مدیرکل دفتر امور شهري و شوراها استانداري مازندران تشریح کرد:مقابله با غول زباله در 9 نقطه

مدیرکل دفتر امور شهري و شوراها استانداري مازندران به 28 مركز دفع و انباشت زباله در شهرهاي مختلف اشاره کرد و گفت: انباشت زباله‌ها به دليل شرايط اقليمي خاص عموماً در نقاطی دپو می‌شود كه ازلحاظ زیست‌محیطی مطلوب نيست، 9 مركز پیش‌بینی‌شده تا سامانه‌هایی مستقر شوند و زباله تبديل به مواد عالي، كود و يا […]

مدیرکل دفتر امور شهري و شوراها استانداري مازندران به 28 مركز دفع و انباشت زباله در شهرهاي مختلف اشاره کرد و گفت: انباشت زباله‌ها به دليل شرايط اقليمي خاص عموماً در نقاطی دپو می‌شود كه ازلحاظ زیست‌محیطی مطلوب نيست، 9 مركز پیش‌بینی‌شده تا سامانه‌هایی مستقر شوند و زباله تبديل به مواد عالي، كود و يا ریزدانه‌ها مغزي و دوست دار طبيعت شود. سيد محمد محمدي تاكامي در نشست خبري، بابیان اينكه در زمان حضور مسافرين ميزان زباله‌هاي استان 100 درصد افزايش می‌یابد، گفت: روزانه حدود سه هزار تن زباله در توليد می‌شود كه اين ميزان در زمان حضور مسافران تا حدود شش هزار تن افزايش می‌یابد.

به گفته وی، بهشهر، ساري، قائم‌شهر، بابل، آمل، بابلسر، نور، نوشهر و تنكابن 9 مركز یادشده هستند كه در ساري و نوشهر كارخانه زباله‌سوز و مابقي شهرها كارخانه كمپوست در حال فعاليت و يا احداث می‌باشند. مدیرکل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري مازندران اظهار داشت: كارخانه كمپوست بهشهر از نكا تا گلوگاه را در برمی‌گیرد، اين كارخانه مشغول كار است و در حال حاضر سه شهر رستم كلا، بهشهر و خليل شهر را پوشش می‌دهد.

تأمین 85 درصد تجهيزات زباله‌سوز ساري

وي با اشاره به اینکه براي ساري و مياندرود كارخانه 450 تني زباله‌سوز پیش‌بینی‌شده که 80 ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت تأمین‌شده و عملیات اجرایی خرید محصولات با اعتبارات دولتی صورت گرفت و بخشی از كارهاي زیرساختي از سوی شهرداری هزینه شده است، تصریح کرد: بيش از 40 درصد عمليات ابنيه اين پروژه پيشرفت فيزيكي دارد و 85 درصد تجهيزات موردنیاز نيز وارد و در حال نصب تجهيزات هست. همچنين براي راه‌اندازی اين كارخانه مبلغ 100 ميليارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده كه شهرداري متعهد گرديد پيگيري لازم را انجام دهد تا اين پروژه تا پايان سال جاري به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل دفتر امور شهري و شوراها استانداري در خصوص قائم‌شهر نیز گفت: كارخانه كمپوست قائم‌شهر كه شهرهاي سوادكوه، سوادكوه شمالي، جويبار، سيمرغ را در برمی‌گیرد، مقرر بود 10 سال پيش احداث شود كه به دليل مشكلات با پيمانكار به عقب افتاد ولي در حال حاضر مشكل حل‌شده و در اختيار شهرداري قرار گرفت و برای تحویل زمین پروژه با یک سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم.

وی کارخانه کمپوست بابل را از قدیمی‌ترین کارخانه‌های كشور در اين زمينه دانست و ادامه داد: اين كارخانه بعد از 10 سال فرسوده شده بود ولي از یک سال پیش با کمک شهرداری و شوراي شهر بابل با دو پروژه در حال انجام است، کارخانه کمپوست 250 تنی كه فاز اول راه‌اندازی شد و پروژه دوم تصفيه شيرابه بابل به 40 مترمکعب با روشي كه در دانشگاه صنعتي بابل به ثبت رسيده، در حال فعاليت است و مورد تائید محیط‌زیست هست لذا در تلاشیم اين ميزان به 80 مترمکعب افزايش يابد.

مدیرکل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري مازندران از جابجايي محل دپو زباله‌هاي شهرستان آمل به دليل مجاور بودن با رودخانه هراز و سد مخزني البرز خبر داد و افزود: به‌زودی مركز دفن زباله در آمل را به روش سلولي و ايزوله خواهيم داشت و اين امر اولين نقطه دفن بهداشتي زباله در كشور خواهد بود. همچنين دو طرح زباله‌سوز و بيوگاز نيز در حال بررسي است تا هرکدام مقرون‌به‌صرفه بود، اجرايي گردد.

معافیت صنایع تبدیل‌کننده زباله

محمدی تاکامی بابیان اینکه در بابلسر نيز یک فنّاوری داخلی که زباله‌ها را به ریزدانه‌های دوستدار محیط‌زیست تبدیل می‌کند در حال اجراست، اظهار داشت: در نور هم‌محل مناسبی برای دفن زباله نیست و کارخانه کمپوست با ظرفيت 250 تن پیش‌بینی و سرمایه‌گذار هم تعیین‌شده است.

وي از افتتاح كارخانه زباله‌سوز نوشهر در سال جاري خبر داد و افزود: اين كارخانه با پيشرفت بالاي 90 درصد و واردات تمامي تجهيزات با هزينه كرد دولت و با ظرفيت 200 تن در روز تا پاييز امسال به بهره‌برداری خواهد رسيد. در مراحل بحراني تأمین بخشي از اعتبارات دو پروژه مهم ساري و نوشهر از سوي دفتر مقام معظم رهبري انجام شد. کارخانه کمپوست تنکابن نيز در حال راه‌اندازی است و مبلغ 15 ميليارد تومان طي دو مرحله به اين پروژه اختصاص داده شد.

مدیرکل دفتر امور شهري و شوراها استانداري مازندران با اعلام اینکه در تمامي 28 مركز دفن به‌طور مستمر آهك پاشي، سم‌پاشی بیولوژیک و خاک‌پاشی انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر 7 درصد تفكيك زباله تولیدی شهرها از مبدأتفکیک می‌شود، اين ميزان معادل 30 درصد حجم زباله روزانه است كه كمك بسياري به محیط‌زیست می‌کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری بابیان اینکه امسال اعتبار هزار میلیارد تومانی در لايحه بودجه پیش‌بینی‌شده كه در اختیار استان‌های شمالی قرارگیری، گفت: این عدد در سال قبل هم وجود داشته است اما تبديل به پول نمی‌شد. وي افزود: همچنین مصوبه خوب دیگری در زمینه پسماند اعلام‌شده که صنایع تبدیل‌کننده زباله از دادن مالیات معاف می‌شوند و اين امر مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.