ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان

ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان شناخته شد و بیش از ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته به فروش رسید. سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از فروش 1 میلیون و 718 هزار و 565 دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد.فروش خودرو در […]

1

ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان شناخته شد و بیش از ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته به فروش رسید.

سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از فروش 1 میلیون و 718 هزار و 565 دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد.فروش خودرو در بازار ایران طی این سال نسبت به سال پیش از آن رشد 18 درصدی داشته است. در سال 2016 بالغ بر 1 میلیون و 448 هزار و 500 دستگاه خودرو نو در بازار ایران به فروش رسیده بود.

درحالی بیش از 1.7 میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال 2017 به فروش رسیده است که کل تولید خودرو در ایران طی این سال حدود 1.5 میلیون دستگاه گزارش شده است.

به گزارش تسنیم، کل خودرو به فروش رفته در دنیا طی این سال 96 میلیون و 804 هزار دستگاه بوده که بازار ایران 1.7 درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است.ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان طی سال 2017 بوده است. چین، آمریکا و ژاپن به ترتیب در رتبه های اول تا سوم از این نظر قرار داشته اند. میزان 29 میلیون دستگاه خودرو در چین طی سال 2017 به فروش رسیده و این رقم برای آمریکا 17 میلیون دستگاه و برای ژاپن 5 میلیون دستگاه بوده است.

* تولید پژو 2008

اردیبهشت ماه سال 1396 تولید انبوه خودروهای دناپلاس و پژو 2008 با حضور رییس جمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.پژو 2008 نخستین محصول «ایکاپ» شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه به شمار می رود که در ایران به مرحله تولید رسیده است. دور تازه همکاری ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران 2 گروه خودروساز و در حضور رییسان جمهوری اسلامی ایران و فرانسه (بهمن 1394) کلید خورد.

این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران منجر شد.سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش، فناوری و صادرات 30 درصد محصولات تولید این شرکت، از الزام های این قرارداد به شمار می آید.با امضای این تفاهمنامه ها همه قطعه سازان داخلی در طراحی خودرو حضور خواهند داشت و محصولات با 70 درصد ساخت داخل و با استاندارد روز جهانی تولید می شود.

** امضای قرارداد 10 جانبه بین المللی طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو

اردیبهشت ماه 1396، قرارداد و تفاهمنامه 10 جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو اردیبهشت ماه با حضور وزیران پیشین صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری در محل شرکت ساپکو امضا شد.در این طرح پنج شرکت خارجی از آلمان، کره جنوبی، ایتالیا و بلژیک و پنج مشارکت کننده داخلی یعنی دانشگاه های امیرکبیر و شریف، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ایران خودرو حضور دارند.مقوله های موتور، گیربکس، اکسل و دیگر موارد در بحث پلتفرم دیده شده است و در اجرای آن حتی از مشارکت شرکت های «بوش» و «کندیدنتال» و شرکت های قطعه ساز داخلی استفاده می شود.نخستین محصول این پلتفرم اواسط سال 1398 وارد بازار می شود و برای تولید خودروهای صندوق دار، هاچ بک و حتی برقی و هیبریدی برنامه ریزی شده است.از توانمندی دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و شریف برای طراحی و تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی در این پروژه استفاده و در 10 سال 23 محصول مختلف از این پلتفرم تولید می شود.

** غول خودروسازی جهان با «ماموت خودرو» به ایران آمد

خرداد ماه 96، فولکس واگن که پارسال به عنوان برترین تولیدکننده خودرویی جهان شناخته شده است، از طریق نماینده رسمی خود، شرکت ماموت خودرو در ایران آغاز به فعالیت کرد.ماموت خودرو مسئولیت فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری فولکس ‌واگن در ایران را برعهده دارد.

** رونمایی از موتور سه سیلندر ملی

در نخستین روز مردادماه 1396 در مراسمی نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو6 تولید شده در شرکت سایپا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.این موتور برای مگاپلتفرم مشترکی که برای خودروهای SP100 و SP0 طراحی شده، تعریف شده است.موتور NSC شرکت «تیوان ابتکار» با 55 درصد ساخت داخل قرار است با همین پلتفرم در نظر گرفته شده طراحی شود که امروز نخستین نمونه آن رونمایی شد.مصرف سوخت حداکثر 5.5 لیتری در هر یکصد کیلومتر پیمایش، برخورداری از استاندارد یورو5 و برنامه ریزی برای دستیابی به استاندارد یورو6 در فاز توسعه از مشخصات آن است که روی محصولاتی که استانداردهای 82 گانه را بگذرانند، نصب می شود.