دولت 200 هزارتن پرتقال را ندید!

انتقاد رئیس اتاق بازرگانی مازندران به واردات 30 هزار تن پرتقال؛ سرویس تولید –حسین زحمتکش : رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در نشست خبری با خبرنگاران با انتقاد از واردات پرتقال و نارنگی خارجی به کشور گفت: چرا دولت 30 هزار تن پرتقال وارد کرد؟ در صورتی که 200 هزار تن پرتقال […]

انتقاد رئیس اتاق بازرگانی مازندران به واردات 30 هزار تن پرتقال؛

سرویس تولید –حسین زحمتکش : رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در نشست خبری با خبرنگاران با انتقاد از واردات پرتقال و نارنگی خارجی به کشور گفت: چرا دولت 30 هزار تن پرتقال وارد کرد؟ در صورتی که 200 هزار تن پرتقال در انبار موجود است. عبد اله مهاجر گفت: پرتقال ها را کیلویی 45 سنت خریداری و با قیمت تمام شده 65 سنت به کشور وارد کردند، چرا این پول را صرف خرید محصول داخلی نکردید؟ وی با بیان اینکه واردات باید برای تنظیم بازار باشد نه جایگزین محصول داخلی، گفت: پرتقال های مازندران قابل عرضه به بازار هستند. وی خطاب به دولت گفت: اگر پرتقال ها قابل خریداری نبود چرا به سورتینگ داران گفتید ذخیره کنند و موجب ضرر آن ها شدید. رئیس پارلمان بخش خصوصی تاکید کرد: پرتقال های مازندران قابلیت مصرف داخلی دارند و واردات به بهانه جایگزینی با پرتقال های داخلی اصلا معنایی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه در سال 95 این اتاق 251 کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر کرده است، اظهار کرد: 867 گواهی مبدا تاکنون صادر شده که شامل 470 هزار تن صادرات است. عبداله مهاجر گفت: 2 هزار تن واردات به مبلغ 683 میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کشور شده است. وی با بیان اینکه قانون جایگاه اتاق بازرگانی را مشخص کرده است، گفت: برای توسعه صادرات همکاری دولت و تعامل تولیدکنندگان امری انکار ناپذیر است تا بتوان موانع پیش رو را برداشت. مهاجر تاکید کرد: از ابتدای سال 95 مشکلات پیش روی صادرات استان را به بخش دولتی اعلام کردیم .

این فعال اقتصادی تاکید کرد: مازندران اولین اتاقی بود که در کشور برای اقتصاد مقاومتی برنامه پیشنهاد کرد و بیش از 140 صفحه برای برنامه ششم توسعه راهکار و برنامه ارائه داد. رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران اعزام هیئت های تجاری به دیگر کشورها را مفید ارزیابی کرد و گفت: امسال 6 هیئت تجاری اعزام کردیم چون اعتقاد داریم این سفرها تاثیرگذاری خوبی خواهند داشت. وی مهمترین خواسته صادرکنندگان را تسهیل و تصحیح حقوق گمرکی دانست و گفت: تاجران مازندرانی برای ارتباط با دیگر کشورها به خصوص روسیه تعرفه گمرکی زیادی پرداخت می کنند. مهاجر خواستار بهبود زیرساخت های صادراتی شد و تصریح کرد: برای صادرات علاوه بر زیرساخت باید تمهیدی چیده شود تا قیمت کالای مازندرانی، دارای قیمت رقابتی باشد تا بتواند در بازارهای منطقه سهمی کسب کند. مهاجر تاکید کرد: نگاه دولت حمایت از تولید است اما برخی سیاست های نادرست جلوی تحرک اقتصادی را در بحث صادرات گرفته است. وی لازمه تجارت را بهبود زیرساخت ها دانست و بیان کرد: برای روابط تجاری با اروپا اگر ارتباط های فنی ایجاد نشود فقط توانسته ایم بستر داخلی را محیا کنیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندارن رشد صادرات استان را مثبت دانست و گفت: مازندران دارای ظرفیت 2 میلیارد دلاری صادراتی است. وی در بخش دیگری از سخنانش به دوره های آموزشی برای اعضا اشاره کرد و گفت: امسال بیش از 50 جلسه آموزشی برگزار کردیم و برای راهنمایی بهتر فعالان اقتصادی، مشاورانی را جهت راهنمایی در حوزه مالیات، تامین اجتماعی و گمرک پای کار آوردیم. مهاجر به مشکلات عمده تولیدکنندگان اشاره کرد و با بیان اینکه مالیات، تامین اجتماعی و بانک سه معضل مهم پیش روی تولید و تجارت استان هستند، گفت: این مشکلات به خاطر دولتی بودن اقتصاد کشور به وجود آمده است اگر متولی اقتصاد بخش خصوصی باشد یقینا مشکلات را شناسایی و برای رفع آن گام برمی دارد. وی از ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی اتاق بازرگانی مازندران خبر داد و گفت: از شهریور در تلاش هستیم تا دانشگاه علمی کاربردی اتاق بازرگانی در استان شکل گیرد و برنامه های متعددی در نظر داریم. رئیس پارلمان بخش خصوصی مازندران با بیان اینکه صنعت و دانشگاه باید با هم ارتباط داشته باشند، تاکید کرد: علم و سرمایه باید در کنار هم باشند تا بتوان با کسب علم درست به سرمایه دست یافت.