فرصت‌های جدید تجارت ایران و روسیه زیر سایه بی‌توجهی

حرف آنلاین: همایش کاربردی بررسی فرصت‌های جدید تجارت با روسیه در ساری صبح و عصر جمعه با حضور مشاور و معاون اقتصادی صنعتی کنسولگری روسیه، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه، تجار، بازرگانان، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کشور برگزار شد. هر چند از روزهای گذشته برای برگزاری چنین […]

حرف آنلاین:

همایش کاربردی بررسی فرصت‌های جدید تجارت با روسیه در ساری صبح و عصر جمعه با حضور مشاور و معاون اقتصادی صنعتی کنسولگری روسیه، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه، تجار، بازرگانان، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کشور برگزار شد.

هر چند از روزهای گذشته برای برگزاری چنین همایشی برنامه‌ریزی‌ شده بود و حتی محل برگزاری آن نیز در اتاق بازرگانی مازندران در نظر گرفته شد، اما از بعد از ظهر دیروز، مکان گردهمایی به سالن سلمان هراتی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تغییر یافت.

عمده مسئولان دعوت‌ شده گویا در جلسات مهم‌تری حضور داشتند و فراموش کردند که چه‌ قدر برای به دست گرفتن بازار روسیه از صادرات گل و گیاه گرفته تا ترشی‌جات، تلاش می‌کردند، آنها نشان دادند که نمی‌توانند مصداق بارز «به عمل کار برآید» باشند و حتی میزبان خوبی نیز برای برگزاری همایش‌های تجاری نیستند.

با وجود اینکه مراسم با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد اما همچنان تعداد صندلی‌های خالی از جمعیت حاضر پیش بود، برنامه‌ها با قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد تا اندکی از استرس برگزار کنندگان بکاهد.

گلایه دبیر همایش از حضور نداشتن مسئولان

مدیر مرکز آموزش بازرگانی مازندران به عنوان برگزار کننده و دبیر همایش، همان ابتدا سر قصه را باز کرد و از بی‌توجهی مسئولان نسبت به این همایش و همایش‌های مشابه گفت و اینکه چنین روندی سبب دلسردی مهمانان و فعالان حوزه تجارت است.

ایمان قاضی‌پور که همایش امروز را با همکاری «شرکت نگین توسعه تجارت پارس» تدارک دیده بود، نه‌تنها در ابتدای همایش بلکه در طول همایش از هر فرصتی برای عذرخواهی از مهمانان و فعالان اقتصادی استفاده کرد.

البته این عذرخواهی‌ها به‌جا بود اما در برخی بخش‌ها مانند نصب نکردن به‌موقع بنر در ورودی محل همایش که سبب سرگردانی بسیاری از مدعوین شد همچنین در نحوه اجرای میان‌برنامه که انتقادات زیادی را در پی داشت، حق با حضار بود.

بازار روسیه؛ از خودرو تا خیارشور!

رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه نیز با اشاره به مزیت‌های موجود در ایران و فدراسیون روسیه، گفت: روسیه مقصد خوبی برای صادرات انواع و اقسام کالاهای ایرانی است، از خودرو و سیمان گرفته تا نمک و خیارشور.

مجتبی موسویان گریزی به روابط تجاری ایران و روسیه زد و عنوان کرد: حجم مبادلات این دو کشور در مقایسه با مبادلات ایران با سایر کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و ترکیه، بسیار ناچیز است و به همین علت با تعرفه‌های گمرکی بالایی روبه‌رو هستیم.

وی مهم‌ترین بخش کارگاه را به چگونگی آغاز و ادامه یک تجارت خوب با روسیه اختصاص داد و افزود: ابتدا باید ببینیم در چه زمینه‌ای باید کار کنیم، به جدول‌های اقلام صادراتی و وارداتی در سال‌های گذشته توجه کنیم، شکل‌های مختلف و مناسب حمل و نقل را در نظر بگیریم، از تخفیف‌ها و تعرفه‌های گمرکی کشور مقصد اطلاع پیدا کنیم و آن‌گاه به سمت لیست قیمت بر اساس شرایط مختلف تحویل و مشتری‌یابی برویم.

رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه با بیان اینکه معامله نکردن بهتر از یک معامله بد است، خاطرنشان کرد: استعلام مشتریان و طرف‌های تجاری روسی، نحوه ارزیابی اولیه شرکت‌های ایرانی از سوی شرکت‌های روسی و ملاحظات مهم در تنظیم مفاد قرارداد را نیز باید مورد توجه قرار دهیم.

سیمان مازندران در روسیه شناخته شده است

مشاور اقتصادی کنسولگری روسیه نیز با بیان اینکه رابطه تجاری ایران با روسیه از 2001 تاکنون روبه افزایش است، افزود: این نشان می‌دهد که شرکت‌های ایرانی فعال‌تر و ورود آنها به بازار بیشتر می‌شود.

رستم‌علی‌اف ادامه داد: البته باید بگوییم که صادرات ایران و مازندران به روسیه کمتر شده است، ولی در برخی موارد، اقلامی مانند سیمان، بازار خوبی در روسیه پیدا کرده‌ و در روسیه، سیمان مازندران را به خوبی می‌شناسند.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود مواد غذایی از کشورهای غربی به روسیه از اوایل سال گذشته میلادی، عنوان کرد: این یک فرصت مناسب برای ورود به بازار روسیه است و دو طرف نیز جلسات زیادی را برای رفع مشکلات موجود برگزار کردند.

نماینده تجاری روسیه با بیان اینکه صادرات مواد غذایی به روسیه تسهیل شده است، افزود: اکنون شاهد رشد این روند هستیم، فقط باید دنبال کالاهای جدید و توجه بیشتر به بازاریابی داشته باشیم.

کاهش ارزش روبل، عامل ضعیف شدن صادرات ایران به روسیه است

نایب رئیس اول اتاق گرگان و نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران نیز با انتقاد از استقبال نکردن مسئولان از چنین نشستی، گفت: این یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود زیرا بخش خصوصی با امید به آینده و مشارکت در اقتصاد کشور به همایش دعوت شده است اما مسئولان، بی‌توجهی کردند.

امیر عابدی که به سئوالات حضار در بخش‌های مختلف نیز پاسخ می‌داد، با اشاره به ضعیف شدن صادرات ایران به دلیل کاهش روبل، خاطرنشان کرد: باید واقعیت و توان خود را در یک بازار گران که فقط برای بازاریابی در آن نیاز به حداقل 10 میلیون تومان هزینه است را بفهمیم و دعا کنیم تا ثبات اقتصادی برقرار شود.

وی گریزی به مشکل صادرات مرغ ایران به روسیه زد و گفت: چهار شرکت بزرگ گوشت مرغ، به کشور مقصد معرفی شدند اما آنها مرغ‌های یک کیلو تا یک کیلو و 300 گرم می‌خواهند در حالی که مرغ‌های ما بالای دو کیلو است.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به مشکلات بخش حمل و نقل دریایی برای صادرات مواد غذایی به روسیه، بیان داشت: نیاز به کشتی‌های مجهز به سردخانه داریم در حالی‌ که اکنون فقط چند کانتینر داریم و با وجود حجم زیاد کشتی‌ها، هیچ کدام مجهز به سردخانه نیستند که روند فعلی باعث شکست صادرات مواد غذایی است.

صادرات ماهی و میگو از ایران به روسیه به صورت آزمایشی است  

به گزارش فارس، معاون اقتصادی صنعتی فدراسیون روسیه نیز از مشکلات صادرات مرغ ایران به روسیه گفت و اینکه تولیدکنندگان مرغ و ماهی ایران قول دادند تا استانداردهای کشورهای اروپایی را رعایت کنند اما روسیه قبول نمی‌کند.

دیمیتری پتروف عنوان کرد: در این زمینه، پرسشنامه‌هایی از طرف دامپزشکی روسیه به ایران ارسال شده و در حال بررسی است.

وی متذکر شد: البته طرف روسی گفته است که به‌زودی صادرات میگو و ماهی به روسیه به عنوان یک قرارداد آزمایشی امکان‌پذیر است اما برای صادرات مرغ تصمیم قطعی گرفته نشده و قرار است تا طرف روسی (هیئت دامپزشکی روسیه) به‌زودی برای مذاکرات جدید به ایران سفر کند./فارس