محمد مهدی رحیم پور، نخبه جهانی، از تفاوت کنکور و المپیاد می‌گوید

حرف آنلاین: موفقیت در مدارس و دانشگاه، از آن جمله پیروزی‌هایی است که میتواند آینده فرد، استان و حتی کشور را تغییر دهد، خواه به‌صورت جمعی باشد یا نه، شنیدن اخباری از قبیل کسب مدال‌های جهانی دل هر شهروندی را شاد کرده و برای سایر افراد جامعه الگو خواهد بود.

یکی از مسیرهای موجود برای درخشش دانش آموزان یا همان آینده سازان کشور شرکت در المپیادهای دانش آموزی است، المپیاد همچون المپیک که برای محک زدن توانایی ورزشکاران در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود، برای مقایسه توانایی‌های علمی دانش آموزان کشورهای مختلف دنیا برگزار شده و از گذشته تاکنون به سبک قبلی ادامه دارد.

در استان مازندران همه ساله المپیادهای علمی دانش‌آموزی در رشته‌های؛ نجوم و اخترفیزیک، فیزیک، کامپیوتر، علوم زمین، شیمی، سلول‌های بنیادی، زیست‌شناسی، ریاضی، جغرافیا، تفکر و کارآفرینی، اقتصاد و مدیریت و ادبی برگزار می‌شود.

در سال جاری، در سی و سومین دوره المپیاد جهانی زیست‌شناسی ارمنستان ۶۵ کشور و ۲۴۰ نفر شرکت کرده بودند، که تیم چهار نفره ایران موفق به کسب چهار مدال طلا شدند، یکی از این شرکت کنندگان اهل شهرستان بابل از مازندران است، اقدام او تحسین مسئولان و مردم را برانگیخته و شور و هیجانی در بین دانش آموزان علاقه‌مند به شرکت در المپیاد ایجاد کرده است.

محمدمهدی رحیم پور متولد خرداد ماه ۱۳۸۳،اهل بابل از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی تاکنون موفق به کسب مدال طلای کشوری المپیاد زیست‌شناسی ایران در سال ۱۴۰۰ و مدال طلای جهانی را در المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۲۲ به میزبانی کشور ارمنستان شد.

وی در گفت‌وگو با حرف مازندران با بیان اینکه المپیاد زیست‌شناسی مسیری است که به‌طور میانگین دو الی سه سال طول می‌کشد، افزود: مهم‌ترین عامل موفقیت در آن تلاش، پشتکار و اراده فرد است، نکته‌ای که در رابطه با المپیاد وجود دارد این است که اکثر منابعی که برای المپیاد استفاده می‌شود سطح بالا و دانشگاهی است که شاید خواندن آن برای یک فرد دبیرستانی مشکل باشد.

رحیم پور ادامه داد: یک فرد المپیادی یا فردی که به یک رشته خاص علاقه‌مند است باید دارای روحیه خلاقانه و جستوجوگرانه باشد که دنبال پاسخ سوالاتش در منابع مختلف باشد، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین المپیاد و کنکور وجود دارد سهم بالای تفکر و خلاقیت دانش‌آموز است که جای این موارد در کنکور خالی است.

این نخبه بابلی با بیان اینکه اکثر دانش‌پژوهان المپیادی کسانی که موفق به کسب مدال خواهند شد و یک سال برای کنکور فرصت دارند، در این فرصت می‌توانند رتبه بهتری را نسبت به دانش‌آموزانی که سه سال خودشان را برای کنکور آماده کردند کسب می‌کنند، گفت: این یکی از نتایجی است که المپیاد بر روی ذهن ایجاد می‌کند و خواصی همچون خلاقیت، نوآوری و توانایی بالا را ایجاد می‌کند.

تلاش و استعداد ذاتی؛ دو عامل مهم برای موفقیت

وی افزود: به‌طور کلی موفقیت دانش آموزان در المپیاد به دو عامل وابسته است اول تلاش و اراده فرد در مطالعه و دوم استعداد ذاتی، توانایی تفکر و ایجاد خلاقیت و نوآوری فرد است، حال اگر بخواهیم از سطح المپیاد فراتر برویم باید عوامل مختلفی همچون نقش خانواده و محیط اطرف را درنظر بگیریم که هر کدام نقش خودشان را به‌عنوان حامی بازی می‌کنند.

رحیم پور در ادامه بیان کرد: المپیاد مسیری پرخطر و دارای ریسک برای ورود به دانشگاه است، چرا که احتمال اینکه دانش آموز در مسیر المپیاد موفق نشود بیش از مسیر کنکور است و دانش آموزی که در حال طی کردن مسیر المپیادی است نیاز به برخورداری از حمایت روحی خانواده است و این اطمینان است که میتواند به دانش آموز اجازه خواندن مطالب فراتر از سطح دانشی خودش را بدهد و هیچ ترسی برای ورود به دانشگاه نداشته باشد در مراتب بالاتر ترویج المپیاد در مدرسه، تلاش‌های معاونان و مسئولان مدرسه و حمایت معلمان از دانش‌آموزان نیز عوامل مهمی برای کسب موفقیت یک دانش‌آموز المپیادی هستند.

دارنده مدال طلای جهانی المپیاد زیست شناسی گفت: راه رسیدن به موفقیت برای دانش‌آموز طی کردن مراحل مختلفی است که اولین آن هدف‌گذاری است، اینکه باید در ابتدا چیزی را که می‌خواهید در مسیر به آن برسید را در ذهنتان تجسم کنید، اینکه هدف من این است که در المپیاد موفق باشم، دومین مرحله یا اصلی ترین بخش کار، برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن هدف است که در زمانبندی دو الی سه ساله باید تنظیم شده و از افراد باتجربه کمک گرفته شود و در نهایت عمل کردن به برنامه است که اینجا اهمیت تلاش و توانایی مطالعه فرد نمود پیدا می‌کند.

المپیاد با کنکور متفاوت است

وی اضافه کرد: نوع مطالعه و نحوه آن در المپیاد و کنکور بسیار متفاوت است اما در ول چیزی که تعیین کننده ترین عامل است میزان کمیت و کیفیت مطالعه است که با برنامه ریزی دقیق تنظیم خواهد شد.

رحیم پور با اشاره به برنامه ای که برای آینده خود دارد، تاکید کرد: اولین برنامه مربوط به ورود به دانشگاه است که قرار است در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدهم که مسیر بعدش در حین طی کردن این راه مشخص می‌شود، نمی‌توانم درباره تخصص نظری بدهیم.

این نخبه ادامه داد: در حال حاضر قصد دارم تدریس المپیاد را ادامه دهم و برای کسانی که امکان برخورداری از المپیاد را ندارند فرصتی به‌وجود بیاورم تا سهمی در گسترش المپیاد حداقل در شهر و استان خودم داشته باشم و بتوانم به دانش‌آموزان کمک بیشتری کمکم تا خلاهای موجود برطرف شود.

وی باتشکر از همه کسانی که نقش موثری در موفقیت او داشتند، اذعان داشت: اول از همه از خانواده خودم که در سخت‌ترین شرایط حامی بنده بودند، بعد از اساتید فعال در باشگاه دانش پژوهان جوان (باشگاه دانش پژوهان جوان بخشی از آموزش و پرورش است که مسئولیت برگزاری المپیاد در کشور رو برعهده دارد) و همچنین از اساتید دبیرستان بابل، تشکر می‌کنم و بعد آرزو کنم که دانش‌آموزان شهر و استانم در سطح جهان بدرخشند.

استعداد فرزندان را بشناسید و حمایت کنید

همچنین علی رحیم پور پدر این نخبه بابلی، در گفت‌وگو با حرف مازندران، علت اصلی موفقیت فرزندش را اراده قوی، تلاش، پشتکار و برنامه‌ریزی صحیح دانست و گفت: والدین دغدغه مند برای آینده فرزندان خود در درجه اول استعدادهای بچه‌ها را بشناسند و در همان مسیر گام بردارند و بعد هم از لحاظ مادی و معنوی پشتیبان بچه‌ها باشند و همراهی‌شان کنند تا با لطف خدا به نتیجه مطلوب برسند.

گفتنی است؛ وی در حال حاضر پایه سوم دبیرستان در رشته علوم تجربی را به پایان رسانده و به‌دلیل کسب رتبه طلاهای کشوری از کنکور مربوط به رشته خود معاف شده است،