نخبگان مجازی و هویت‌های جعلی!

در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران با یک جوان نخبه مطرح شد؛ گروه اجتماعی؛ اخیرا مازندران میزبان برگزاری سومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج مازندران باهدف شناسایی و کشف استعدادهای نوجوانان و جوانان بسیجی، سازماندهی گروه‌های تولید محتوا در بستر فضای مجازی و جذب ایده‌های برتر از افتتاح تا اختتامیه بود. این رویداد به‌صورت متمرکز […]

در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران با یک جوان نخبه مطرح شد؛

گروه اجتماعی؛ اخیرا مازندران میزبان برگزاری سومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج مازندران باهدف شناسایی و کشف استعدادهای نوجوانان و جوانان بسیجی، سازماندهی گروه‌های تولید محتوا در بستر فضای مجازی و جذب ایده‌های برتر از افتتاح تا اختتامیه بود.

این رویداد به‌صورت متمرکز و همزمان با سراسر کشور در سه بخش بازی‌های ویژه تلفن همراه، اپلیکیشن های موبایلی و پویانمایی برگزار شد که پس از ۴۸ ساعت رقابت نفس‌گیر در نهایت پس از داوری تیم‌های برتر معرفی شدند.

سینا عابدینی نفر برتر بخش نرم‌افزارهای
ویژه متولد سال ۱۳۷۱ و اهل ساری دارای مدرک تحصیلی کاردانی نرم افزار (انصراف از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و گرفتن مدرک کاردانی) از دانشگاه آزاد ساری
در گفت‌وگو با حرف مازندران، می‌گوید: از ۱۲ سالگی وارد دنیای برنامه‌نویسی شدم و شروع به یادگیری و مطالعه کردم
حدودا ۱۰ ساله به‌طور حرفه‌ای برنامه‌نویسی می‌کنم.

وی اضافه می‌کند: با تبلیغات دوستان و آشنایی با این رویداد در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفتم من هم در این رویداد تخصصی شرکت کنم، شغلم (فری لنسر) یا همان کار آزاد در حوزه نرم افزار است که به‌صورت پروژه‌ای برای کارفرماهای مختلف کار انجام می‌دهم.

عابدینی با بیان اینکه در رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال موفق به کسب رتبه اول رشته اپلیکیشن موبایل شدم، تاکید میکند: این موفقیت موجب ایجاد انگیزه برایم شده و سعی می‌کنم به همین کاری که در آن مشغول هستم ادامه دهم‌.

این فعال در حوزه تولید نرم‌افزارهای موبایلی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه ایده اپلیکیشن من با توجه به موضوع اعلام شده در رویداد شکل گرفته و مطالعات قبلی کافی در این موضوع ( ارتقای گردشگری) ندارم، خیلی زود است که برایش تصمیم بگیرم که آیا به یک استارتاپ تجاری تبدیلش کنم یا خیر!

وی با بیان اینکه ظرفیت نرم‌افزار در کشورمان یک ظرفیت نادیده گرفته شده‌ است، می‌گوید: در این حوزه اگر موانع این ظرفیت برداشته شود در حوزه صادرات غیر‌نفتی و ارزآوری برای کشور قدم‌های بزرگی برداشته خواهد شد و یک اقتصاد کاملا مردمی و قوی را شکل می‌دهد، به‌طوری که بسیاری از کشور ها و حتی همسایه‌های ایران همچون هند و پاکستان درآمد بسیار بالایی از این صنعت دارند.

عابدینی محدودیت‌های بین‌المللی برای شهروندان جمهوری اسلامی را یکی از موانع این صنعت برای فعالان حوزه نرم‌افزار دانسته و اظهار می‌کند که به لطف دیپلماسی ضعیف این چند سال، به اوج خودش رسیده و برای ایجاد حساب‌های بانکی همچون “پی‌پال” و فعالیت در سایت‌های فری لنسینگ همچون “آپ‌ورک و فری‌لنسر” باید با هویت‌های جعلی فعالیت کنیم و هر لحظه نگران غیرفعال شدن حساب‌هایمان بوده و رزومه ساخته شده در چند سال را از دست داده و دوباره از صفر شروع کنیم.

این جوان نخبه ساروی همچنین می‌گوید: با توجه به ارزش پایین ریال در مقابل ارزهای خارجی، معمولا سپردن کار به نیروهای ایرانی برای کارفرماهای خارجی مقرون به صرفه‌ بوده و برای نیروی ایرانی هم درآمد مناسب‌تری از کارفرماهای داخلی ایجاد می‌کند و این درآمد باعث می‌شود که جلوی خروج از کشور نیروهای متخصص گرفته شود.

وی در پایان بیان می‌کند: انتظار حداقلی صنف ما فعالان حوزه نرم‌افزار از دولت محترم این است که از طریق دیپلماسی موثر مشکلات موجود را حل کند، همان‌طور که در یک اقدام خودجوش توسط جامعه اپن‌سورس ایران، محدودیت‌های ایجاد شده برای کاربران ایرانی در سرویس گیت‌هاب که بزرگ‌ترین مرکز نگه‌داری و توسعه پروژه‌های اپن‌سورس دنیا است برداشته شد.

گفتنی است؛ حمایت از نخبگان مجازی موضوعی است که جهان از سال‌های گذشته بدان توجه کرده و در این مسیر پیشرفت‌های بسیار زیادی جذب کرده است، حال اگر نخواهیم در این حوزه شاهد عقب‌ماندگی‌هایی باشیم که هستیم باید بسته حمایتی ویژه‌ای در این بخش تدارک ببینیم.