منشور فرماندهی اسلام از زبان فرماندهان شهید لشکر ویژه 25 کربلا

جواد صحرایی‌رستمی: در این بخش برآنیم که منشور فرماندهی اسلام را به تصویر کشانیم، شاید در وهله‌‌ اول این ذهنیت در ساحت و ذهن و اندیشه خوانندگان نمودار شود که چه ارتباط منطقی را می‌توان میان فرماندهی رزم و مدیریت نوین امروزی برقرار کرد. بر این باوریم که جای‌جای این منشور بزرگ که تأکیدات فرماندهان […]

جواد صحرایی‌رستمی: در این بخش برآنیم که منشور فرماندهی اسلام را به تصویر کشانیم، شاید در وهله‌‌ اول این ذهنیت در ساحت و ذهن و اندیشه خوانندگان نمودار شود که چه ارتباط منطقی را می‌توان میان فرماندهی رزم و مدیریت نوین امروزی برقرار کرد.

بر این باوریم که جای‌جای این منشور بزرگ که تأکیدات فرماندهان شهید سپاه اسلام را شامل می‌شود، از آن رو که دارای روح دینی و عقیدتی است، می‌تواند نسخه‌ای علاج‌بخش برای مدیرانی باشد که تعهد و عدالت‌ورزی را در کنار اِعمال هنرهای خاص مدیریت خواهان و خواستارند، خاطرنشان می‌سازد فرازهایی که در ذیل آن را برخواهیم شمرد از مجموعه سخنان سردار پرآوازه‌ لشکر همیشه پیروز 25 کربلا سردار شهید صمد اسودی در میان جمع عاشقان گردان امام حسین(ع) این لشکر است که در پیش‌روی شماست.

* شناخت هدف و تبیین آن برای نیروهای اسلام

یکی از عمده عواملی که می‌تواند، نیروهای اسلام را در راه اهدافی که در پیش گرفته‌اند، صاحب انگیزه‌های والا و سترگ کند، تشریح و تبیین اهدافی است که مادر این جنگ بزرگ و تمام‌عیار به‌دنبال آن هستیم، بیان این هدف و اهداف از سوی فرمانده برای نیروها دارای اهمیت فراوانی است، نیرو باید بداند برای چه هدفی در حال جنگیدن است و برای چه مقصدی به خیل عظیم دشمن می‌تازد، او اگر آگاه به این اهداف باشد، بی‌شک بهتر حمله خواهد کرد.

او باید بداند که هدف ما برای حمله به خاک عراق چه چیزی است؟ همان هدف انتقام‌گیری از خون شهیدان و اجرای احکام خدا و محو ظلم و ظالم از صفحه‌ی روزگار.

ما نباید در تبیین اهداف‌مان از جنگ، آن را منحصر در این بدانیم که متجاوز، ناموس، وطن، کشور و حیثیت انقلابی ما را مورد تهدید قرار داده است، خیر هدف والاتری که به نیروها، انگیزه‌ی بیشتری در این جهاد خواهد داد همانا هدف اجرای حکم و احکام خداست و اجابت دستور و فرمان حضرت امام که حکم و امر خداوند است، در چنین شرایطی است که نیروهای اسلام با تبیین چنین اهداف عمیق و بلند از سوی فرماندهان‌شان به مقام و موقعیتی خواهند رسید که دیگر در مواجهه با کمبودها و خلأها دچار سستی نخواهد شد و با جان و دل خود، این‌ها را به جان خواهند خرید.

* اهمیت انضباط ظاهری و معنوی است

از عوامل مؤثر دیگری که توجه به آن از سوی فرمانده بسیار حائز اهمیت است، حفظ انضباط و نظم‌پذیری است، ایجاد انضباط ظاهری و معنوی از سوی فرمانده در میان نیروها چیزی است که در صورت عمل فرمانده به آن خود به خود در بین نیروها ایجاد می‌شود.

تاریخ اسلام مملو از فرازهای تلخ و شیرین است که در آن به روشنی اهمیت رعایت نظم و انضباط دیده می‌شود، برای این که اهمیت این موضوع را برای شما معلوم کرده باشم به ذکر مثال و خاطره‌ای از عملیات «فتح‌المبین» در دشت رقابیه اشاره می‌کنم که بی‌نظمی ‌یک نیرو، چه اثرات و نتایج مشکل‌سازی را برای نیروهای اسلام به‌وجود آورده است.

دشمن در این عملیات، کمی ‌زودتر از ما شروع به انجام «تک» کرد، البته انجام این کار با هدف غافلگیری و به هم زدن نظم و انضباط نیروهای ما صورت گرفته بود، اگر چه در نهایت به ضرر خودش تمام شد.

یکی از همان روزها قرار شد از هر گردان یک آرپی‌جی‌زن وارد عمل شود و تانک‌هایی را که در دشت رقابیه وارد شده‌اند مورد هدف قرار دهد، هم‌چنین قرار شد که این اقدام، پس از صدور فرمان فرمانده انجام شود و فرمانده هم منتظر فرصتی بود تا پس از آن فرمان لازم را به نیروهای آرپی‌جی‌زن خود صادر کند.

متأسفانه در بین این آرپی‌جی‌زن‌ها یکی قبل از صدور فرمان، مبادرت به انجام این کار کرد و به قول خودش، خواست کار خوبی انجام دهد، وقتی شلیک کرد، دشمن هم فرصت را از دست نداد و حجم زیادی از منورهای خود را دل آسمان روشن کرد و از این طریق پی به عملیات نیروهای اسلام برد.

این بی‌احتیاطی و عدم رعایت نظم و فرمانبرداری، موجب شد تا دشمن تلفات قابل توجهی را از نیروهای اسلام بگیرد و آنها را برای مدتی وادار به یک عقب‌نشینی تحمیلی کند.

هدف اصلی فرمانده این بود که حجم آرپی‌جی‌زن‌ها را با یک نظم خاص وارد دشت رقابیه کند، تا در یک زمان واحد، تانک‌های دشمن را به شدت غافلگیر کنند اما این بی‌احتیاطی فرصت انجام این تدبیر را از فرمانده گرفت.

و اما مثال دیگر این که در یکی از مقاطع جنگ، تیپی از عراق مأموریت پیدا کرده بود تا در منطقه‌ای، آبی را در زمین رها کند اما بنا به دلایلی این امر با 2 ساعت تأخیر انجام گرفت که بلافاصله یکی از ژنرال‌های ارتش عراق با هلی‌کوپتر، خود را به مواضع تیپ رساند و با صدایی رسا و بلند خطاب به فرمانده‌ آن تیپ گفت که بدون فوت وقت خود را به جوخه اعدام معرفی کند، چرا که همین 2 ساعت تأخیر توانست ضربه مهلکی را به نحوه عملیات وارد کند.

برادران عزیز! گاه دیر آمدن به همین جلسات موجب می‌شود تا زمینه‌ای فراهم شود که در خود جنگ و رزم، نیروها به‌دلیل عدم رعایت نظم، فرمانده‌ را مجبور کنند تا ساعت‌ها بدون هدف مشخص پشت خاکریزها معطل شود، برای این که فرمانده از همین الان، انضباط را شل گرفته است.