در عید مردگان با یاد مولا علی(ع)؛

 لوچوکاران در چرات سوادکوه پنجه در پنجه هم انداختند + عکس

حرف آنلاین : چرات، سرشناسه‌ی سوادکوه به دلیل وجود کوه سواد در منطقه‌ی ییلاقی چرات می‌باشد. که در این منطقه پهلوانان با برگزاری رقابت های کشتی لوچو پنجه در پنجه هم انداختند و در پایان برترین های این مسابقات معرفی شدند

به گفته‌ی محققین و پژوهشگران نام‌گذاری سوادکوه برگرفته از همین کوه می‌باشد که در گذشته پهلوانی به‌نام (بروزیل یا برزل) در آن منطقه زندگی می کرد . درزمان قدیم زنان وکودکان که برای تهیه سوخت هیزم دور از محل بودند تعدادی یاغی درحین عبور زنانی را دور ازهمگان و بی‌پناه دیدند ناجوانمردانه به آنان تعرض میکنند ناله وشیون کودکان و زنان  درفضای کوه پیچید.

برزو یل وبگوشش که درپی اسب گمشده اش بود رسید اوباسرعت برق وباد به صحنه آمد ویک تنه با یاغیان متجاوز به مبارزه برخاست زنان وکودکان را نجات داد اما در این درگیری گرز آنان برسرش اصابت کرد وخونش در دفاع از ناموس بر زمین ریخت وشهید پهلوانی و جوان مردی وناموس شد که مزارش در چرات میباشد.

برگزاری سالانه رقابت های لوچو در چرات

بزرگان چرات به پاس رشادتهای او منطقه ای بنام اونام گذاری کردند که معروف به مرتع برزل  است. براساس دلاوری این یل دلیر قانونی را دکتر مرادعلی یزدان نژاد درلوچو ابداع کرد با نام قانون برزل گفته می‌شود که ازدیرسال توسط بزرگ سرپهلوان چرات زنده یاد جمع الله کاویانی در عید مردگان مورخ ۲۶ تیر، برگزارمی‌شود.

وامسال مسئولان سوادکوه برای بررسی مشکلات مردم منطقه اَنند و چرات حضور پیدا کردندکه دراین سفراقایان دکتر غلامی، فرماندار، مهندس لاری، بخشدار بخش مرکزی، مهندس جعفری، رییس اداره‌ی گاز قائم شهر، مهندس امینی، رئیس اداره‌ی منابع طبیعی سوادکوه، مهندس شجاعی، رئیس اداره‌ی برق، مهندس ولی‌زاده، رئیس اداره مسکن و شهرسازی، مهندس احمدزاده رئیس اداره ورزش وجوانان ، مهندس حمزه نژاد رئیس اداره میرات فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری،مهندس احمدی، رئیس اداره گاز سوادکوه و تنی چند از سایر مقامات، با حضور در منطقه‌ی یادشده در روز اول به بررسی مشکلات  اولویت اولیه با حل مشکلات آب‌رسانی منطقه، و سپس جاده‌ی بین روستایی، تیر برق معابر و همچنین آنتن‌دهی شبکه‌ی مخابرات پرداختند.

لوچوکاران+لوچو+چرات

صحبت های مسئولان در حاشیه مسابقات لوچو

همچنین برای حفظ بافت بناهای قدیمی برای جذب بوم‌گردی صحبت شد. در این خصوص جعفری رئیس اداره گاز قائمشهر اظهار داشت : درگذشته مازندران دارای هفت ناحیه‌ی گازرسانی بوده که قائمشهر آخرین بازمانده از نواحی استان بوده که با دستور مدیرعامل جدید شرکت گاز سال ۱۴۰۱ شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار، سیمرغ و قائم‌شهر مستقل شدند. و منطقه سوادکوه به جهت ادامه‌ی فعالیت اجرایی در منطقه، تلاش برای اجرای طرح گازرسانی استان متمرکز شد. وی در ادامه افزود: ۷۰ درصد ساکنین منطقه ولوپی از نعمت گاز برخوردار و گازرسانی برای ۳۰ درصد باقی‌ جمعیت به زودی عملی می‌شود.”

همچنین علی امینی رئیس اداره منابع طبیعی سوادکوه در این بازدید خاطرنشان کرد :  مساحت شهر و روستای شهرستان‌های قائم‌شهر، سیمرغ و جویبار 74 هزار هکتار وسعت شهری و اراضی کشاورزی و سوادکوه مرکزی به تنهایی  ۱۷۰هزار هکتار وسعت شهری و زمین کشاورزی و مراتع، حدود سه برابر این سه شهرستان میباشد که نیاز به حمایت و فعالیت بیشتری دارد. امینی در ادامه با اشاره به  کارهای انجام شده منابع طبیعی در سال ۱۴۰۰ درمنطقه انند و چرات اظهارداشت:   کپه کاری و بذر پاشی مراتع در سطح ۹۰ هکتار ، اجرای پروژه بیولوژیک خاک با کاشت نهال سیاه ریشه در سطح ۵ هکتار و همچنین قرار شد رفع تداخلات اراضی کشاورزی با منابع طبیعی پس از تخصیص اعتبار انجام شود تا بسیاری از مشکلات مردم این دیار با منابع طبیعی برطرف شود .

در ادامه مهندس لاری بخشدار بخش مرکزی نیز در گفتگویی اظهار داشت: با مطالعات انجام شده در طول زمان ما در سوادکوه بیش از ۸۲۰ کیلومتر راه بین‌ روستایی و جاده‌ای داریم که بیشتر آن‌ها خاکی می‌باشند. از طرفی ۹۰ کیلومتر از جاده‌های داخلی نیز نیاز به مراقبت مستمر دارند. وی ادامه داد: برای حل مشکل و تقویت آب منطقه‌ی اَنند از منطقه بالادست آلاشت 2کیلومتر لوله گذاری شود وجلسه باشرکت ابفا هزینه آن را پرداخت کند. همچنین اگر‌ همت و خود یاری مردم و حمایت دولت صورت گیرد میتوانیم آرامش بیشتری را برای مردم مهیا نماییم.

اما در روزیکشنبه با حضور کلیه مهمانان ومسولین درمیدان لوچو دکترغلامی، فرماندار سوادکوه طی سخنانی اظهار داشت: همواره برای حفظ ارزشها، آیین ها، باورها وبازی های بومی که هدیه نیاکان مان میباشد در تلاش بوده وهستم وخواهم بود چراکه دانش وارزشهایی که ازدیروز به ما رسید باید آن راحفظ وبرای نسل حال واینده به یادگاربگذاریم.

فرماندارساعی سوادکوه مرکزی درجمع پهلوانان ومردم درگود لوچوی چرات سخنان خود را اینگونه ادامه داد: ” با سلام و درود به روح عرشی و پاک شهدا، شهدای مدافعین سلامت، شهدای امنیت و مدافعین حرم، باعث افتخار من و همکارانم می‌باشد که دراین منطقه حضور پیداکردیم. اگر جویباری‌ها در ورزش به خودشان میبالند به برکت شکوه و عظمت پهلوانان محله‌ی شما، چرات، میباشد. چراتی‌ها همواره در تایخ جزئی از افتخارآفرینان این استان و کشور میباشند. ما به خودمان میبالیم که سوادکوهی، اَنندی و چراتی هستیم. من در این جمع و در کنار شما هستم و تلاش خواهم کرد که مشکلات گام به گام برداشته شوند و اولویت‌ها را یکی پس از دیگری و با سرعت انجام می دهیم.

پنجه در پنجه لوچوکاران در گرمای تابستان

پس از طلاوتی چند از کتاب خدا و صحبت‌های فرماندار ساعی، پهلوانان مهمان و میزبان به رسم ادب و سنت میدان لوچو را دور زده تا دوتیم رقبای خود را بشناسند. آنچنان گرمای خوشید برمیدان لوچو می‌تابید که گویی مردم و پهلوانان کنار آتش ایستاده‌اند. اما با مهمان‌نوازی‌ها، ایثار و گذشت، ترویج این فرهنگ ناب که از نیاکان بویژه حاج جمع الله کاویانی عزیزمان به ارث رسیده، سبب شد که مردم تسلیم گرما نشوند و فقط نظاره‌گر رقابت یلان باشند.

میدانی که با تمام میادین ورزشی در سطوح مختلف فرق میکرد چرا که اینجا برد و باخت معنایی نداشت. شاید اندکی شادی را برای برنده یا تیم حریف به همراه داشت. اما آن چیز که سبب متمایز شدن این مسابقه شد: ۱. میزبان با درایت خود برای برنده و بازنده جایزه هایی از قبیل، گوسفند، البسه ورزشی و وجه نقد محیا نمود. ۲. اولین و تنها میدان پهلوانی‌ای بود که مهمانان ویژه‌ای مانند جهان پهلوان امیر محمد و زهرا یزدانی قهرمانان جهان و اسیا، مریم گیلانی قهرمان پاراالمپیک، و دکتر مائده شجاعی را به عنوان تجلیل شونده و تجلیل کننده از سایر سرپهلوانان به خود دید.

میدان عشق و آتش

به عنوان یک پژوهشگر و مولف کتاب فرهنگ بازی‌های بومی مازندران اذعان میدارم که این میدان جز میدان عشق و دلدادگی و صداقت یا به عبارت دیگر میدان عشق و آتش چیز دیگری نبود. پهلوانان برخلاف میادین دیگر چنان هنری از خود نشان دادند که خستگی ۶۰ کیلومتری جاده خاکی وناهموار کوهستان رفت و برگشت، دوری راه و گرمای تابستانی کشنده را به خود لمس نکند. مهمان‌نوازی شایسته با غذاهای لذیذ محلی و اسکان تماشاچیان، دریک شب و روزی به‌یادماندنی را در دفتر خاطرات همگان رقم زدند. اینجا دیگر صحبت از مسئول و غیر مسئول، فرمانده وسرباز، رییس و کارمند، بخشدار و دهیار، جهانی و المپیکی نبود. همگان درکنار زمین و دوشادوش هم، ایستاده و نشسته مشوق میزبان و ورزشکاران بودند.

لوچوکاران مهمان و میزبانی که در این رقابت ها شرکت کردند شامل عرفان شکرپور، مصطفی بهشتی، علی رضا احمدیان، علی گرجی‌پور، ابوالفضل قلی‌زاده، جواد قاسم‌پور، محمدعلی فلاح، میلاد نوروزی، مهیار اکبرپور، یاسین طالب پور، هادی غفاری، علی‌رضا محمدی و سرپهلوانان سینا امان‌پور، امیررضا حسین‌زاده، مهدی هدایتی ، امیرحسین درویشی، مجید علیجانی، فرهاد موسوی، فرهاد فلاح‌نژاد، سعید رمضانی می باشند . همچنین در این رقابت ها فرهاد فلاح نژاد بافنون بکرکاب همگان وبوژداورد به عنوان فنی ترین کشتی گیر شناخته شد.

گفتنی است سرپرست وهدایت کننده تیم میزبان سرپهلوان حمدالله محسنی واصغرحسین زاده  و مهمان سرپهلوان فرهادموسوی بودند .

جادارد ازهمه آنهایی که باعشق در روز وعیدبزرگ عشق آفرین بودند تشکرنمایم

ازروح الله مرادی میزبان ورزشکاران مهمان و میزبان ، خسرو دکلان عکاس خوش ذوق ، رضا وابوالفضل ذاکری همکارخبری ، علی باقری – نقلیه  ، مهندس رضا قاسمی نایب رئیس شورای بخش مرکزی سوادکوه و همچنین مهندس همایون ناهید که سبب شدند تا بتوانم برای شماخوانندگان عزیزوگرامی قلم بزنم تشکرمیکنم