تاکید استاندار مازندران به مدیران اقتصادی استان؛ تجارت دریایی را رها نکنید

ساری-گروه اقتصادی/ نخستین جلسه کارگروه صادرات استان مازندران، با رویکرد بررسی وضعیت و مشکلات صادرات محصولات از این استان در حالی به ریاست استاندار مازندران برگزار شد که مشکل چندین دهه ای حمل و نقل در حوزه صادرات استان هنوز رفع نشده باقی مانده است و با وجود افزایش صادرات در یک سال اخیر، وضعیت صادرات استان مازندران نیاز به توجه و برنامه ریزی بیشتر دارد.

ساری-گروه اقتصادی/ نخستین جلسه کارگروه صادرات استان مازندران، با رویکرد بررسی وضعیت و مشکلات صادرات محصولات از این استان در حالی به ریاست استاندار مازندران برگزار شد که مشکل چندین دهه ای حمل و نقل در حوزه صادرات استان هنوز رفع نشده باقی مانده است و با وجود افزایش صادرات در یک سال اخیر، وضعیت صادرات استان مازندران نیاز به توجه و برنامه ریزی بیشتر دارد.

حسن خیریان پور معاون اقتصادی استانداری مازندران در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه در سال گذشته صادرات استان مازندران 52درصدی از جهت وزنی و 14 درصدی از جهت ارزشی رشد داشته است، تصریح کرد: با وجود این رشد، انتظارات در حوزه صادرات مازندران بالاست.

وی با تاکید بر اینکه باید در راستای شعار سال، برای افزایش مشارکت مردم در حوزه اقتصادی باید برنامه ریزی کنیم، با اشاره به ضرورت بازنگری در حوزه صادرات استان مازندران تصریح کرد: باید رشد یا کاهش صادرات مازندران به برخی کشورها مورد بررسی قرار گیرد، به عنوان مثال، به کشورهای عربی صادرات داریم اما در تنوع اقلام صادراتی باید ببینیم چگونه می توانیم با قدرت بیشتری در این حوزه حضور پیدا کنیم.

خیریان پور ضرورت بازنگری در تمام حوزه های صادراتی استان مازندران را یادآور شد و گفت: امسال بتوانیم با فعال سازی حوزه اقتصادی اقدامات ویژه تری در حوزه صادرات انجام دهیم.

 

مشکل جدی به نام حمل و نقل

 

علی تقی پور رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه صادرات در شرایط فعلی بسیار سخت و دشوار است و افرادی که به این امر مبادرت می کنند شایسته تقدیر اند، تصریح کرد: برخی مسائل در حوزه صادرات در استان مازندران نیاز به توجه ویژه دارد.

وی ادامه داد: باید در حوزه گمرک استارا به صورت جدی وارد عمل شویم و اگر روند به این صورت ادامه یابد دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل در استان مشکلاتی وجود دارد، افزود: اغلب مالکین ناوگان، خود راننده ها هستند و شرکتی در این زمینه وجود ندارد، به همین دلیل است که راننده به سلیقه خود عمل می کند.

تقی پور با اشاره به اینکه افزایش هزینه حمل و نقل برای کالاهای صادراتی مازندران به این دلیل صورت می گیرد که میزان ماندگاری ناوگان مازندران در گمرک آستارا بالاست، گفت: این امر نشان می دهد که در این زمینه کارشکنی صورت می گیرد و مدیر گمرک آستاراخانه گفته است که برای صادرات مازندران دردسر ایجاد خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران رفع تعهدات ارزی را از دیگر مشکلات حوزه صادرات این استان بیان کرد و گفت: بسیاری از صادرکنندگان مازندرانی مسائلی را با آن مواجه هستند که ترجیح می دهند کالای خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهند تا صادر کند به همین دلیل صادرکننده مازندرانی به دلیل مشکلات محصولات خود را به نام دیگران صادر می کند.

 

ضرورت استانداردسازی محصولات و خدمات صادراتی

 

 

عباس حسینی مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید در سال جاری شاهد رشد جدی تری در حوزه صادرات در استان باشیم، گفت: در مساله صادرات و مسائل مربوط به آن باید نیاز به تغییر قراردادها مانند ایجاد قراردادهای بلندمدت برای پایداری هزینه ها از سوی صادرکنندگان اعمال شود تا بتوانیم در حوزه زیرساختی به ثبات دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه استانداردسازی خدمات فعالین این حوزه در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه کریدور سرد به استاراخان وجود ندارد و در این زمینه باید فعالانه تر عمل کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه قزاقستان و ترکمنستان به عنوان رقبای ایران در روسیه وارد شده اند و  محصولات خود را ارزان تر می فروشد، گفت: در این بخش باید ابتدا استانداردسازی محصولات در دستور کار قرار گیرد و نیز در سالجاری اجرایی شدن تفاهم نامه اوراسیا که قسمتی از ثبات تعرفه ها را در پی دارد، مورد پیگیری باشد.

 

تجارت دریایی را رها نکنید

 

استاندار مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید توازن مناسبی میان حوزه صادرات و واردات مازندران وجود داشته باشد و میزان صادرات استان با ظرفیت های آن تناسب داشته باشد، گفت: جایگاه مازندران بسیار بالاتر از این است که امروز بگوییم ما مجموعا 318 میلیون دلار صادرات داشته ایم، اگرچه نسبت به سال های قبل رشد داشته است اما رقم بسیار اندکی است.

سید محمود حسینی پور با تاکید بر اینکه این میزان رشد نباید ما را خوشحال کند، اظهار کرد: این میزان رشدی نیست که مردم راضی باشند و مدیریت استان هم راضی باشد. در زمینه صادرات باید تعارفات را کنار بگذاریم و به واقعیات بپردازیم.

وی با تاکید بر ارزیابی جلسات وبیناری با برخی کشورها در زمینه توسعه صادرات تاکید کرد و با اشاره به اینکه خروجی جلسات و سفرهای خارجی هیات های مازندرانی باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اینکه امروز وضعیت صادرات مازندران چگونه است نیازمند شناسایی تجار این استان و نیز میزان قراردادهای موجب در حوزه صادراتی است تا بتوان برای افزایش آن برنامه ریزی کرد.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه راه اندازی شرکت بین المللی حمل و نقل از مهم ترین نیازهای مازندران است، گفت:  این مساله در جلسات مختلفی مطرح و مصوباتی هم گرفته شد، اگر بخواهیم صادرات را فعال کنیم این زیرساخت ها باید آماده شود، این زیرساختها مهم است باید تمرکز کنیم و و نباید آن رها کنیم.

حسینی پور با اشاره به اینکه در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی پارک علم و فناوری مازندران با توجه به نیاز کشورهای منطقه باید در این زمینه فعالیت های مناسبی انجام دهد، تصریح کرد: اگرچه میزان صادرات مازندران در مجموع رشد داشته است اما برخی کشورها کاهش صادرات ثبت شده است که باید به صورت دقیق علل این امر مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید میزهای تخصصی حوزه صادراتی به کشورهای مختلف در استان مازندران راه اندازی شود، گفت: توسعه صادرات مازندران باید بر مشارکت مردم استوار باشد تا طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از جهش تولید، صادرات رونق گیرد و در این زمینه باید برنامه جهشی برای صادرات مازندران تدوین شده و از تمامی ظرفیت های گذشته و امروز برای توسعه صادرات باید استفاده شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه هیچ راهی برای این استان به جز توسعه صادرات دریایی وجود ندارد و مدیران حوزه اقتصادی نباید در این زمینه کوتاه بیایید، عنوان کرد: صادرات دریایی برای مازندران که مزیت است که باید فعال شود، گذشتگان آن را رها کردند و برای مزایای زودگذر آن را توسعه ندادند اما امروز توسعه تجارت دریایی نباید در مازندران نباید رها شود.