دلگویه‌های تنها بانوی موکب‌دار ایران؛

روایت های شنیدنی موکب داران اربعین حسینی(ع)

حرف آنلاین: زری طاهری| موکب داران مازندران از مدت‌ها پیش برای حضور در اربعین ۱۴۰۱ و خدمت‌رسانی به زائران پیاده آماده شدند، در حال حاضر ۳۱ موکب پروانه‌دار و ۶ موکب منتسب آماده پذیرایی از زائران اربعین هستند.

به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران پیش‌بینی میشود اربعین امسال ۱۵۰هزار نفر به کربلا اعزام شوند، همچنین طی سه ماهه امسال کمک‌های مردمی در بخش بازسازی عتبات عالیات و همچنین هزینه‌های موکب داران نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور هم اعلام کرده که ۳۰۰۰ موکب در کشور برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی آمادگی اعزام به عراق را دارند.

این روزها موکبداران در تب و تاب حضور در خیمه امام حسین (ع) هستند و خاطرات سال‌های قبل را مرور می‌کنند، لابه‌لای این خاطره‌ها روایت‌های شنیدنی پنهان است که نشستن پای آن خالی از لطف نیست، در این راستا گفت‌وگویی با تنها بانوی موکب‌دار کشور ترتیب داده‌ایم و شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

معصومه شعبانی ۴۰ساله اهل بابل، که در تدارک نهمین سفرش به اربعین است، می‌گوید: در طی این سال‌ها با حمایت خیرین توانستیم موکب را در عمود ۶۵۸ در بین راه را هر سال بهتر از قبل تجهیز کنیم.

مسئول موکب آبشار عاطفه‌های بابل با بیان اینکه، چند سال پیش از ته دلم خواستم بتوانم نهایت عشق و علاقه‌ام به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را ثابت کنم، یادآور می‌شود: در آن برهه از زمان تازه بحث راه‌اندازی موکب آن هم به‌صورت محدود با قوانین خاص مطرح شده بود، نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد، از ته قلب خواستم و شد.

خادم که باشی….

وی با اشاره به حال و هوای وصف ناپذیر حضور در موک، عنوان می‌کند: خادم که باشی در تمام طول سال برای اربعین دغدغه داری و برنامه‌ریزی خواهی کرد، پایت به کربلا که برسد لباس خادمی بپوشی آنقدر سرگرم پذیرایی از زائران می‌شوی که شاید یک هفته طول بکشد تا به زیارت بروی، پنهانی اشک می‌ریزی و می‌گویی، خدایا در کربلا باشم و زیارت نکنم، ناخوداگاه صدایی در دلت می‌گوید شاید زیارت واقعی همین است، خدمت به زائران امام حسین (ع) و بس‌.

خانم شعبانی با اشاره به جزییاتی از ارایه خدمات به زائران، از پذیرایی سه وعده در روز در حدود ۷ هزار و ۵۰۰ پرس غذا به زائران گرفته تا توزیع نان، اسکان، انجام دوخت و دوز کفش و لباس با چرخ خیاطی، خدمات بهداشتی و درمانی و غیره با حضور ۵۰ خادم اکثرا آقا در موکب آبشار عاطفه‌ها واقع در عمود ۶۵۸ در مسیر کربلا خبر میدهد.

تنها بانوی موکبدار ایران ادامه می‌دهد: ثبات در برپایی موکب موجب شده که تجربه کافی را برای ارائه خدمات به زائران کسب کنیم و هر سال هم به رفع نقاط ضعف بپردازیم، زائران با دیدن ما خوشحال شده و از هر نظر احساس امنیت می‌کنند.

 خیمه امام حسین (ع) خالی نمی‌ماند

وی با اشاره به خاطره‌ای تاکید می‌کند که خیمه امام حسین (ع) خالی و موک‌بدار تنها نمی‌ماند و خاطرنشان می‌کند: در یکی از سفرها، به‌خاطر دارم به دلیل استقبال عجیب زائران از چای ایرانی دلمان نیامد محدودیت قائل شویم از این رو چای، آب و چند کالای اساسی دیگر را در همان هفته اول تمام کرده بودیم، بعدازظهر شده بود و ما دست خالی، خادمان باید تدارک شام میدیدند اما مواد غذایی محدود بود، جاده شلوغ بود و برای رفتن به شهر زمان زیادی لازم بود از طرفی بودجه کافی نبود.

خانم شعبانی اضافه می‌کند: موبایل در دسترس نبود و فقط گاهی پیام فضای مجازی قابل مشاهده بود، در همان شلوغی، چشمم به پیامی در ایسنتاگرام از طرف یک شهروند عراقی افتاد، تصاویر موکب را از اینستاگرام دنبال میکرد، او را نمی‌شناختیم فقط گاهی نسبت به پست‌ها واکنش نشان می‌داد، پیامی فرستاد عجیب بود با این مضمون که چیزی نیاز ندارید؟ این را که گفت توضیح دادم، در میان آن شلوغی در کمتر از یک ساعت یک ماشین مدل بالای بزرگ جلوی موکب ما حاضر شد، با خودش همه ملزومات مورد نیاز ما را اورده بود، اشک در چشمان من و خدام حلقه زد، این شهروند عراقی که فردی با پرستیژ بالا بود اجازه تخلیه بارها را به ما نداد و با ذکر یا حسین (ع) همه وسایل را با دست خودش به داخل آشپزخانه رساند، همراهش یک مترجم داشت، از او پرسیدم این فرد کیست؟ پاسخ داد رئیس تنها بانک کربلا، ولی خودش را تنها یک خادم میدانست‌.

مسئول موکب آبشار عاطفه‌ها در پایان با بیان اینکه عشق به امام حسین (ع) در دل همه مردم دنیاست، تصریح می‌کند: عراقی‌ها تمام زندگی خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند، ما در مقابل این همه عشق تنها قدم کوچکی برمی‌داریم و دیگر هیچ.

گفتنی است، اربعین ۱۴۰۱، ۲۶ شهریور ماه است، موکبداران از دو هفته قبل آماده اعزام می‌شوند.