برنج امسال با قیمت سال گذشته در بازارهای مازندران

حرف آنلاین: در حالی برنج نو طارم محلی مازندران با قیمت ثابت سال پیش وارد بازار شده است، که امسال قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر گواهی شده، کود و سم، گازوئیل، قطعات یدکی تیلر و تراکتور، کارمزد تراکتور برای شخم و شیار و آب تخت کردن، تعمیرکاری وسایل کشاورزی و دستمزد نشاکار به […]

حرف آنلاین: در حالی برنج نو طارم محلی مازندران با قیمت ثابت سال پیش وارد بازار شده است، که امسال قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر گواهی شده، کود و سم، گازوئیل، قطعات یدکی تیلر و تراکتور، کارمزد تراکتور برای شخم و شیار و آب تخت کردن، تعمیرکاری وسایل کشاورزی و دستمزد نشاکار به نسبت سال گذشته حدود 150 درصد افزایش یافته است.

امسال شالیکاران بابت یک روز نشاکاری دستمزد 120 هزار تومانی پرداخت کردند که نسبت به سال گذشته بیشتر از دو برابر شده بود.

برای نشای هر هکتار شالیزار به 15 نفر نشاکار مرد نیاز است که امسال شالیکاران با دستمزد 120 هزار تومانی بیش از 18میلیون ریال فقط بابت نشا پرداخت کردند که این مبلغ دستمزد برابر با حدود 300کیلو گرم برنج طارم است.

همزمانی توزیع برنج خارجی در بازار با برداشت شالی از شالیزارهای مازندران ،بیش از پیش سبب نگرانی و حتی عصبانیت شالیکاران شده است که معتقدند امسال هزینه کاشت ، داشت و برداشت محصول برایشان تا دو برابر سال پیش افزایش یافته ولی ظاهرا محصولشان را باید به نرخ پارسال بفروشند.

هر چند با دستور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران حواله توزیع برنج خارجی در طرح ضیافت رمضان باطل اعلام شده است، اما توزیع اندک و انعکاس آن اثر خود را بر بازار برنج داخلی گذاشت.

شماری از شالیکاران شهرهای مرکزی مازندران با ابراز نگرانی می گویند : امسال هزینه های تولید افزایش قابل توجهی نسبت به سال پیش داشته است ،اما اینکه قیمت برنج نسبت به سال قبل تغییری نکند، بی انصافی است.

آنان با تاکید بر اینکه هزینه ای که امسال برای تولید برنج پرداخت کرده اند با قیمت کنونی همخوانی ندارد، خاطر نشان کردند : هر چند دلالان و واسطه ها در نوسانات قیمت نقش اساسی دارند ،اما اینکه قیمت امسال ثابت بماند ، نشانه هایی دیگری دارد.

ˈمحمد علی رضا زاده ˈ یکی از شالیکاران مازندرانی می گوید: در شرایطی برنج امساله با قیمت پارساله عرضه و خریداری می شود که دستمزد تراکتور برای شخم و آب تخت کردن شالیزار از ساعتی 15هزار تومان به 25هزار تومان، پلاستیک برای پوشش خزانه از کیلویی یکهزار 800 تومان به سه هزارو 500 تا پنج هزار تومان، دستمزد روزانه یک نشا کار مرد از 65هزار تومان تا 120 هزار تومان و کارمزد کمباین نیز به ازای هر 20گونی یک گونی پارسال امسال به ازای هر 15گونی یک گونی رسیده است.

وی با بیان اینکه هزینه تولید برنج امسال نسبت به سال قبل تا دو برابر بیشتر شده است، اضافه کرد: قیمت هر کیلو شش هزار تومان برنج طارم محلی ظلم در حق کشاورزان است.

وی با بیان اینکه در دولت جدید با دستور استاندار مازندران به شدت با تغییر کاربری غیر قانونی اراضی کشاورزی برخورد می شود، گفت: وقتی فاصله ارزش زمین به نسبت درآمد از محل فعالیت کشاورزی بیش از اندازه باشد ، کشاورزان رغبتی برای ادامه کار نداشته و به ناچار تن به فروش و حمایت از تغییر کاربری غیر قانونی می دهند.

وی ادامه داد: وقتی گفته می شود مازندران بخش زیادی از برنج مردم کشور را تامین می کند و کشاورزی عامل رونق اقتصاد استان است، پس چرا بازار برنج را که اهمیت امنیتی غذا را یدک می کشد با هدف حمایت از شالیکاران ، ساماندهی نمی کنند.

در حال حاضر بیش از سه هزارو 50پرونده تغییر کاربری غیر قانونی اراضی کشاورزی در دادگستری استان وجود دارد که حکم قلع و قمع و تخریب بناهایی که در آن ساخته شده ،صادر شده است.

ˈحسین رستمی ˈ یکی از شالیکاران بابلی می گوید: دولت باید در حمایت از شالیکاران بی درنگ وارد شود و قیمت پایه ای را برای برنج طارم محلی تعیین کند.

وی اضافه کرد: نرخ 60 هزار ریال برای یک کیلو برنج طارم محلی برابر با حدود 80درصد هزینه تولید امسال است و این قیمت یعنی به صرفه نبودن برنجکاری و خداحفظ کشاورزی است.

این شالیکار با ابراز نارضایتی از نابسامانی بازار برنج مازندران گفت: اگر برنج یک محصول استراتژیک و امنیتی است، چرا با تولید کنندگان اینچنین برخورد می کنند و اجازه می دهند تا واسطه ها حاصل دسترنج شالیکاران را مفت از چنگشان دربیاورند.

وی ادامه داد: شالیکاران برای پرداخت نقدی دستمزد نشاکاران و دیگر نهاده های کشاورزی قرض کرده اند و امروز باید با فروش محصول و پرداخت به موقع دیون ،حفظ آبرو کنیم، پس هر قیمتی که بازار باشد ،ناچار به فروش آن هستیم.

رستمی از دست اندرکاران خواست تا هر چه سریع تر وارد بازار برنج شوند و نگذارند واسطه ها از فرصت استفاده کرده و برنج در اختیار کشاورزان را به قیمت مفت خریداری کنند.

ˈاحمد قربانی ˈصاحب یکی از واحد های شالیکوبی و از آگاهان بازار برنج مازندران برابر بودن قیمت برنج امساله را با سال قبل ظلم به شالیکاران دانست و گفت : هر چند بازار خرید و فروش برنج در شالیکوبی ها راکد است، اما قیمت 60 هزار ریال در هر کیلو گرم مطرح است.

وی با بیان اینکه روش برداشت مکانیزه شالی برنج سبب می شود تا در یک بازه زمانی کوتاه مدت حداکثر تا 10 روز آینده شالیکوبی ها مملو از شالی شوند، افزود: بیشتر شالیکاران برای تامین نقدینگی به ویژه پرداخت بدهی و تامین سر رسید وام ˈ سلف ˈ مجبور به فروش محصول خود می شوند.

وی گفت: از آنجاییکه بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران تا 70 درصد اراضی شالیزاری استان زیر کشت ارقام محلی رفته است، دولت باید همانند ارقام پرمحصول قیمت خرید تضمینی کارشناسی شده ای را برای ارقام محلی و کم محصول تعیین کند.

وی برنج طارم محلی را از کیفی ترین برنج داخلی دانست و گفت: از آنجاییکه به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و از طرفی برای نشا و کشت دوباره و یا پرورش ساقه شالی ( رتون) ،کشاورزان از رقم محلی زود رس و کم آب طارم استفاده می کنند ،ولی این رقم

مورد حمایت دولت به صورت خرید تضمینی نیست.

قربانی تاکید کرد: قبل از اینکه برنج کیفی در اختیار واسطه ها و دلالان قرار بگیرد باید در حمایت از شالیکاران وارد بازار برنج شد.

وی گفت: از آنجاییکه عرضه و تقاضا در اقتصاد روی نوسانات قیمت تاثیر گذار است ،اما توزیع برنج در قالب طرح ضیافت در استان مازندران همزمان با برداشت شالی تا حدودی روی قیمت این محصول استراتژیک تاثیر گذاشته است.

وی گفت: به نظر می رسد اگر هر چه سریعتر وارد بازار برنج نشویم، با افزایش مقدار عرضه شالی ، قیمت برنج از قیمت فعلی نیز کمتر خواهد شد.

فرایند کشت برنج در مازندران از اواخر ماه اسفند با خزانه گیری آغاز می شود و پس از طی مراحل آماده سازی زمین ، از اواسط ماه فروردین به نشاکاری یا همان مرحله ای می رسد که در افکار عمومی از آن به عنوان کشت برنج یاد می کنند.

برنج از محدود محصولات کشاورزی است که هر سه مرحله کاشت ، داشت و برداشت آن با مشقت فراوانی همراه است و کشاورزان برنج کار از مرحله خزانه گیری در اسفند تا برداشت در اواخر ماه تیر باید شبانه روزی تلاش و مراقبت کنند تا بتوانند محصول قابل قبولی برداشت نمایند.

مرحله داشت برنج که بیش از دو ماه به درازا می کشد به خاطر وابستگی شدید به آب و همزمان شدن با فصل گرم سال بیشترین حساسیت را دارد و به همین خاطر کشاورزان را در بعد روانی نیز درگیر می کند.

مشقت و حساسیت کشت برنج سبب می شود تا هرگونه سیاستگذاری غیرکارشناسی تاثیرات مخرب بر آن بگذارد و در صورت بی توجهی به تعطیلی کشت این محصول بیانجامد.

سیاستگذاری غیرکارشناسی مهم ترین دلیل کاهش کشت برنج پرمحصول در مازندران در کمتر از یک دهه گذشته بوده است به گونه ای که بر اساس بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا و همچنین اعلام مسوولان در برخی از شهرستان های استان مانند نور امسال هیچ کشاورزی برنج پرمحصول کشت نکرده است.

گسترش کشت برنج طارم محلی که در سال های اخیر جایگزین برنج پرمحصول در شالیزارهای مازندران شده است ، سبب می شود به خاطر عملکرد بسیار پایین جایگاه این استان در تامین برنج کشور تنزل و وابستگی به برنج وارداتی افزایش یابد.

نخستین برداشت مکانیزه برنج زودرس ˈطارم محلیˈ مازندران نوزدهم تیرماه با حضور استاندار و جمعی از مسوولان در شهرستان فریدونکنار آغاز شد.

مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه با تولید بیش از 900 هزار تن برنج سفید، 42 درصد برنج کشور را تامین می کند./ایرنا