قسم یاد کردن مدیران دولتی و بانکی به ابتکار استاندار!

گروه سیاسی- حسین زحمتکش: جلسه کارگروه اشتغال استانداری مازندران  این بار نیز حواشی جالبی داشت،  از تاکید استاندار بر نظارت شهرستانی توزیع تسهیلات اشتغال، تا قسم گرفتن از مدیران کل و بانک ها!! نگاه استاندار مازندران در تسهیلات اشتغال، عدم توزیع پول در بین متقاضیان نیست، وی معتقد است باید با گردش مالی که دولت […]

گروه سیاسی- حسین زحمتکش: جلسه کارگروه اشتغال استانداری مازندران  این بار نیز حواشی جالبی داشت،  از تاکید استاندار بر نظارت شهرستانی توزیع تسهیلات اشتغال، تا قسم گرفتن از مدیران کل و بانک ها!! نگاه استاندار مازندران در تسهیلات اشتغال، عدم توزیع پول در بین متقاضیان نیست، وی معتقد است باید با گردش مالی که دولت در اختیار مسئولان استانی و شهرستانی قرار می دهد، فقر زدایی صورت گیرد.

 

* اشتغال زایی 5 هزار نفری کمیته امدادامام خمینی(ره)

ابتدای جلسه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در مورد تبصره 16 قانون بودجه مبنی بر تسهیلات اشتغال زایی مددجویان این نهاد اظهار کرد: کمیته امداد سال آینده بیش از 5 هزار اشتغال ایجاد خواهد کرد، در تمامی شهرستان ها یک مسئول پیگیری اعتبارات و یک کارشناس مشاوره شغلی در نظر گرفتیم که علاوه بر پیگیری پرداخت تسهیلات در بانک ها، در ایجاد مشاغل نیز مشاوره های درست و اصولی می دهند.

پس از مدیرکل کمیته امداد مازندران، نوبت به آرام مدیرکل بهزیستی استان رسید، وی با بیان اینکه دولت برای مددجویان بهزیستی مازندران 49 میلیارد و 600 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است، تصریح کرد: تاکنون  75 درصد  از این اعتبار، اختصاص یافته که 94 درصد از تخصیص مورد نظر نیز تاکنون به مددجویان متقاضی ایجاد اشتغال پرداخت شده است. سعید آرام بیان کرد: برای مددجویان بهزیستی که تسهیلات اشتغال زایی دریافت کرده اند کمک های بلاعوض همچون بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته ایم. وی با بیان اینکه 1800 نفر از مددجویان متقاضی اشتغال زایی توانستند تسهیلات خود را دریافت کنند، اظهار کرد: 1650 نفر نیز از محل هدفمندی یارانه ها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

 

* در بحث اشتغال، پشت میزی برخورد نکنید

پس سخنان آرام، اسلامی استاندار مازندران رو به مدیران حاضر در جلسه کرد و گفت: در بحث اشتغال پشت میزی برخورد نکنید و روزمرگی نداشته باشید این تسهیلات یقینا در فقر زدایی جوامع کمیته امداد و بهزیستی تاثیرگذار خواهد بود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی مازندران نیز در این نشست در مورد آخرین اعتبارات توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری استان بیان کرد: تاکنون 5 جلسه در مورد آیین نامه اجرایی دستگاه های اجرایی برای سهم بری شهرستان ها برگزاری کرده ایم، همچنین فهرست مناطق عشایری و محروم استان نیز شناسایی شدند و شهرهای زیر ده هزار نفر مشمول این طرح عنوان شده اند، همچنین شهرک های صنعتی نیز مورد پایش قرار گرفته اند.

 

* مدیران دولتی پستچی نیستند

در ادامه اسلامی استاندار مازندران از مدیران حاضر در جلسه خواست هدف کارگروه اشتغال را نادیده نگیرند و تصریح کرد: باید موثر واقع شویم که بتوانیم اشتغال مولد ایجاد کنیم، مدیران شهرستانی که پست چی نیستند، نماینده دولت هستند باید تصمیم ها به شهرستان ها در قالب بررسی و نظارت بر تسهیلات اشتغال واگذار شود، این مهم را مدیران کل در دستور کار قرار دهند.

 

* ضرروت توجه به سامانه کارا

دولت برای واجدین شرایط دریافت تسهیلات اشتغال زایی در نظر گرفته است که ساماندهی آن را به سامانه کارا سپرده است، این تسهیلات درقالب طرح اشتغال فراگیر است که برای هر استان به صورت جداگانه سهمیه ای در نظر گرفته شده است برای مثال مازندران 4 درصد مبلغ کل اعتبار در نظر گرفته شده برای اشتغال روستاییان را به مبلغ 165 میلیارد و 500 میلیارد تومان به خود اختصاص داده است.

اصغری در این زمینه بیان کرد:  1700 نفر متقاضی از مازندران در سامانه کارا  ثبت نام شده اند که بیشترین تقاضا مربوط به اشتغال کشاورزی است. وی با بیان اینکه  تاکنون 50 هزار نفر در سراسر کشور در سامانه کارا ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: از این تعداد 8 هزار نفر واجد شرایط شناخته شده اند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی مازندران در ادامه خاطر نشان کرد: متقاضیان ایجاد اشتغال می توانند در بخش کشاورزی، صنعتی و گردشگری درسامانه کارا  درخواست خود را ثبت کنند که پس از ثبت در سامانه، دستگاه های مربوط  موظف به بررسی درخواست تقاضای تسهیلات اشتغال هستند.

 

* هدف ایجاد اشتغال است نه توزیع پول!

در ادامه اسلامی استاندار مازندران با بیان اینکه عده ای به طمع دریافت تسهیلات ارزان قیمت پرونده تسهیلات اشتغال خود را در بانک متوقف کرده اند، اظهار کرد: این افراد به طمع دریافت تسهیلات ارزان قیمت روستایی در سامانه کارا ثبت نام می کنند،مدیران  باید جلوی این ناهنجاری را بگیرند و بدانند هدف ایجاد اشتغال است نه توزیع پول!

مشکل مهم پیش روی مدیران استانی در مواجهه با سامانه کارا عدم دست یابی به آن است که در جلسه کارگروه اشتغال به آن اشاره شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نسبت به عدم دسترسی مدیران کل به سامانه کارا اعتراض کرد که اصغری مدیرکل تعاون استان در پاسخ گفت: این سامانه از امروز برای شهرستان ها قابل دسترسی خواهد بود. این سخن اصغری بار دیگر حیدرپور را به واکنش برانگیخت و اظهار کرد: شهرستان ها نیز به این سایت دسترسی ندارند تا زمانیکه دسترسی ایجاد می شود اداره کل کار پرونده های گشایش یافته را به ادارات مربوط تحویل دهد تا در شهرستان ها توزیع و وارد چرخه اداری شوند.  در ادامه استاندار نیزبا تاکید بر اینکه اهمال در این زمینه پذیرفته نیست، تصریح کرد: می توان در این زمینه به صورت دستی امور اداری را انجام داد پس از آن که سامانه کارا راه اندازی و قابل دسترس شد موارد را به آن وارد کرد، کار نباید روی زمین بماند.

 

* بانک ها خواستار صدور مصوبه اجرایی شدند

پس از مدیران کل نوبت به مدیران بانک ها رسید که از نبود مصوبه شورای اشتغال در پرداخت تسهیلات گله کنند، اکبری مدیر بانک توسعه تعاون مازندران با بیان اینکه تاکنون نشستی در نحوه پرداخت و سهمیه بانک ها در پرداخت اشتغال روستاییان برگزار نشده است، اظهار کرد: تحقق این مهم نیازمند یک نشست فوری با مدیران کل دستگاه های مربوط است. اسلامی نیز در ادامه سازمان های جهاد کشاورزی مازندران، اداره کل میراث فرهنگی و سازمان صنعت، معدن تجارت استان را مکلف کرد جلسه ای با بانک ها برگزار و نحوه پرداخت را به صورت یک مصوبه ابلاغ کنند.

 

*قسم یاد کردن مدیران دولتی و بانکی به ابتکار استاندار!

در پایان جلسه نیز استاندار مازندران از مدیران بانک ها خواست دست راست خود را بالا بیاورند! وقتی مدیران بانک ها دست راست خود را بالا آوردند اسلامی گفت: با من تکرار کنید! “ما مدیران بانک قسم یاد می کنیم که در امر اشتغال و پرداخت تسهیلات از هیچ کمکی فروگذار نباشیم!! سپس رو به مدیران کرد و گفت حالا شما دست راست خود را بالا بیاورید، وقتی مدیران دست های خود را بالا آوردند استاندار رو به یکی از مدیران کرد و گفت: گفتم دست راست چرا دست چپت را بالا آوردی؟؟!!!

به گزارش حرف؛  برخی طرح های اشتغال زایی دولت در قالب تسهیلات اشتغال فراگیر، مفید و اثرگذار هستند که نیازمند همکاری و همراهی مدیران دستگاه های دولتی و بانکی در استان ها و شهرستان ها دارد، سامانه کارا با توجه به کاربرد مطلوب و دقیقی که تاکنون از خود نشان داده، نیازمند یک مدیریت یکپارچه و متعهد در پیگیری تقاضای تسهیلات اشتغال است. تاکنون فرآیندهای اداری راه اندازی و به کار گیری این سامانه خوب ارزیابی شده اما نیازمند اطلاع رسانی بیشتر برای افزایش ثبت نام ها است. همچنین بند دال تبصره 16 قانون بودجه امسال نیز فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال در بین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان ها بود که مازندران نیز سهمیه خوبی جذب کرد و در پرداخت ها نیز وضعیت خوبی داشته است. هرچند این تسهیلات نیازمند مدیریت در راست آزمایی دریافت کنندگان است یعنی تسهیلات حتما به اشتغال ختم شده باشد.