طومار اهالی روستای ویسر به فرماندار نوشهر؛

نه به تعریض جاده ماشلک در منطقه کجور نوشهر!

حرف آنلاین: جنگل‌های هیرکانی و پوشش گیاهی شمال کشور همواره مورد تجاوز به محیط زیست و عرصه‌های طبیعی قرار دارد، طی سال‌های اخیر دست طمع به منابع طبیعی پای خودش را از گلمیش دراز کرده و بنای تخریب چشم انداز زیبای طبیعت خدادادی را دارد.

در ماجرای جاده ماشلک حضور گردشگران از استان و کشورهای دیگر در استان مازندران نیز اگر مدیریت شده نباشد میتواند مخرب باشد، یعنی هم به پوشش گیاهی منطقه آسیب بزند و هم اینکه روستاها و شهرهای کوچک استان بافت سنتی خود را از دست بدهند و هم سکونت افراد غیربومی با آداب و رسوم مختلف را در پی داشته و دارد.

اخیرا در فضای مجازی سروصدای مطرح شدن دوباره طرحی از جانب فرمانداری نوشهر مبنی بر تعریض مسیر ۲ روستای “ویسر “و “دلسم” در منطقه کجور نوشهر به گوش رسید که مخالفت مدیرکل محیط زیست مازندران، مردم روستاها و دوستداران طبیعت را در پی داشت.

ماجرا از این قرار است که این جاده از مسیر دسترسی برخوردار است اما برخی به این بهانه، به دنبال تعریض جاده از قلب منطقه حفاظت شده البرز مرکزی هستند، این طرح در دولت‌های مختلف مطرح و رد شده اما این بار فرماندار نوشهر به بهانه کوتاه کردن مسیر دسترسی، به دنبال به جریان انداختن مجدد این طرح است در حالی که با تعریض جاده، تاثیر خاصی در کوتاهی مسیر ندارد‌.

واکنش محیط زیست به تعریض جاده ماشلک

مدیرکل محیط زیست مازندران در واکنش به این درخواست در گفت‌وگو با حرف مازندران اظهار کرد که جاده موجود مربوط به طرح جنگلداری بوده و اکنون که طرح تمام شده برای تردد محدود دامداران و توریست و گردشگر آن هم به شکل کنترل شده استفاده می‌شود.

عطاالله کاویان افزود: باتوجه به اینکه این جاده از زون امن یعنی بهترین زیستگاه حیات وحش در منطقه عبور می‌کند و حفاظت از و تنوع زیستی جانواری و گیاهی ما در این منطقه بسیار بالا است، مخالف تعریض و بهسازی آن هستیم.

وی در ادامه توضیح داد: اگر این جاده خاکی بخواهد احداث شود تخریب پوشش گیاهی اطراف آن و خاک را همراه دارد و با آزاد شدن دسترسی عموم مردم به منطقه، هجوم گردشگران و خودروها، منطقه از زون امن خارج شده و حیات وحش از بین میرود.

کاویان با بیان اینکه ما به صراحت مخالفت خود را درخصوص تعریض مسیر ۲ روستای “ویسر “و “دلسم” در منطقه “کجور” توسط فرمانداری نوشهر به استانداری و دادستانی اعلام کردیم، گفت: طی بازدیدی که دو هفته پیش با حضور دادستان و بازرسی استان از جاده مذکور داشتیم اقدام عملی‌ای صورت نگرفته بود، باتوجه به اینکه ما با اعطای هر گونه مجوز زیست‌محیطی مخالف هستیم و نیروهای محیط بانی موقت در ابتدا و نیروهای ثابت را در انتهای مسیر داریم از هر گونه اقدامی آگاه خواهیم بود.

ابراز مخالفت اهالی روستا از زبان دهیار روستای ویسر 

همچنین کوروش کاظمی دهیار روستای ویسر از توابع کجور نوشهر با بیان اینکه مردم روستا کاملا با نظر محیط زیست موافق هستند، تاکید کرد: اگر راه دسترسی این جاده برای عموم باز شود، حیات وحش به خطر افتاده و ما با هجوم انواع موتورسواران و آفرودسواران مواجه خواهیم بود، گونه‌های طبیعی از بین رفته و امنیت مردم روستا نیز از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه نمونه مشابه این اقدام در روستاهای اطراف چیزی حز افزایش سرقت و تجاوز به محیط زیست در پی نداشت، عنوان کرد: این جاده خاکی با عرض ۴/۵ متر و طول ۴۰ کیلومتری پوشیده از جنگل بوده و در مسیر خود از موهبت دریاچه فراخین برخوردار است، سال‌هاست خاکی مانده اما طبیعت بکر خود را از دست داده است، لزومی ندارد که دستخوش تغییراتی باشد که حاصلی جز تخریب نخواهد داشت.

کاظمی با اشاره به حجم بالای تردد در ایام تعطیل، از امضای طوماری خطاب به فرماندار نوشهر توسط مردم روستا درخصوص مخالفت با این اقدام خبر داد و گفت: در حال حاضر ما پویش مخالفت را به همراه دوستداران محیط زیست در فضای مجازی به راه انداخته‌ایم و سخت نگرانیم تا نکند این حرف به مرحله عمل برسد، لازمه درآمدزایی از محل گردشگری ایجاد امنیت است، مسئولان ابتدا بیایند زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

گفتنی است؛ جاده ویسر معروف به جنگل ماشلک یا جاده معدن که طول آن ۴۰ کیلومتر است که در حاشیه رودخانه ماشلک نوشهر قرار دارد، این جاده از شهر پشت نوشهر آغاز می شود، در مسیر خویش از بهترین راشستان‌های این جنگل  می‌گذرد ، در انتها نیز به روستای ویسر کجور می‌رسد.