گفت وگوی متفاوت حرف مازندران با محسن نریمان/از جریان یک انتخابات رقابتی تا ویژگی‌های یک نماینده خوب

محسن نریمان از چهره‌های شناخته شده سیاسی ملی است که این روزها در روزهای منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم، در منطقه حضور فعال داشته و به برگزاری یک انتخابات پرشور و حداکثری کمک می‌کند.در گفت وگو با روزنامه حرف آنلاین، از وی درباره وضعیت انتخابات فعلی، چشم‌انداز مجلس دوازدهم، دلایل نارضایتی مردم از آرا و ویژگی‌های یک نماینده مجلس پرسیدیم.

گفت وگو از الناز پاک‌نیا/ اشاره:

محسن نریمان از چهره‌های شناخته شده سیاسی ملی است که این روزها در روزهای منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم، در منطقه حضور فعال داشته و به برگزاری یک انتخابات پرشور و حداکثری کمک می‌کند.

نریمان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در دولت روحانی بود. نریمان در دوره‌های سوم و چهارم و ششم و هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده حوزه انتخابیه بابل بوده ‌است. وی فارغ‌التحصیل از دانشگاه صنعتی شریف و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ رئیس ستاد روحانی در مازندران بود.”محسن نریمان”، سمت‌هایی چون مدیرعامل منطقه آزاد ارس را در کارنامه خود دارد.

در گفت وگو با روزنامه حرف مازندران، از وی درباره وضعیت انتخابات فعلی، چشم‌انداز مجلس دوازدهم، دلایل نارضایتی مردم از آرا و ویژگی‌های یک نماینده مجلس پرسیدیم.

 

*وضعیت فعلی انتخابات 11 اسفند را چگونه ارزیابی می‌کنید:

 

-مسائلی را درباره انتخابات شنیده بودیم مبنی بر اینکه فضای انتخابات سرد و یخ است اما عمق قضیه را درک نکرده بودیم، با وجود چهار دوره نمایندگی مجلس، این دوره که به عنوان حامی وارد انتخابات شدم، عمق فضای سرد و عدم حضور را درک کردم که چقدر مساله جدی است و این متوجه یک فضای دانشگاهی و افرادی که درباره بی‌عدالتی حرف می‌زنند نیست، حتی کشاورز، پیرمردی در روستاهای دور هم می‌گفت چرا بیایم رای بدهیم. همین مساله باعث شد که چیزی نهیب بزند که برای حفظ نظام باید تلاش گسترده‌ای کرد و این مسائل را واقعا به مقامات بالاتر رساند و اطلاع‌رسانی درستی داشت که این نوع از رفتارها که اینکه افراد نمی‌آیند برای رای دادن تقریبا همه گروه‌ها را در بر می‌گیرد. هم از گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل متعدد دیدم که از این حرفا می‌زنند. با این وجود تلاش کردیم فضای سرد انتخابات گرم شود و مقداری موفق شدیم فضا را بشکنیم و با صحبت‌هایی که شد متقاعد کردیم که حتی اگر یک تریبون در مجلس داشته باشیم بهتر از این است که کسی را نداشته باشیم. معتقدم از مسیر این  تریبون‌ها می‌شود مطالبات مردم را جواب داد.

تلاش کردیم که بگوییم حالا که انتخابات رقابتی است و فقط یک جناح خاص حضور ندارند در مجلس، باید پای کار باشیم، هرچند این انتقاد وجود دارد که علیرغم وجود داوطلبان متعددی از جناح اصلاح‌طلب و مستقل ولی به اندازه‌ای که حق‌اشان بود فرصت حضور نیافتند اما به اعتبار اینکه به هر دلیل وابسته به نظام و دلبسته به نظام هستیم، علیرغم اینکه از درون همفکران خود دچار مشکل بودیم در این مرحله وضعیت بابل بهتر از سابق شده است و فضای انتخابات رقابتی است و فرصت حضور و دارا شدن کرسی کسب شده است.

 

*فکر می‌کنید چرا توقع مردم از آرای خود چرا منتج به نارضایتی شده است؟

 

-مهمترین مساله در نوع انتخاب، گستردگی انتخاب و زمینه‌سازی برای حضور آحاد ملت است. در سفری به استرالیا داشتم دادن را رای اجباری دیدم و فردی که رای ندهد جریمه می‌شود. همه پای صندوق‌های رای می‌آیند و این به نظر من دموکراتیک‌تر است. البته که باید بستری فراهم شود که همه مردم حضور داشته باشند، قانونا هم حضور داشته باشند اما اینکه امروز با توصیه‌های اجتماعی و اخلاقی برای رای دادن مردم را به مشارکت دعوت می‌کنیم می‌تواند قانونمندتر صورت گیرد و در این صورت است که  فردی که از این نوع انتخابات خارج می‌شود برآیند نظر مردم خواهد بود.

حالا اگر فضا به گونه‌ای شد که فقط یک جناح فرصت حضور یافت چه، این مهم است که بدانیم چرا برخی خوشحال می‌شوند که مشارکت حداکثری وجود نداشته باشد و با وجود اینکه به ولایت‌فقیه و سخنان ایشان التزام دارند، درصد مشارکت افزایش یابد، درصد مردم پای صندوق‌ها باعث می‌شود آنها رای نداشته باشند، مساله دیگری است، امروز برخی فکر می‌کنند در فضای رای‌های تکلیفی بهتر می‌توانند رای بیاورند و این در ستیز با سخنان مقام معظم رهبری است. پس معتقدیم حضور پرشور پای صندوق‌های رای تضمین نظام است و نظام را بیمه می‌کند از این روست که باید درون گفتمان خود ما هم باید این آموزش وجود داشته باشد که اگر از ولایت سخن می‌گوییم، باید معتقد باشیم که شعارها و برنامه‌های ما بسترساز رای باشد.

از محل همین شناخت است که تعجب می‌کنم برخی کاندیداها می‌گویند من آسفالت می‌کنم، این را مردم باید بدانند که وظیفه اصلی نماینده قانونگذاری است و نظارت بر اجرای صحیح قانون می‌تواند تضمین‌کننده رضایت مردم باشد. اگر می‌بینید فردی مثل مرحوم مجدآرا الگوی موفقی از نمایندگی ارائه دادند این نبود که موقعیت نمایندگی صرفا زمینه‌ساز خدمتگزاری باشد، کارهای قبلی مانند سمت‌های اجرایی قبلی و این پیشینه و سوابق کمک کرد که ارتباط با دستگاه اجرایی برقرار شود و بتوانند رضایت مردم را جلب کنند. پس مردم باید بدانند که اگر می‌خواهیم مجلس قوی داشته باشیم فرد باید قانون بداند، حتی طرح عمرانی هم قانون می‌خواهد، از طریق قانون می‌توانند طرح‌های بزرگ ملی را تصویب کنند اما افرادی برای آسفالت کوچه و روستای خود به نماینده مجلس متوسل می‌شود. باید بدانیم که کارهای بزرگ باید شکل خود را مجلس بیابد و پیشینه موکلین خارج از مجلس می‌تواند به حوزه انتخابیه کمک کند. مثلا برای کمک به کشاورز داخل کشور اگر قیمت دلار را حفظ می‌کردیم می‌توانستیم به او کمک کنیم و این نیاز است که رفتارهای صحیح و منطقی از یک نماینده مجلس سر بزند.

 

*پس معتقدید آرای قومی قبیله‌ای نمی‌تواند نیازها و توقعات مردم را برآورده کند؟

 

-آرای قومیتی و قبیله ای برای ورود به مجلس می‌تواند کمک کند اما این تضمین خدمت درست نماینده مجلس نیست، فرد باید کارآمد باشد، متخصص باشد، برای همین است که امروز برخی کشورها تلاش می‌کنند درصد حقوقدان‌ها بیشتر باشد، قانون را بیشتر حقوقدان‌ها می‌دانند و مثلا بسیاری از مواقع در مجلس تلاش می‌کنیم که قوانین را اصلاح کنیم، چون قوانین گذشته نیازهای امروز را مرتفع نمی‌کند و این یکی از آفت‌های مجلس ایران است تعدد جلسات آن رخ می‌دهد که منجر می‌شود قوانین مغایر نارضایتی ایجاد کند.

یکی از معضلات هم همین است که نمایندگان منطقه‌ای نگاه می‌کنند، نص صریح قانون اساسی روش انتخاب را مشخص می‌کند که هر نماینده مجلس از منطقه‌ای می‌آید اما وقتی آمدند در جای جای کشور و مسائل ریز اظهارنظر می‌کنند، این طبیعی است که مقداری نگاه منطقه‌ای داشته باشند اما نماینده باید مسائل ملی را رفع کند، بهبود ببخشد و از محل تابش آن شرایط، اقتصاد منطقه او بهبود می‌یابد. متاسفانه امروز در موارد کلان حضور نمایندگان را کمرنگ می‌بینیم و نمایندگان درباره مساله مسکن، دلار و بیکاری، ارتشا و اختلاس که همه مناطق کشور را در بر می‌گیرد، حرفی برای گفتن ندارند.

 

*فکر می‌کنید یک نماینده مجلس خوب چه ویژگی هایی باشد داشته باشد؟

 

من فکر می کنم، یک نماینده مجلس باید جرات بیان عقیده و افشای حقایق را داشته باشد، از طریق همین شجاعت است که اعتماد مردم جلب می شود و این به نفع نظام است که نمایندگان مجلس بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند. حضور در مجلس ایجاب می‌کند که نگاه کلان به مسائل وجود داشته باشد و توقع مردم از طریق رویدادها و حل مسائل کلان برآورده می‌شود.  به نظر من یکی از ویژگی‌های نمایندگان مجلس باید مناعت تبع باشد، افراد تازه به دوران رسیده نمی‌توانند نمایندگان خوبی برای ملت باشند، اگر نماینده‌ای شجاع داشته باشیم با مناعت طبع، موکلین احساس غرور می‌کنند و دغدغه ندارند که اگر مساله‌ای پیش آمد نماینده آنها  هم خیل بوده است.

مردم باید احساس کنند نماینده‌ای دارند که به راحتی نمی‌توان او را خرید، او می‌تواند شجاعانه کاستی‌ها و نارسایی‌های جامعه را اگرچه موافق نظر دولت نباشد، بیان کند.

 

*چشم‌انداز و نگاه مجلس آینده را چطور می‌بینید و به نظر شما مجلس دوازدهم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

– همه باید بدانیم که روزی مجلس تمام می‌شود، اما قضاوت مردم پایدار است درباره افراد نسبت به عملکرد او قضاوت خواهند کرد.اگر بتوانیم همین شروط را در نماینده پیدا کنیم که مناعت طبع داشته، کارآمد باشد و از ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کرده و هر مقامی را پاسخگو می کند مجلس می‌تواند مجلس قوی و کمک کار  و به قول امام راحل در راس امور قرار بگیرد. امروز باید تلاش کنیم در همین مازندران همدلی و هم‌افزایی هماهنگی بین نمایندگان مازندران که تاکنون رخ نداده است، ایجاد شود و حداقل نمایندگان مازندران مسائل ملی کلان خود را شناسایی کرده و در مجلس هماهنگ باشیم.