التهاب بازار خودرو با برخی سیاستگذاری‌ها

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از غیرفعال بودن واردکنندگانی که فعالیت آنها از سوی وزارت صنعت متوقف شده خبر داد و گفت:عدم ثبات در سیاستگذاری‌ها، بازار خودروهای وارداتی را ملتهب می‌کند.فرهاد احتشام‌زاد در خصوص توقف فعالیت برخی نمایندگی‌های واردکننده خودرو از سوی وزارت صنعت گفت: هر ساله به این نمایندگی‌ها زمان داده می‌شد تا مجوزهای خود […]

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از غیرفعال بودن واردکنندگانی که فعالیت آنها از سوی وزارت صنعت متوقف شده خبر داد و گفت:عدم ثبات در سیاستگذاری‌ها، بازار خودروهای وارداتی را ملتهب می‌کند.فرهاد احتشام‌زاد در خصوص توقف فعالیت برخی نمایندگی‌های واردکننده خودرو از سوی وزارت صنعت گفت: هر ساله به این نمایندگی‌ها زمان داده می‌شد تا مجوزهای خود را تمدید کنند؛ اما امسال این قضیه مقداری حساس‌تر شد و مجوز آنها را باطل کردند.وی با اشاره به اینکه البته این دسته از واردکنندگان که فعالیت آنها متوقف شده، در بازار چندان فعال نبودند، اظهار داشت: بنابراین، توقف فعالیت آنها مشکلی را در بازار خودروهای وارداتی ایجاد نمی‌کند؛ البته یکی از آنها در حال پیگیری برای تمدید مجوز است و در مورد یک نمایندگی دیگر که فعال‌تر از بقیه بود، در حال پیگیری هستیم تا حق و حقوق آن از بین نرود.رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تأکید بر اینکه در بخش فعالیت واردکنندگانی که نمایندگی نیستند هم، در حال انجام برخی تغییرات هستیم، افزود: فعالیت این واردکنندگان تأثیر مستقیم را در بازار می‌گذارد؛ بنابراین شرایط جدیدی برای آنها ایجاد می‌شود.احتشام‌زاد در خصوص وضعیت بازار خودروهای وارداتی اظهار داشت: در حال حاضر بازار این خودروها ملتهب است و به دلیل برخی تصمیم‌گیری‌ها که مدام در حال تغییر است، این بازار را با التهاب مواجه می‌کند.به گزارش مهر، وی با تأکید بر اینکه بازار خودروهای وارداتی تحت تأثیر این تصمیم‌گیری‌ها، آبستن حوادث است، گفت: عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و برخی سیاستگذاری‌ها که به تازگی اعلام شده، اثرات سوء را بر بازار خودروهای وارداتی می‌گذارد و امیدواریم بتوانیم با رایزنی برخی از این سیاستگذاری‌ها را روشن‌تر و شفاف‌تر کنیم.بر اساس این گزارش، وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت چند شرکت واردکننده خودرو از جمله اُپل، هوندا، اشکودا، BMW، سئات و آئودی را به دلیل اینکه نتوانستند از نمایندگی مستقیم خودروسازان خارجی مجوز بگیرند، متوقف کرد.این روزها شایعه افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی دهن به دهن می‌چرخد که با وجود عدم صدور مجوز جدید برای رشد قیمت‌ها، اقدام برخی شرکت‌های خودروساز به این مسئله دامن می‌زند.در جدول ابلاغ شده از سوی ایران‌ خودرو به نمایندگی‌های فروش این شرکت برای پژو 405 مدل اس‌ال‌ایکس بنزینی افزایش قیمت یک میلیون و 400 هزار تومانی در نظر گرفته شده که قیمت این خودرو را به 31 میلیون و 200 هزار تومان می‌رساند.همچنین در مورد پژو پارس سال افزایش قیمت تا 800 هزار تومانی پیش‌بینی شده و در جدول جدید، قیمت این محصول تا 36 میلیون و 400 هزار تومان نیز می‌رسد.در مورد پژو 206 تیپ 5 نیز شاهد افزایش قیمت یک میلیون تومانی هستیم، به طوری که قیمت این خودرو 37 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.ایران‌ خودرو افزایش یک میلیون و 400 هزار تومانی را برای پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 نیز پیش‌بینی کرده و به این ترتیب قیمت این خودرو 38 میلیون و 718 هزار تومان برآورد شده است.در مورد سمند نیز افزایش قیمت 400 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومانی در نظر گرفته شده است، به طوری که قیمت یک مدل سمند ال‌ایکس EF7 بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین با افزایش یک میلیون و 200 هزار تومانی معادل 31 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده و در مورد یک مدل دیگر از سمند EF7 بنزینی نیز با همین میزان افزایش، قیمت 31 میلیون و 650 هزار تومان در نظر گرفته شده است.در ابلاغیه جدید ایران خودرو، قیمت تندر 90 مدل E2 با رشد یک میلیون و 100 هزار تومانی معادل 38.5 میلیون تومان تعیین شده است.برای رانا نیز افزایش قیمت یک میلیون تومانی پیش‌بینی شده که در نهایت، قیمت این خودرو را به 34 میلیون و 300 هزار تومان می‌رساند.ایران‌ خودرو در حالی نسبت به انتشار جدول قیمت‌های فعلی و مصوب محصولاتش اقدام کرده و این مسئله را بر اساس مصوبه شورای رقابت توجیه کرده که قرار نیست فعلاً این افزایش قیمت اتفاق بیفتد و در چنین شرایطی مشخص نیست چرا فهرست جدید قیمت‌ها، پیش از تصمیم‌گیری برای اعمال آن منتشر شده است؟آیا این اقدام نتیجه‌ای جز تحریک بازار خودرو و ایجاد التهاب در این بازار به همراه خواهد داشت؟