زباله سوزهای مازندران هم‌نشین زمان!

ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری از سال ۹۱ با ظرفیت ۴۵۰ تنی کلید خورد و قرار بود پس از چند بار تأخیر پایان سال گذشته به بهره‌برداری برسد ولی پیمانکار آن در مراحل نهایی دست از کار کشید و کناره‌گیری کرد. دولت برای اجرای این پروژه ۳۰ میلیون دلار اعتبار ارزی و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار […]

ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری از سال ۹۱ با ظرفیت ۴۵۰ تنی کلید خورد و قرار بود پس از چند بار تأخیر پایان سال گذشته به بهره‌برداری برسد ولی پیمانکار آن در مراحل نهایی دست از کار کشید و کناره‌گیری کرد. دولت برای اجرای این پروژه ۳۰ میلیون دلار اعتبار ارزی و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی مصوب کرد تا سهم حدود ۶۰ درصدی خود را محقق کند و قرار بود بخشی از هزینه این طرح را هم سرمایه‌گذار خارجی (شرکت چینی) به‌صورت بی اوتی تأمین کند.

سرمایه‌گذار خارجی که خود پیمانکار طرح نیز بود قرار بود هزینه‌هایش را از محل فروش برق تولیدی نیروگاه زباله‌سوز به شرکت توزیع برق باز پس بگیرد. بر اساس آخرین گزارش شهردار ساری میزان پیشرفت ابنیه‌ای این پروژه حدود ۴۰ درصد و حمل تجهیزات موردنیاز به محل پروژه نیز حدود ۶۰ درصد انجام شد.

طرح ساخت نیروگاه زباله‌سوز نوشهر هم باهدف امحای مقدار ۲۰۰ تن زباله‌های تولیدی شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود ۳ مگاوات برق در ساعت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه «پلنگ چال» نوشهر کلنگ زنی شد و بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود مدت ۲ سال به بهره‌برداری برسد که چنین نشد.

بدهی به پیمانکار، نصب قطعات نرم‌افزاری، فراهم نبودن زیرساخت‌ها مانند آب، برق، گاز و نیز کمبود اعتبار از عمده مشکلات این طرح تا پایان سال گذشته اعلام شد. بر اساس اعلام مسئولان استانی تا پایان سال گذشته برای این طرح حدود ۸۵ میلیارد تومان هزینه و پیشرفت آن حدود ۹۴ درصد اعلام شد. مدیران شهرستانی هم اعلام کردند که برای رساندن این طرح به مرحله بهره‌برداری کامل حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حسینعلی  مدیرکل محیط‌زیست مازندران در جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان، اظهار کرد: مشکلات و کمبودهای تکمیل دو کارخانه زباله‌سوز ساری و نوشهر به‌صورت جدی موردبررسی قرار گیرد. وی با اعلام اینکه برای بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز ساری وعده‌های زیادی داده‌شده است، تصریح کرد: قول بهره‌برداری در پایان سال 98 باید با بررسی همه‌جانبه مطرح شود چراکه تنش‌های اجتماعی منطقه چهاردانگه به دلیل مشکلات انتقال زباله جدی شده است.

انتقاد از تکرار آمار

مدیرکل محیط‌زیست مازندران با اشاره به آمارهای متعدد مطرح‌شده درباره میزان پیشرفت فیزیکی پروژه زباله‌سوز ساری، گفت: این آمارها چندین سال مطرح می‌شود اما میزان پیشرفت‌ها متناسب بازمان نیست. دغدغه ابراهیمی‌کارنامی در ارتباط با عدم پیشرفت فیزیکی مناسب کارخانه زباله‌سوز ساری با تأیید محمد محمدی‌تاکامی مدیرکل امور شهری استانداری مازندران مواجه شده است.

مدیرکل امور شهری و استانداری مازندران نیز خاطرنشان کرد: جلسات متعددی در فرمانداری، شهرداری و سازمان شهرداری‌های کشور برای ساماندهی زباله‌سوز ساری برگزارشده است. وی با اعلام اینکه نگرانی از بابت انتقال زباله بین مردم چهاردانگه بسیار جدی است، افزود: با وساطت فرماندار ساری و بابت قولی که برای بهره‌برداری پروژه زباله‌سوز ساری تا پایان سال 98 داده تا حدودی تنش‌ها کاهش‌یافته است.

محمدی‌تاکامی با اعلام اینکه رضایت کامل از روند ساخت ابنیه کارخانه زباله‌سوز ساری نداریم، گفت: در حال حاضر 10 نفر برای تکمیل ساختمان کارخانه زباله‌سوز ساری کار می‌کنند که با این روند در موعد مقرر تعیین‌شده پروژه به بهره‌برداری نمی‌رسد. وی با اعلام اینکه برای پروژه زباله‌سوز ساری 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: تلاش‌های جدی برای تکمیل این پروژه باید در دستور کار قرار گیرد.

زباله‌سوز نوشهر هم سن زباله‌سوز تهران

شهردار نوشهر اعتبار موردنیاز برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز را که پیشرفت ۹۴ درصدی دارد، ۲۸ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: تاکنون ۸۰ میلیارد تومان برای ساخت آن صرف شده است. علی امانی نیز در کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران با اشاره به آغاز ساخت پروژه ملی نیروگاه زباله‌سوز از سال ۹۰ در شهرستان اظهار داشت: ساخت این نیروگاه هم‌زمان با سایت تهران شروع شد ولی به دلیل کمبود نقدینگی افتتاح نیروگاه زباله‌سوز نوشهر مشمول زمان شده است.

وی به وضعیت نیروگاه زباله‌سوز نوشهر اشاره و ظرفیت آن را ۲۰۰ تن زباله در روز بیان کرد و گفت: قرار بود این نیروگاه ۲۲ ماهه تکمیل و بهره‌برداری شود که محقق نشده است.

وی میزان پیشرفت ابنیه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر را ۹۴ درصد بیان کرد و گفت: هنوز محوطه‌سازی فضای بیرونی و محل تصفیه شیرابه‌ها احداث نشده باآنکه فرایند نصب تجهیزات مطلوب است و عقب‌ماندگی مربوط به نصب توربین است که پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصدی دارد. شهردار نوشهر یادآور شد: تجهیزات تصفیه آب ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کابل‌کشی‌ها نیز سرعت مطلوبی گرفته و در بخش پردازش زباله نیز کارهایی صورت گرفته است.

امانی تصریح کرد: طبق برآوردها در سال قبل، منابع مالی موردنیاز برای تکمیل پروژه حدود ۱۶ میلیارد تومان بود اما آخرین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ۲۸ میلیارد تومان برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز نیاز است.

شهردار نوشهر بابیان اینکه بیشتر نواقص مربوط به حوزه پیمانکار است گفت: مهم‌ترین چالش نیروگاه مسائل مالی است و امیدواریم با تلاش شاهد افتتاح آن باشیم. وی میزان هزینه کرد برای ساخت نیروگاه زباله‌سوز را تاکنون ۸۰ میلیارد تومان بیان کرد.

آغاز تفحص برای بررسی انحراف

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران همچنین به وجود شائبه‌هایی درباره انحراف هزینه کرد در طرح نیروگاه زباله‌سوز ساری و نوشهر اشاره کرد و گفت که سازمان بازرسی کل کشور برای پاسخگویی به این شائبه‌ها طرح تحقیق و تفحص از این دو طرح را در دستور کار قرار داده و آغاز کرده است. راز جویان افزود: گزارش‌هایی هم از سوی سازمان بازرسی جمع‌آوری‌شده است که تا به نتیجه نهایی نرسد قابل اطلاع‌رسانی نیست.