوان پیش فرض در زمینه تبیین معانی و مفاهیم حقوقی مد نظر قرار داد . مبانی فلسفی و عقیدتی سیاسی از اصولی است که به نام حقوق بشر مطرح میگردد و حتی مفاهیم برخی از این اصول از دیدگاه اسلام با آنچه که در تفکر غربی تحت این عناوین مطرح میگردد ، متفاوت و احیانا فاقد مشترکات اصولی است. اصولی چون آزادی ، مساوات ، کرامت انسانی ، دفاع مشروع  برخورداری از امنیت  ، اجبار و نفی اکراه ، حمایت از حقوق زنان و کودکان از مقوله های حقوقی و سیاسی آشنا در فقه و تاریخ اسلام میباشد. اندیشه حقوق بشر در اسلام مبتنی بر تفکر توحیدی است براساس این تفکر انسان مخلوق خداوند علیم و حکیم و تابع قوانین کلی آفرینش و اراده تکوینی خداوند است که در عمل نیز باید از اراده تشریعی خداوند پیروی نماید.اعتبار حقوق بشر و الزام آور بودن آن در تصور ما بدان خاطر است که حقوق بشر جزیی از مکتب اسلامی و قوانین الهی است و ایمان به این مکتب است که به حقوق بشر اعتبار میبخشد و آن را الزام اور میکند با گردآوری آیات قرآن کریم در همان نخستین سالهای نزول قرآن اولین مرحله تدوین حقوق بشر در اسلام انجام گرفت و تبین مسائل مربوط به حقوق بشر در مجموعه آیات الهی در ذکر حکیم گردآوری و تدوین گردید از این جهت میتوان تاریخ تدوین حقوق بشر در اسلام را به دهه دوم قرن اول هجری و دهه های آخر قرن هفتم میلادی نسبت داد و قرآن را در مقایسه با آنچه که در غرب تحت عنوان حقوق بشر تدوین شده یکی از کهنه ترین اسناد مدون در حقوق بشر در اسلام برداشته شده است که در یک فصل و بیش از 24 اصل مسائل حقوق و آزادیهای انسانی برشمرده ، همچنین در اصول 13 و 14 همین قانون ، رفتار انسان دوستانه و میتنی بر احترام به حقوق بشر نسبت به همه اقشار ملت اعم از اقلیتهای دینی و سیاسی را در پیش گرفته است که در مقایسه با دیگر دولت ها به ویژه کشورهای اسلامی از امتیارات چشمگیری برخوردار می باشد.

با یک نگاه اجمالی به موراد بیان شده می توان فهمید مبانی حقوق بشر در اسلام بسیار فراگیرتر و کارآمدتر از مبانی حقوق بشر غربی و تدوین شده در سازمان ملل است . خداوند متعال کرامت و ارزش انسانی همه بندگانش را در کامل ترین دینش به نام اسلام به سینه مبارک پیامبر محبت و مهربانی نازل کرد تا همه انسانها در سایه سار آن در یک صلح جهانی زندگی کنند و شاکر نعمات او باشند.