اثرات زیانبار بی‌توجهی به مدیریت لجستیک

نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران با اشاره به اثرات زیانبار بی توجهی به مدیریت لجستیک ، گفت: لجستیک یکی از ابزارهایی است که نقش مهمی در تغییر و بهبود شاخص‌های اقتصادی ایفا می‌کند، خدمات لجستیکی نقش کلیدی در موضوع کاهش هزینه و افزایش سرعت ارائه محصول یا خدمت به مشتری ایفا می‌کند. سید […]

نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران با اشاره به اثرات زیانبار بی توجهی به مدیریت لجستیک ، گفت: لجستیک یکی از ابزارهایی است که نقش مهمی در تغییر و بهبود شاخص‌های اقتصادی ایفا می‌کند، خدمات لجستیکی نقش کلیدی در موضوع کاهش هزینه و افزایش سرعت ارائه محصول یا خدمت به مشتری ایفا می‌کند.

سید هادی ناصری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عناصری که ما را قادر به درک رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌کند، شاخص‌های اقتصادی کشور مورد نظر است.وی افزود: این شاخص‌ها به همان اندازه که دارای ارزش‌های مثبت و بالا هستند، بر بافت اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی ملت تأثیر مثبت می‌گذارند که این تأثیرات باعث افزایش فرهنگ، سطح زندگی و رفاه افراد جامعه می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: لجستیک یکی از ابزارهایی است که نقش مهمی در تغییر و بهبود شاخص‌های اقتصادی ایفا می‌کند،  بررسی چگونگی تأثیر متغیرهای لجستیک و حمل و نقل و ارتباطات بر رشد اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که تأثیر متغیرهای صنعت حمل و نقل و متغیرهای صنعت ارتباطات که صنعت لجستیک را تشکیل می‌دهند بر افزایش درآمد سرانه در کشورها موثر هستند.

*شاخص‌های رقابت‌پذیری مرتبط با لجستیک کشور وضعیت مطلوبی ندارد

نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران عنوان کرد: بر اساس نقطه نظرات محققین و متخصصین، متاسفانه شاخص‌های رقابت‌پذیری مرتبط با لجستیک کشور وضعیت مطلوبی ندارد و از استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

این فعال دانشگاهی ادامه داد: از آنجا که یکی از مهم‌ترین عوامل در ارتقای این شاخص‌ها مربوط به حوزه زیرساختی و مدیریتی و به‌ویژه حمل و نقل است، از این رو مدیریت بهینه حمل و نقل و لجستیک کشور که امکان کاهش هزینه و زمان، ایمنی و کیفیت خدمات را نتیجه می‌دهد، می‌تواند در بهبود وضعیت موجود موثر باشد.

*لزوم توجه به بحث کارآمدسازی لجستیکی در کشور

وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت و نقش لجستیکی و راهبردی ایران در تجارت منطقه‌ای، توجه به مقوله کارآمدسازی و چابک‌سازی کلان زنجیره تامین و لجستیکی کشور بیش از پیش احساس می‌شود. از این رو نقش بی‌بدیل مناطق آزاد و هاب‌های لجستیکی منطقه‌ای نیز به‌عنوان یکی از راهبردهای موفق در عرصه تجارت منطقه‌ای و جهانی با هدف تسهیل و استانداردسازی زنجیره تامین انکارناپذیر است.

ناصری افزود: همچنین یکی از مشکلات اصلی ناکارآمدی مناطق آزاد و ویژه در کشور علاوه بر جنبه مدیریتی و کارکردی، عدم مکان یابی صحیح و به تبع آن عدم توسعه زیرساختی است که در این خصوص می‌توان با بهره‌گیری از منابع انسانی متخصص داخلی و بومی به دور از تصمیمات سیاسی و عوامل فشار مسئولان  محلی خطا در تصمیم‌گیری را کاهش داد.

نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران کرد: با توجه به تجربه نامطلوب کشور در شرایط دوران کرونا و جایگاه تصمیم‌سازی بهینه در عرصه خدمات درمانی و نیز توجه به جایگاه زنجیره تامین دارو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقوله‌های حوزه درمان، بسیار نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری کلان ملی در آموزش، رشد و پرورش و حفظ منابع انسانی متخصص برای شرایط این چنینی است.

*لجستیک و افزایش سرعت ارائه محصول به مشتریان

این فعال در حوزه لجستیک تاکید کرد: امروزه موضوع کاهش هزینه و افزایش سرعت ارائه محصول یا خدمت به مشتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کارآمدی خدمات لجستیکی نقش کلیدی در تحقق این دو امر ایفا می‌کند. زیرساخت‌های لجستیکی کارآمد به‌واسطه کاهش قیمت تمام شده محصول و کاهش اختلاف قیمت میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، منجر به افزایش رضایت‌مندی دوسویه و در نتیجه شکوفایی اقتصادی می‌شود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر بهبود لجستیک در کشورهای دارای موقعیت جغرافیایی مناسب، سبب می‌شود میزان اشتغال نیز در این کشورها افزایش یابد. در حال حاضر ارتقای وضعیت کشورها در حوزه لجستیک به یکی از اهداف مهم توسعه اقتصادی تبدیل شده است. در این راستا نقش بی‌بدیل مناطق آزاد در راستای بهبود لجستيک كشور انکارناپذیر است.

نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران با بیان اینکه موضوعات متعدد و چالش‌های بسیاری در زمینه مدیریت ترافیک، حمل و نقل، لجستیک و نیز ایمنی راه مطرح است که نشان‌دهنده ضعف‌های موجود در مدیریت سیستم‌های حمل و نقلی است، افزود: بسیاری از این مشکلات موجود در زمینه مدیریت حمل و نقل، ترافیک و خدمات لجستیک، از طریق ارتباط مؤثر مدیران با مراکز علمی و دانشگاهی و بهره‌جویی از نتایج تحقیقات متعدد علمی قابل رفع بوده و امکان بهبود شرایط فعلی و برنامه‌ریزی برای افق‌های آینده با نگاهی اقتصادی قابل تأمین است.

*توجه مشهود به لجستیک در کشورهای توسعه‌یافته

این مسئول اظهار کرد: آنچه که از عملکرد گذشته کشورهای توسعه‌یافته مشخص شده این است که هوشمندسازی صنعت حمل و نقل و توسعه شهرهای هوشمند بازیگران اصلی در سیستم‌های مدیریتی آینده خواهند بود. چه در بخش حمل و نقل مسافر در سطح خرد سفرهای شخصی و چه در سطح حمل و نقل عمومی انبوه‌بر، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در مدیریت ترافیک از طریق تجهیزات موجب افزایش قابل توجه عملکرد مدیریتی شده است. این ارتقا در بخش لجستیک و حمل و نقل کالا نیز کاملا مشهود است.

وی یادآور شد: هوشمندسازی زنجیره تأمین و لجستیک در سال‌های اخیر از طریق فناوری نوین از جمله بلاکچین و اینترنت اشیا توسعه شگرفی یافته که توانسته بهبودهای اساسی را در زمینه کاهش‌ اتلاف‌های عملکردی مدیریتی از طریق توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی، ردیابی و مانیتورینگ، اعتماد و قراردادهای هوشمند ارائه دهد.

ناصری عنوان کرد: در سطح مدیریت شهری و نگاهی جزیی‌تر به مشکلات، باز طراحی تقاطع‌های موجود از قبیل تبدیل تقاطع‌های کنترل‌نشده به میدان‌ها و تقاطع‌های چراغ‌دار به‌منظور حذف تداخل‌ها و نیز تبدیل تقاطع‌های هم‌سطح به غیر همسطح به ویژه در تقاطع‌های با حجم تردد بالا که تداخل‌های اصلی آن از طریق مدیریت ترافیک غیر قابل حل باشد، از جمله راهکارهای بهبود ترافیک شهری معرفی شده‌اند.

*لجستیک و بهبود آشفتگی و نامنظمی جریان ترافیک

نائب رئیس انجمن تحقیق در عملیات ایران اضافه کرد: طراحی استاندارد و جانمایی مناسب تابلوهای راهنمای مسیر نیز به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی مدیریت ترافیک مطرح است که اثرات آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است‌.

وی اذعان داشت: با نگاهی به مدیریت شهرهای توریستی اهمیت مدیریت ترافیک آشکار می‌شود، چرا که جمعیت مسافران ناآشنا به مسیر که نیازمند پرس و جو و آدرس‌یابی هستند موجب کاهش قابل ظرفیت شبکه معابر شده و جریان ترافیک را منقطع می‌کنند. لذا از طریق تابلوهای راهنمای مسیر بخش قابل توجهی از ظرفیت از دست رفته شبکه معابر قابل بازگردانی بوده و نیز آشفتگی و نامنظمی جریان ترافیک بهبود می‌یابد.