مدیرعامل شرکت مخابرات مازندران مطرح کرد؛

گرانی، تنها راه توسعه زیرساخت‌های مخابراتی

حرف آنلاین: همگام با پیشرفت در تکنولوژی شاهد فعالیت بازار داغ ارتباطات در نقاط مختلف جهان هستیم، انتظار می‌رود شاهد برخورداری شهرها و روستاهای استان‌های مختلف کشور از بهروزترین تکنولوژی در حوزه ارتباطات باشیم.

استان مازندران در کشور بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای ۲۲ شهرستان ۵۸شهر ، ۵۵ بخش ، ۱۲۹ دهستان و ۳۶۹۷ آبادی است، با وجود این که زیرساخت‌های مخابراتی و اینترنتی در مازندران رو به افزایش است، اما ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه که منجر به اختلال در اینترنت همراه می‌شود هنوز در برخی مناطق استان احساس می‌شود.

برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت زیرساختی مخابرات استان، گفت‌وگویی تفضیلی با علی نوروزی مدیرکل مخابرات مازندران ترتیب دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

سوال: در خصوص آخرین و به‌روزترین اقدامات مخابرات مازندران توضیح دهید؟مخابرات + علی نوروزی

پاسخ: در ابتدا باید بگویم که توسعه مخابرات و ایجاد بسترهای جدید بدون افزایش تعرفه امکان ندارد، با این حال خوشبختانه در حوزه FTTH که از اساس رشد بستر ارتباطات است، مازندران گام‌های جدی برداشته است، در حوزه دیتای سیار احداث ۱۵۰ سایت جدید در برنامه استانی قرار دارد که ۵۰ مورد آن تا آخر تابستان و ۱۰۰ مورد دیگر تا آخر سال در مناطق شهری و روستایی احداث خواهند شد، در حوزه تلفن ثابت هم به‌دنبال این هستیم که بستر قدیمی را به تدریج تعویض کرده و به بستر NJN روی بیاوریم.همچنین تاکنون حدود ۱۸۶ نقطه به فیبر نوری تجهیز شد، دارایی مخابرات در مازندران نیز در سال ۱۳۹۴ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان بوده و اکنون به بیش از ۸۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سوال: بحث تجهیز دورترین مدارس مازندران به اینترنت پرسرعت کجا رسید آیا این پروژه تکمیل شده است؟

پاسخ: کرونا نشان داد مخابرات جزو لاینفک از زندگی ما است، جایگزینی آموزش مجازی به‌جای برگزاری کلاس واقعی فرصتی برای توجه به تقویت اینترنت بود، در این راستا مخابرات استان طی تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش برنامه‌هایی تدارک دیده که در حال اجراست.

سوال: در سال گذشته چه میزان از کابل‌های مخابراتی به سرقت رفته و سازوکار شما برای مقابله با این چالش چیست؟

پاسخ: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ میلیارد تومان در بحث سرقت هزینه شده است، متاسفانه لطمات زیادی از طریق سرقت به شرکت مخابرات وارد می‌شود و در این حوزه اقدامات خوبی برای مقابله و پیشگیری اجرایی شده تا کمترین اتفاق را در این حوزه شاهد باشیم، اما امسال در بحث سرقت نسبت به سال قبل شاهد کاهش حدود ۳۰ درصدی بوده‌ایم، لازم است بدانید که سارقان بیشتر به کابل‌های مسی دستبرد می‌زنند.

سوال: نصب دکل مخابراتی در برخی از روستاها هنوز انجام نشده، در این رابطه و برنامه‌های خود را بیان کنید؟

پاسخ: پروژه توسعه بخش سیار به‌صورت فازبندی با همکاری نهادهای مرتبط انجام می‌شود، که البته مشکلاتی وجود دارد و در حال بررسی است.

سوال: درباره تعرفه‌های مخابراتی اهم از هزینه تلفن و اینترنت در مازندران توضیح دهید؟

پاسخ: حدود ۸۰ درصد از درآمد مخابرات برای پرسنل آن پرداخت می‌شود، مخابرات مازندران ۱۲۸ میلیارد از مردم بابت تماس‌های مخابراتی طلب دارد و انتظار می‌رود مشترکین با استفاده از صحیح از امکانات مخابراتی و پرداخت به موقع ما را در خدمات‌دهی بهتر به مشترکین یاری کنند، از طرفی تجهیزات مخابراتی مازندران برای ۲۰ سال پیش است و ضعیف و فرسوده شده است پس برای تجهیز و نوسازی زیرساخت‌های مخابراتی راهی به‌جز افزایش تعرفه وجود ندارد چرا که در این حوزه هزاران میلییارد پول لازم است اما ۱۲ سال است که مردم تعرفه ثابت را تجربه میکنند این در حالی است که تجهیزات گران شده ولی هزینه یک گیک اینتزنت با قیمت خرید سه بسته پفک برابری میکند.

سوال: یعنی مردم منتظر گران شدن هزینه‌های مخابراتی باشند؟

پاسخ: برای تجهیز و تقویت زیرساخت‌های مخابراتی راهی به‌جز افزایش هزینه‌ها وجود ندارد، در این راستا بنده از نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی درخواست میکنم این نکته که هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت ۲۰ هزار تومان است اما تعرفه ثابت هر پورت ۴ هزار تومان، را در مجلس بازگو کنند، شرکت مخابرات استان از ۱۰ سال پیش تاکنون دارای ۳ هزار نیرو است و حتی یک نفر افزایش نداشته، از طرفی مازندران جزو هفت استان برتر کشور به لحاظ شاخص‌ها اما در بخش درآمد مخابراتی بسیار ضعیف است.

سوال: حرف آخر؟ 

پاسخ: شعار سال که توسط مقام معظم رهبری مطرح و تاکید شد، نباید در تبلیغات خلاصه شود بلکه باید اجرایی شده و بومی‌سازی شود، مخابرات در بخش دانش بنیان به به‌کارگیری ۲۰۰ نیرو از نظام مهندسی اقدام به اجرای طرح‌های جدید و آموزش در حوزه تخصصی فیبر نوری کرده است تا تکنولوژی را به خانه مردم ببرد.