جریان نخبه پروری تعطیل نمی‌شود

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه تعطیلی دوره اول سمپاد برای بنده خوشایند نبود و تلاش‌هایی کردم اما شورای عالی آموزش و پرورش به این مصوبه رأی داد گفت: یقینا باید به دنبال راه‌های جایگزین برای شناسایی و هدایت استعدادها باشیم و طرح شهاب را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. فاطمه مهاجرانی […]

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه تعطیلی دوره اول سمپاد برای بنده خوشایند نبود و تلاش‌هایی کردم اما شورای عالی آموزش و پرورش به این مصوبه رأی داد گفت: یقینا باید به دنبال راه‌های جایگزین برای شناسایی و هدایت استعدادها باشیم و طرح شهاب را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

فاطمه مهاجرانی با اشاره به حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی تاکید کرد: جریان نخبه پروری در ایران به هیچ عنوان نه به این آزمون مرتبط است و نه خدشه‌ای به آن وارد می‌کند.

وی خطاب به برخی افراد که این تصمیم را بزرگ نمایی می‌کنند، گفت: نباید از انسان‌هایی که دوستشان دارید بت بسازید، زیرا اگر فرو بریزند مشکل ساز خواهد شد. از تصمیمات نیز نباید بت ساخت، در جامعه ما این تصمیمات و بت سازی‌ها غلیظ است، در حالی که هر تصمیمی دارای نقاط قوت و ضعفی است. این تصمیم نه بهترین تصمیم و نه بدترین تصمیمی است که آموزش و پرورش تا کنون گرفته است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه این تصمیم در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد و قطعا همانند هر طرح دیگری عده‌ای با آن مخالف بودند گفت: اما وقتی مصوبه‌ای به تایید رئیس جمهور رسید به مثابه قانون بوده و برای ما لازم الاجرا است.

مهاجرانی تاکید کرد: سمپاد به هیچ عنوان تعطیلی پذیر نیست و طبق تاکید وزیرآموزش و پرورش سمپاد در دوره دوم متوسطه با کیفیت بیشتری پیش می‌رود و قرار نیست افراد دارای استعداد ویژه را دست کم بگیریم. استعداد، استحقاق می‌آورد و نمی‌توان حق عده ای را نادیده گرفت. اکنون از 15 نفر یک نفر وارد مدارس سمپاد می‌شود در حالی که اگر نرم ورود به این مدارس را رعایت کرده بودیم و از هر 100 نفر، دو نفر وارد سمپاد می‌شدند شاید اکنون مدارس دوره اول متوسطه هم سر جایش بود. ما با نگاه پیشگیرانه در سمپاد حرکت نکردیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در واکنش به اظهاراتی مبنی بر عدم ورود مرکز سمپاد به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: در حال برنامه ریزی برای ورود به حیطه فنی و حرفه ای و مهارتی هستیم و برنامه ریزی‌هایی در این خصوص در دست انجام است.

*اجازه سوءاستفاده مدارس غیردولتی را نمی‌دهیم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره احتمال سوق پیدا کردن به مدارس غیردولتی با مصوبه حذف آزمون تیزهوشان و وقوع برخی سوءاستفاده‌ها اظهار کرد: قطعا مجلس و دولت اجازه نمی‌دهند منافع سوء افرادی در این مسیر تامین شود، مدارس غیردولتی به صورت جدی تری کنترل می‌شوند.به گزارش ایسنا، میرحمایت میرزاده با بیان اینکه تصمیمی که پیرامون  حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و سایر مدارس خاص در شورای عالی گرفته شد در راستای هماهنگی‌های قبلی در کمیسیون آموزش با وزرای علوم و آموزش و پرورش و پیرامون حذف کنکور بود اظهار کرد: ما در مجلس از این تصمیم خوب و بموقع حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت برخی نمایندگان با این مصوبه و پیگیری برای ملغی کردن آن گفت: نمایندگان آزاد هستند درباره مسائل کشور اظهار نظر کنند، اما ضرورتی برای ورود مجلس به این موضوع احساس نمی‌شود زیرا شورای عالی آموزش و پرورش از جایگاه تقنینی برخوردار است. اتفاقا این تصمیم در راستای اجرای سند تحول بنیادین و دغدغه‌های رهبری برای اجرای سند اتخاذ شده است.

*توافق برای ادغام آزمون سمپاد و نمونه دولتی در دوره دوم متوسطه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره آزمون ورودی دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد در پایه نهم گفت: اردیبهشت ماه هرسال آزمون تیزهوشان و اواخر خرداد آزمون مدارس نمونه دولتی برگزار می‌شود که توافق کردیم برای کاهش استرس و تنش در این دوره نیز برگزاری این دو آزمون یک بار و به صورت مشترک برگزار شود.

علی زرافشان با بیان اینکه موضوع آسیب زا بودن آزمون‌های مدارس خاص در دوره ابتدایی دائما در دولت یازدهم مطرح بوده است، تصریح کرد: مطالبه جدی سند تحول بنیادین، فراهم کردن زمینه تربیت همه جانبه در دوره آموزش عمومی بویژه دوره ابتدایی است.

زرافشان افزود: در بند دوم این مصوبه نیز حذف آزمون‌ها در پایه ششم برای مدارس نمونه دولتی، استعدادهای درخشان و سایر مدارس که آزمون ورودی دارند مورد تاکید قرار گرفته است. برخی مدارس هیات امنایی، مدارس ماندگار و برخی مدارس غیردولتی نیز از این جمله هستند. در بند سوم مصوبه نیز به ممنوعیت بکارگیری جزوات کمک آموزشی در دوره ابتدایی اشاره می‌کند.