لایحه بودجه 97 طبق اولویت های روز کشور برنامه ریزی نشده بود

بهشهر -خبرنگار حرف : نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: لایحه بودجه 97 طبق اولویت های روز کشور برنامه ریزی نشده بود. علی محمد شاعری با بیان اینکه جهت گیری لایحه بودجه 97 باید در راستای برقراری عدالت و مقابله با فساد و تبعیض باشد، عنوان کرد: لایحه بودجه 97 طبق اولویت […]

بهشهر -خبرنگار حرف : نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: لایحه بودجه 97 طبق اولویت های روز کشور برنامه ریزی نشده بود.

علی محمد شاعری با بیان اینکه جهت گیری لایحه بودجه 97 باید در راستای برقراری عدالت و مقابله با فساد و تبعیض باشد، عنوان کرد: لایحه بودجه 97 طبق اولویت های روز کشور برنامه ریزی نشده بود در حالی که اکنون مهم ترین چالش های کشور در بخش های آب، محیط زیست، اشتغال، تولید، صادرات، کمک به رفاه مردم و توجه به اقشار کم درآمد است.

شاعری خاطرنشان کرد: مهم ترین ضعف های لایحه بودجه 97 که موجب شد این لایحه توسط اکثریت نمایندگان رد شود شامل کاهش 50 درصدی اعتبارات پروژه های عمرانی بخش آب، کاهش اعتبارات عمرانی و افزایش اعتبارات جاری، افزایش چاپ اوراق مشارکت و کاهش شدید اعتبارات تملک و دارایی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: یکی از ضعف های بزرگ دولت در لایحه بودجه 97 پیش بینی مجوز مطالعات انتقال آب دریای خزر به سمنان است چرا که انتقال آب دریای خزر یک اقدام نسنجیده، غیرکارشناسی و مغایر با تمامی اهداف و ملاحظات محیط زیست و توسعه پایدار در کشور است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: نمایندگان ملت انتظار دارند در لایحه بودجه 97 راهکارهای مناسب و کارشناسی برای مقابله با حقوق های نجومی و کاهش فاصله طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه و مقابله با بی عدالتی و تبعیض در حقوق و دستمزد حقوق بگیران و کارکنان دولت ارائه شود که در لایحه بودجه 97 توجه جدی به این رویکرد نشده است.

شاعری بیان کرد: انتظار می رفت دولت مشوق های صادراتی مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی اختصاص دهد که در لایحه بودجه 97 به صورت برجسته دیده نشد و از طرفی در این لایحه اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی در مقایسه با سال 96 کاهش 30 درصدی داشته است.

وی؛ پیش بینی فرصت های جدید اشتغال با بهره گیری از تسهیلات کم بهره، استفاده مناسب از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی جهت اجرای پروژه های محیط زیستی، آب شرب و کشاورزی، مقابله با ریزگردها، مقابله با بحران آب، اخذ تسهیلات مناسب از صندوق ذخیره ارزی و پیش بینی بسته مناسب برای اشتغال و کمک به پرداخت یارانه مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی را از نقاط قوت لایحه بودجه 97 برشمرد.

عضو مجمع نمایندگان مجلس مازندران، اظهار کرد: یکی از مهم ترین نقاط قوت لایحه بودجه 97 پیش بینی اختصاص 70 هزار میلیارد به بخش اشتغال است که با استفاده از تسهیلات کم بهره برای بالغ بر یک میلیون نفر در کشور فرصت های جدید اشتغال در حوزه های کشاورزی، خدمات و صنعت ایجاد می شود.

شاعری خاطرنشان کرد: ممنوعیت واردات محصولات تراریخته ای که به مصرف مستقیم انسان می رسند در لایحه بودجه 97 پیش بینی شده که نکته بسیار مثبتی است و همچنین مصرف محصولات تراریخته برای غیرانسان باید صرفا با مجوز سازمان های زیربط و پس از ارزیابی سلامت و اطمینان از بی خطر بودن محصولات تراریخته صورت گیرد.

وی با اشاره به پیشنهادات خود برای اصلاح لایحه بودجه 97، عنوان کرد: طبق احکام برنامه ششم باید سالانه حداقل 400 هزار هکتار آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی شود و حداقل 5 درصد برخورداری از شبکه فاضلاب شهری در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش یابد و حدود 10 درصد میزان مدیریت پسماند در کشور بهبود پیدا کند تا بتوانیم منابع آلاینده خاک، آب و هوا را در کشور کنترل کنیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس ادامه داد: نصب کنترهای هوشمند بر روی چاه های مجاز به صورت رایگان، پرداخت 85 درصد هزینه آبیاری تحت فشار، لزوم افزایش 40 درصدی اعتبار صندوق بیمه محصولات کشاورزی از هزار میلیارد تومان به هزار و 400 میلیارد از جمله پیشنهاداتی است که باید در اصلاح لایحه بودجه 97 لحاظ شود.

شاعری تاکید کرد: دولت به هیچ عنوان نباید اعتبار بخش های اولویت دار کشور مانند آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را کاهش دهد زیرا این بخش ها پیشران توسعه و زمینه های اصلی ایجاد اشتغال در کشور به شمار می روند.

وی افزود: دولت باید افزایش اعتبار صندوق ضمانت صادرات و صندوق حمایت از تولید محصولات کشاورزی را در اولویت خود قرار دهد تا تولیدکننده با اطمینان خاطر نسبت به افزایش تولید اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: متاسفانه دولت در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزی افزایش قیمتی را در لایحه بودجه 97 پیش بینی نکرد در حالی که این عدم افزایش قیمت ضربه جدی به تولید داخل می زند و از سوی دیگر باید در جهت حمایت از کشاورزان این مهم صورت گیرد.

شاعری در پایان تصریح کرد: نمایندگان ملت پیشنهادات اصلاحی خود را در فرصت سه روزه به کمیسیون تلفیق ارسال می کنند و پس از بررسی مجدد لایحه توسط کمیسیون تلفیق با اخذ تصمیم مناسب و جمع بندی نهایی به عنوان مصوبه مجلس اعلام می شود که دولت باید نظرات نمایندگان را تامین کند.