روماک گستر پارس جویبار؛ چهارمین پایانه تولیدات کشاورزی مازندران

حرف آنلاین: در ابتدا لازم است کمی درباره خلیل قلی زاده بنیانگذار روماک گستر پارس جویبار بدانیم؛ وی از سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را در زمینه تولید نهال و انواع نشای گیاهان دارویی و زینتی آغاز کرد، پنج سال بعد به عنوان پیمانکار برگزیده وزارت جهاد کشاورزی انتخاب و شناخته شد.

وی همچنین به‌عنوان بهترین تولیدکننده گیاهان دارویی در دو سال در دهه ۸۰ شناخته شد و سپس با تشکیل شرکت رویش طبرستان اقدام به احداث گلخانه‌های مدرن هیدروپونیک برای تولید انواع گیاهان کرد.

عملیات اجرایی فاز نخست پایانه صادرات محصولات کشاورزی ایران با نام تجاری روماک گستر پارس توسط وی در سال ۹۶ در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار و با زیربنای ۳۱ هزار متر مربع در شهرستان جویبار آغاز شد، با حمایت دولت دوازدهم در تامین زیرساخت های آب و برق تکمیل و بهره برداری شد.

درباره بزرگترین پایانه صادرات محصولات کشاورزی در جویبار

قلی زاده همچنین در سال ۱۳۹۹ توانست فاز نخست بزرگترین پایانه صادرات محصولات کشاورزی در جویبار افتتاح کند.

مرکز لجستیک و پایانه صادرات محصولات کشاورزی روماک گستر پارس در منطقه چپکرود جویبار به بهره‌برداری رسید.

ظرفیت سالن‌های محصولات کشاورزی در فاز نخست شرکت روماک گستر ۵۷ سالن بوده و برای ساخت این مرکز بیش از ۷ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

سورتینگ، بسته‌بندی میوه، تولید جعبه کارتن و انجماد محصولات پروتئینی دراین مرکز انجام می‌شود.

این پایانه صادراتی می‌تواند انواع سبزیجات، میوه جات و مواد پروتینی مانند ماهی را از ایران به خارج از کشور صادر کند.

از قابلیت‌های این پایانه

فاز اول این پایانه صادراتی با ظرفیت بیش از ۳۶۴ هزار تن و با قابلیت‌های سورتینگ و بسته‌بندی میوه، تولید کارتن و انجماد مواد پروتینی با سرمایه گذاری حدود ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی تکمیل و راه اندازی شد و  برای ۳۰۰ نفر نیز به طور مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

برخورداری از ۵۷ سالن سردخانه آمونیاکی ، انجماد روزانه ۸۰ تن محصولات کشاورزی ، تولید ۶ هزار تن جعبه کارتنی ، بسته بندی سالانه ۲۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و قابلیت نگهداری ۹۰ هزار تن  محصول کشاورزی  سبزی، صیفی و  پروتینی در دمای بالا سفر و زیر صفر از ظرفیت‌های مهم این پایانه صادراتی است.

تنظیم بازار محصولات کشاورزی به خصوص باغی را یکی از مهمترین مزیت‌های این پایانه بودخ زنجیره های مورد نیاز شامل صنایع بسته بندی یکی از نیازهای اصلی پایانه صادرات محصولات کشاورزی است.

در شرایط فعلی ۳۷ درصد از صادرات محصولات کشاورزی جهان به این کشورها انجام می‌شود و ساخت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی حاشیه دریای خزر در استان مازندران می‌توان بخشی از این بازار را در صورت حمایت داخلی تصاحب کرد.

روماک؛ هفدهمین پایانه صادراتی کشور

پایانه محصولات کشاورزی روماک پس از پایانه برنج ، گل و گیاه و شیلات و ماهیان خاوریاری چهارمین پایانه حوزه تولیدات کشاورزی مازندران محسوب می‌شود که تاکنون پایانه محصولات برنج در شهرستان آمل به بهره‌داری رسیده است.

ابن پایانه در پنجاه و یکمین برنامه جهش تولید چهار طرح مهم صنعتی و معدنی با اعتبار افزون بر ۸۵ هزار میلیارد ریال با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید و از راه‌اندازی این واحدهای صنعتی و معدنی برای یک هزار و ۳۶۰ نفر ایجاد اشتغال شده است.

پایانه صادرات محصولات کشاورزی استان مازندران هفدهمین پایانه صادراتی کشور محسوب می‌شود که در شهرستان جویبار با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است؛ ساخت پایانه‌های صادراتی با هدف تسریع و تسهیل فرایند و افزایش امکان نظارت بر صادرات درسال ۱۳۸۳ از سوی دولت مصوب شد.