بار بی‌پولی مدارس بر دوش خانواده‌ها!

گروه اجتماعی: افزايش سرانه دانش آموزي و واريز آن به حساب مدارس وعده هر ساله مسوولان آموزش و پرورش در واپسين روزهاي مانده به شروع سال تحصيلي است. اما در آن طرف قضيه پاي درددل مديران مدارس دولتي كه بنشينيم معلوم مي شود اغلب تا آخرين روزهاي سال تحصيلي و حتي ماه هاي بعد از […]

گروه اجتماعی: افزايش سرانه دانش آموزي و واريز آن به حساب مدارس وعده هر ساله مسوولان آموزش و پرورش در واپسين روزهاي مانده به شروع سال تحصيلي است. اما در آن طرف قضيه پاي درددل مديران مدارس دولتي كه بنشينيم معلوم مي شود اغلب تا آخرين روزهاي سال تحصيلي و حتي ماه هاي بعد از آن اين سرانه به حساب مدارس واريز نمي شود. دير واريز شدن يا كم واريز شدن سرانه دانش آموزي، مديران مدارس دولتي را هر ساله خواسته يا ناخواسته دست به دامان خانواده هاي دانش آموزان مي كند. وعده هاي بي عمل در اين زمينه باعث مي شود با وجود ممنوع اعلام شدن دريافت هر گونه وجه هنگام ثبت نام، راهي جز تقاضاي كمك از خانواده ها براي مديران مدارس دولتي باقي نماند.سرانه دانش آموزي اعتباري است كه مسوولان آموزش و پرورش با توجه به تعداد دانش آموزان هر مدرسه و دوره تحصيلي، در اختيار مديريت مدارس قرار مي دهند تا هزينه هاي مدرسه پوشش داده شود. پرداخت به موقع و به اندازه اين مبلغ است كه دست مديران مدارس دولتي را براي بالابردن كيفيت مدارس بالامي برد. اما مكاتبات و نامه نگاري هاي هر ساله مديران استاني نظام تعليم و تربيت با وزير و ديگر مسوولان آموزش و پرورش مبني بر كمبود اعتبارات سرانه دانش آموزي بيانگر اين است كه افزايش سرانه دانش آموزي و تسهيل در پرداخت آن به مديران تنها وعده يي است كه هر ساله از سوي مسوولان آموزش و پرورش داده مي شود. از طرف ديگر كيفيت آموزشي و امكانات ناچيز اغلب مدارس دولتي در كنار اخبار رسيده از مدارس مبني بر دريافت وجه از خانواده ها بيانگر اين است كه كمبود سرانه دانش آموزي بزرگ ترين دغدغه مديران مدارس دولتي است: دغدغه اي كه در سال هاي اخير با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و افزايش هزينه هاي مدارس از بابت قيمت آب و برق و سوخت چندين برابر شده است.سرانه مدارس از آن دست مسائلی است که در چند سال گذشته عدم تخصیص به‌موقع آن مشکلی بر مشکلات اولیای مدارس اضافه کرده است.سرانه‌ای که به نسبت بودجه آموزش و پرورش، سالانه کمی بر میزان آن به ازای هر دانش‌آموز اضافه می‌شود اما باز هم جوابگوی هزینه‌های جاری مدارس نیست. مسئله‌ای که به اعتقاد برخی کارشناسان بودجه‌ای دلیل آن عدم بهینه‌سازی هزینه‌ها در آموزش و پرورش است. امسال و بعد از گذشت سه ماه از بازگشایی مدارس و بعد از پیگیر‌ی‌ رسانه‌‌ها درباره زمان پرداخت سرانه مدارس، به تازگی علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از پرداخت سرانه مدارس خبر داده است.به گفته وی پرداخت سرانه 114 میلیارد تومانی مدارس با توجه به تعداد دانش‌آموزان به ازای هریک از آنها با توجه به استان و منطقه آموزش و پرورش بین 10 تا 30 هزار تومان است و اولویت توزیع سرانه هم از مدارس مناطق محروم خواهد بود.همین میزان، برای بسیاری از مدارس بسیار ناچیز است، مدارسی که در طول سال باید میلیون‌ها تومان بابت قبض برق، گاز و آب پرداخت کنند و برای تهیه گچ مدرسه هم دستشان جلوی خانواده‌ها دراز است و اگر مشارکت برخی خیران نباشد دخل و خرجشان به هیچ نحو باهم جور در نمی‌آید!

*مدیران مدارس با غم پرداخت قبض برق به خواب می روند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس گفت: قید واژه الگویی مصرف در معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های آب ، برق وگاز مانعی برای ایجاد اسراف تلقی می‌شود.علیرضا سلیمی در باره معافیت کلیه واحدهای آموزش‌ و پرورش از پرداخت هزینه آب، برق و گاز با رعایت الگوی مصرف، گفت: تصویب معافیت کلیه واحدهای آموزش‌ و پرورش از پرداخت هزینه آب، برق و گاز در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با رعایت الگوی مصرف می تواند علاوه بر کاهش هزینه های آموزش و پرورش مصرف را نیز  برطبق الگوی مصرف تبیین کند. سلیمی افزود:  یکی از مشکلاتی ما  درآموزش و پرورش با آن روبرو هستیم، این است که مدیران ما به علت عدم تامین سرانه پیوسته به دنبال  پرداخت آب، برق و گاز هستند و ازهمین رو مدیر واقعیت این است که مدیریت نمی کند و با غم پرداخت  آب  برق و گاز  به خواب می رود  زیرا بدیهی  است که مدیر نگران است که هر لحظه آب  برق و گاز قطع شود.

*مدارس توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند

دیگرعضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس نیز  با بیان اینکه مدارس توان  پرداخت هزینه‌های آب و برق را ندارند،گفت: معافیت از هزینه های آب ، برق و گاز کلید توسعه برنامه‌های آموزشی در آموزش  وپرورش است.ضیاالله اعزازی ملکی درباره پیشنهاد معافیت مدارس از پرداخت هزینه آب، برق و گاز در صورت رعایت الگوی مصرف که امروز درکمیسیون تلفیق تصویب شد،گفت: تصویب پیشنهاد معافیت مدارس از  پرداخت هزینه آب ، برق و گاز در  کمیسیون تلفیق  راهکاری برای کاهش هزینه وزارت آموزش و پرورش  تلقی می‌شود.اعزازی ملکی با بیان اینکه آموزش و پرورش  رقم بالای به شرکتهای  برق و گاز بدهی دارد افزود: مدیران مدارس قبل از اینکه به فکر برنامه ریزی برای مدیریت آموزشی و پرورش دانش آموزان باشند، دغدغه‌ای  پرداخت برق و گاز را دارند.

*معافیت از پرداخت هزینه آب، برق و گاز

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز گفت :با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، واحدهای آموزش و پرورش از پرداخت هزینه مصرف آب، برق و گاز در صورت رعایت الگوی مصرف، معاف شدند.علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت و گو با خانه ملت، افزود:بعد از بررسی موضوع هزینه های آب و برق و گاز مدارس کشور، اعضای کمیسیون تلفیق بودجه،  در مصوبه ای کلیه واحدهای آموزش و پرورش  را از  پرداخت هزینه مصرف آب، برق و گاز در صورت رعایت الگوی مصرف، معاف کردند.

* مشکلات جدی مدارس مازندران در تأمین هزینه‌ها

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه طی پنج سال اخیر دولت سرانه کافی در اختیار آموزش و پرورش قرار نداده است، اضافه کرد: مدارس استان در تأمین هزینه‌ها با مشکلات جدی مواجه هستند.سیدعلی قاسمی با اشاره به اینکه خواهان مشارکت همه ذی‌نفعان در امر تعلیم و تربیت هستیم، افزود: مدارس استان در تأمین هزینه‌های زیرساختی نیازمند مشارکت خانواده‌ها هستند.معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران نیز تصریح کرد: دریافت وجه اجباری از دانش‌آموزان ممنوع است و خانواده‌ها می‌توانند موارد را به بازرسی ادارات آموزش و پرورش در سطح استان اطلاع دهند.اسفندیار نظری گفت: با توجه به اینکه سرانه آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر کاهش یافت لازم است خانواده‌ها در این زمینه مشارکت کنند.

به گزارش حرف، به نظر می رسد این مسئله آنقدرها هم بغرنج نیست؛ سال 92 طرح «اقتصاد آموزش و پرورش بدون تکیه بر منابع دولتی» در وزارت آموزش و پرورش تهیه شد و تمام راه‌هایی که برای رسیدن به راهبرد حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش وجود داشت در آن پیش‌بینی شد به نظر می‌رسد این طرح با کمی اصلاح می‌تواند بسیاری از مشکلات این وزارتخانه را حل کند و با کم کردن هزینه‌های اضافی راه را برای افزایش سرانه مدارس، تخصیص به‌موقع و مدیریت درست مصرف آن فراهم کند.