چشم‌انتظار کاهش قیمت مسکن

گروه اجتماعی: مسکن از اقلام حیاتی و موردنیاز گروه‌های مختلف یک جامعه به شمار می‌رود. بورس بازی زمین و معاملات مسکن در ایران به این مسئله حیاتی در کشور چهره‌ای خشن و غیرقابل نفوذ تبدیل کرده است. امروز مسئله گرانی مسکن و افزایش بی‌رویه اجاره‌بها، بخش مهمی از زندگی ایرانی‌هایی را که خانه ندارند مختل […]

گروه اجتماعی: مسکن از اقلام حیاتی و موردنیاز گروه‌های مختلف یک جامعه به شمار می‌رود. بورس بازی زمین و معاملات مسکن در ایران به این مسئله حیاتی در کشور چهره‌ای خشن و غیرقابل نفوذ تبدیل کرده است. امروز مسئله گرانی مسکن و افزایش بی‌رویه اجاره‌بها، بخش مهمی از زندگی ایرانی‌هایی را که خانه ندارند مختل کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بعد از کاهش نسبی نرخ ارز و تثبیت این بخش، شاهد توقف قیمت مسکن در مناطق مختلف هستیم، اما به دلیل ویژگی چسبندگی قیمت‌ها، در شرایط کنونی کاهش قیمت به‌صورت تدریجی صورت می‌گیرد.

سید کمال‌الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره وضعیت بازار مسکن  و قیمت ملک در ماه‌های آینده، گفت: قیمت مسکن در بازار تحت تأثیر شاخص‌های کلان اقتصادی است که یکی از این عوامل، نرخ ارز است.

حوزه مسکن قربانی تلاطمات بازار ارز

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یک سال اخیر بالا رفتن نرخ ارز، بر روی تمام بازارها اثر منفی گذاشته که حوزه مسکن یکی از قربانیان تلاطمات ارزی است.

بعد از کاهش نسبی نرخ ارز و تثبیت این بخش، شاهد توقف قیمت مسکن در مناطق مختلف هستیم، اما به دلیل ویژگی چسبندگی قیمت‌ها، در شرایط کنونی کاهش قیمت به‌صورت تدریجی صورت می‌گیرد. وی گفت: بعد از کاهش نسبی نرخ ارز و تثبیت این بخش، شاهد توقف قیمت مسکن در مناطق مختلف هستیم، اما به دلیل ویژگی چسبندگی قیمت‌ها، در شرایط کنونی کاهش قیمت به‌صورت تدریجی صورت می‌گیرد.

قیمت مسکن در ماه‌های آتی کاهش خواهد یافت

شهریاری ادامه داد: البته اگر وضعیت بازار مسکن و بخش‌های اقتصادی باثبات بماند، قطعاً قیمت مسکن در ماه‌های آتی کاهش خواهد یافت.این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: از طرف دیگر یکی از عوامل کاهش قیمت مسکن در آینده، کاهش تقاضا و افزایش عرضه مسکن در کشور خواهد بود که وزارت راه و شهرسازی نیز در این راستا حرکت می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: امروز شاهدیم که باثبات بازار ارز و تأثیر این بخش‌بر بازارهای دیگر، مالکان از قیمت‌های پیشنهادی برای فروش املاکشان عقب‌نشینی کرده‌اند و به‌تدریج قیمت‌ها جدید در حال جایگزین شدن است.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم سال 

عقبایی گفت: در نیمه دوم سال شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۳۰ درصدی مسکن در واحد‌های زیر ۱۵۰ متر خواهیم بود.

حسام عقبایی نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران، بابیان اینکه هم‌اکنون بازار مسکن در رکود بسر می‌برد، گفت: میزان معاملات مسکن کاهش چشم‌گیری یافته است، اما  این به این معنی نیست که در هفته‌های گذشته افزایش قیمت رخ‌داده است  بلکه ثبات در حوزه خریدوفروش حاکم شده است.

وی بابیان اینکه تا پایان تابستان امسال شرایط ثبات قیمتی در این بازار حاکم است، گفت:  واحد‌های بالای ۱۵۰ متر نه‌تنها افزایش قیمت نخواهند داشت بلکه در نیمه دوم سال شاهد ریزش قیمت این واحدها نیز خواهیم بود.

نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران بابیان اینکه در واحد‌های زیر ۱۵۰ متر کاهش قیمت از ۵ درصد تا ۲۵ درصد در نیمه دوم سال رخ خواهد داد، گفت: درصورتی‌که قیمت ارز افزایش نیابد و طرح مالیات بر عایدی مسکن اجرایی شود واحد‌های متراژ متوسط با شکسته شدن قیمت مواجه خواهند شد.

پیش‌بینی یک کارشناس اقتصادی از وضعیت قیمت مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه هم‌اکنون نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار به حداکثر رسیده است و تقاضای مصرفی به‌شدت تضعیف‌شده، بنابراین انتظار می‌رود شاهد خروج اجباری سوداگران از بازار مسکن و استقرار بازار در یک ثبات نسبی چندساله باشیم.

بهروز ملکی در یادداشت تلگرامی نوشت: هرچند در نیازسنجی مسکن، مواردی چون خانوارهای تازه تشکیل‌شده، خانوارهای منحل شده، استهلاک مسکن، تخریب و نوسازی و حتی کمبود موجودی فعلی مسکن موردتوجه قرار می‌گیرد؛ ولی باید توجه داشت تقاضای مسکن، آن بخش از نیاز است که باقدرت خرید همراه بوده و به بازار ورود می‌کند. قدرت خرید یا توان مالی خانوار نیز بستگی به درآمد و پس‎انداز گذشته، حال و آینده خانوار دارد.

وی افزود: علاوه بر توان مالی خانوار، عوامل متنوعی چون انتظار تغییر قیمت مسکن در آینده، نقدینگی و تورم، بازده دارایی‌های رقیب، تحولات جمعیتی و… بر تقاضای مسکن اثر می‏گذارند. از سوی دیگر، باید توجه داشت که مسکن، فقط کالایی مصرفی نیست.

این کارشناس اقتصاد مسکن بابیان این‌که در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان سمت تقاضای مسکن را به دودسته تقاضای مصرفی و سرمایه‎ای تقسیم کرد، عنوان کرد: تقاضای مصرفی در بازار مصرفی املاک صورت می‌پذیرد. متقاضیان مصرفی مسکن به افرادی گویند که هدف آن‏ها تأمین سرپناه و محلی برای سکونت است؛ زیرا مسکن، یکی از ضروریات زندگی و کالایی فاقد جانشین است.

ملکی تصریح کرد: تقاضای مصرفی را می‌توان شامل مواردی چون استفاده شخصی خانوارهای تازه تشکیل‌شده، رفع بد مسکنی سرانه زیربنا و رفع تراکم نامناسب خانوار در واحد مسکونی، تعویض واحدهای مسکونی بی‌دوام و فرسوده و… دانست.

وی متذکر شد: تقاضا در این بخش، عمدتاً به‌وسیله خانوارهایی شکل می‌گیرد که اولا ریسک‌گریزند؛ ثانیاً به دنبال حفظ ارزش ثروت و دارایی خود در بلندمدت می‌باشند و ثالثاً ازآنجاکه به خرید مسکن، نگاهی بلندمدت دارند، بنابراین نقد شوندگی برای آن‏ها چندان بااهمیت نیست.

این کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه نوشت: تقاضای سرمایه‌ای در بازار دارایی املاک صورت می‌پذیرد. متقاضی سرمایه‌ای، باهدف بهره‌مندی از عایدی سرمایه، اقدام به خرید مسکن می‌کند. این تقاضا به دو نوع تقاضای خرید مسکن برای استفاده غیرشخصی و تقاضای خرید مسکن سوداگرانِ تقسیم می‌شود.

ملکی با اشاره به تقاضای خرید مسکن برای استفاده غیرشخصی (بلندمدت)، افزود: این تقاضا عمدتاً باانگیزه‌هایی چون اجاره‌داری و حفظ قدرت خرید صورت می‌پذیرد. درواقع پس‎انداز روی دارایی، ماهیتی بلندمدت داشته و بر خواسته از اطمینان به افزایش بلندمدت قیمت یک نوع دارایی، صرف‌نظر از فراز و نشیب‏های کوتاه‌مدت آن است. این نوع متقاضیان، تمایلی به ورود و خروج متوالی ندارند و اساساً تحرکات آنان با اینرسی بالایی رخ می‌دهد.