کلاف سردرگم  مدیریت جمعه‌بازار جویبار

جویبار – خبرنگار حرف: پس از برگزاری مزایده واگذاری مدیریت جمعه‌بازار جویبار اما هم چنان این موضوع مانند کلاف سردرگمی در بین برنده مزایده، اعضای هیئت‌امنای این بازار و شهرداری جویبار می‌چرخد. جمعه‌بازار شهرستان جویبار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی مازندران است که هفتگی چندین هزار نفر برای فروش محصولات و خرید مایحتاج زندگی از […]

1

جویبار – خبرنگار حرف: پس از برگزاری مزایده واگذاری مدیریت جمعه‌بازار جویبار اما هم چنان این موضوع مانند کلاف سردرگمی در بین برنده مزایده، اعضای هیئت‌امنای این بازار و شهرداری جویبار می‌چرخد.

جمعه‌بازار شهرستان جویبار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی مازندران است که هفتگی چندین هزار نفر برای فروش محصولات و خرید مایحتاج زندگی از اقصا نقاط کشور به این بازار محلی می‌آیند. ازاین‌رو شهرداری شهر جویبار برای ساماندهی و نظام‌مند کردن و سهم بری از گردش مالی این بازار سنتی هرساله بین علاقه‌مندان مدیریت جمعه‌بازار با برگزاری مزایده‌ای پیمانکاری را برای این موضوع انتخاب می‌کند.

طبق روال هرسال اردیبهشت‌ماه این مزایده برگزار شد و نفرات اول تا سوم مشخص شدند اما برای واگذاری مدیریت جمعه‌بازار اعضای هیئت امناء، بازاریان و شهرداری جویبار دچار اختلاف‌نظر شدند.

خسرو طالبی معاون فرماندار جویبار طی گفتگویی در این رابطه اظهار کرد: تقریباً از یک سال پیش جلسات تخصصی متعددی برای نظام‌مند کردن و تهیه زیرساخت‌های جمعه‌بازار برگزار  و اقدامات خوبی نیز انجام شد.

وی بابیان اینکه اختلاف‌نظرهایی بر سر مدیریت جمعه‌بازار ایجادشده گفت: پس از برگزاری مزایده، تائید صلاحیت نفر اول و دوم از سوی نیروی انتظامی رد شده و با تأیید صلاحیت نفر سوم طبیعتاً باید این فرد برای این کار انتخاب شود که شهرداری جویبار چندان تمایلی برای واگذاری مدیریت جمعه‌بازار به این فرد را ندارد.

معاون فرماندار جویبار با اشاره به اینکه اسامی برندگان 10 روز هست که اعلام‌شده بیان کرد: هنوز این لیست از سوی شهرداری برای ما ارسال نشده است اما نمی‌گذاریم حق کسی ضایع شود و به‌صورت قانونی پیگیر این موضوع هستیم.

طالبی تصریح کرد: ادعای اصلی شهرداری بر عدم واگذاری مدیریت جمعه‌بازار این است که فاصله قیمت نفر اول تا سوم بین 100تا 150 میلیون تومان است که شهرداری نمی‌خواهد این ضرر را قبول کند.

وی به ادامه کار پیمانکار سابق در جمعه‌بازار این هفته اشاره و عنوان کرد: پیمانکار سابق به‌صورت قانونی نمی‌تواند به‌عنوان مجری طرح فعالیت کند اما می‌تواند در دریافت عوارض به شهرداری کمک کند.

علی یاری شهردار جویبار در این رابطه اظهار کرد: مزایده واگذاری مدیریت جمعه‌بازار بسیار خوب برگزار شد و نفر اول باقیمت بالابرنده این مزایده شد و شهرداری هم برای انتفاع شهر از این بحث به دنبال بالاترین قیمت است که در این راستا دادگستری و بهداشت  هر سه نفر را تأیید کرد اما اماکن نیروی انتظامی شهرستان نفر اول و دوم را تأیید نکرد و نفر سوم را تأیید کرد.

وی افزود: این موضوع در حالی است که تفاوت قیمت نفر اول تا سوم بیش از 100 میلیون است و من به‌عنوان حافظ منافع شهری نمی‌توانم اجازه دهم شهر این مقدار ضرر کند.شهردار جویبار تصریح کرد: اگر صلاحیت نفر اول یا دوم مورد تائید قرار نگرفت، مدیریت جمعه‌بازار را یا خود شهرداری جویبار یا به نفر سوم واگذار می‌کنیم.

در بخش دیگری از ماجرا تلاش‌های نفر سوم این مزایده است که با تأیید صلاحیت‌های انجام‌شده به‌صورت قانونی باید مدیریت جمعه‌بازار را از پیمانکار سابق تحویل بگیرد اما با مخالفت شهرداری با این امر مواجه است.

علی نوذری نفر سوم مزایده مدیریت جمعه‌بازار بابیان اینکه اختلاف قیمت نفر اول تا سوم کمتر از 100 میلیون تومان است گفت: نفر اول این مزایده با 420 میلیون تومان، نفر دوم با 378 و نفر سوم که بنده هستم با 336 میلیون تومان در این مزایده شرکت کردیم که فاصله قیمت نفر اول تا سوم 84 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه 19 اردیبهشت‌ماه مزایده برگزارشده و نتیجه تأیید صلاحیت‌ها نیز آمده اظهار کرد: 11 روز از زمان اعلام تأیید صلاحیت‌ها می‌گذرد ولی شهرداری جویبار هرروز کار را به تأخیر می‌اندازد.

نوذری خاطرنشان کرد: پیمانکار سابق بدون مصوبه قانونی در سال جدید عوارض جمعه‌بازار را افزایش داده است که گلایه شدید بازاریان را در پی داشته است.وی بابیان اینکه شهرداری بیشتر بر بحث مالی تأکید دارد گفت: شاید مهم‌تر از بحث مالی برای شهرداری، حدود 1000 نفری هستند که از این بازار امرارمعاش می‌کنند که از وضعیت کنونی رضایت ندارند.نوذری یادآور شد: قرارداد پیمانکار جمعه‌بازار 27 اردیبهشت‌ماه تمام‌شده است و با اعلام نتیجه تأیید صلاحیت‌ها ما باید این مدیریت را تحویل می‌گرفتیم ولی تا امروز چنین اجازه‌ای از سوی شهرداری به ما داده نشده است.

گفتنی است هر هفته حدود یک هزار غرفه در این بازار هفتگی برپا می‌شود که عوارضی بین 5 تا 15 هزار تومان از غرفه داران بومی و غیربومی گرفته می‌شود.