آزمون و خطاهای تدریس مجازی

در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران با یک معلم مطرح شد؛ گروه اجتماعی؛ با وجود گذشت حدود ۲ سال از شیوع کرونا همچنان شاهد ادامه فعالیت‌های آموزشی به دانش‌آموزان هستیم. البته این نحوه آموزش در شرایط اضطراری و ایجابی صورت گرفت اما نقطه عطفی در سیستم آموزشی کشور محسوب می‌شود. اما باید دید نظر مدرسان و دبیران آموزشی در این باره چیست و در طی این مدت به نقاط مثبت و یا منفی دست پیدا کردند. علی اصغر ابراهیمی دبیر زبان وادبیات فارسی مقطع متوسطه اول و دوم اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ساری در […]

در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران با یک معلم مطرح شد؛

گروه اجتماعی؛ با وجود گذشت حدود ۲ سال از شیوع کرونا همچنان شاهد ادامه فعالیت‌های آموزشی به دانش‌آموزان هستیم. البته این نحوه آموزش در شرایط اضطراری و ایجابی صورت گرفت اما نقطه عطفی در سیستم آموزشی کشور محسوب می‌شود. اما باید دید نظر مدرسان و دبیران آموزشی در این باره چیست و در طی این مدت به نقاط مثبت و یا منفی دست پیدا کردند.

علی اصغر ابراهیمی دبیر زبان وادبیات فارسی مقطع متوسطه اول و دوم اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ساری در گفت‌وگو با خبرنگار حرف مازندران در این رابطه می‌گوید: بدون شک کرونا بخش‌های مختلفی از عرصه بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی را باخود درگیر کرده است، که شاید بتوانیم فضای تعلیم و تربیت را بعد از بهداشت و سلامت اجتماعی جزو آسیب های سرآمد توسط این مهمان ناخوانده نام ببریم.

وی اضافه می‌کند: عدم تجربه لازم، چالش و بحران‌های متعدد، آماده نبودن زیرساخت‌های مناسب و عدم آشنایی با این شرایط پیش‌بینی نشده از جمله مهم‌ترین دلایل آسیب به فضای تعلیم و تربیت در آغاز این بحران بود.
ابراهیمی ادامه می‌دهد: آنچه که مهم است انتظار برای سامان‌دهی فضای مناسب با شرایط موجود و آغاز جریان تعلیم و تربیت به شکل مجازی بعد از آزمون و خطاهای متعدد به‌عنوان مطالبه عمومی مطرح شد.

این معلم اضافه می‌کند: بنده به‌عنوان عضو کوچکی ازخانواده بزرگ فرهنگیان نقد بسیاری در عدم پیش‌بینی‌های لازم و عدم آماده‌سازی زیر ساخت‌های مناسب برای آموزش مجازی دارم. درنظر گرفتن سخت‌افزار و نرم‌افزار و توجیه نبودن دانش‌آموزان و خانواده‌ها و حتی دبیران در به‌کارگیری درست این فضا برای آموزش درست از دیگر آسیب‌های این فضا بود.

وی با بیان اینکه در این بین هزینه‌های بالا در تهیه سخت افزارها هم برای اولیا و هم برای دبیران چالش دیگری بود که می‌توان از آن نام برد، اضافه می‌کند: اما رفته رفته با طولانی شدن این فراگیری تجربه‌ها بیشتر از قبل شد، اما آنچه در این قسمت باید اشاره کنم این است که گلایه‌ها و آسیب‌ها در برنامه‌های ابلاغی برای تدریس در فضای برنامه شاد و دیگر برنامه‌ها هم چنان باقی است.

این دبیر با تاکید بر اینکه به‌جای توقف در این پیش آمد باید دست در دست هم از مشکلات و دست‌انداز‌ها عبور کنیم، اظهار می‌کند: بالابردن بهره‌وری در آموزش مجازی، توجیه شدن خانواده‌ها و آماده‌سازی فضای آرام در خانواده موقع تدریس، پیگیری مدام امور درسی دانش‌آموز، نصب نرم‌افزار‌های تایید شده آموزش و پرورش بر روی تلفن همراه، جلوگیری از استفاده نامناسب از فضای مجازی و رها نکردن دانش‌آموز در دریای بی‌کران اما مخرب مجازی از جمله راهکارهای مناسب برای عبور از این شرایط است.

وی اظهار می‌کند: آموزش لازم به دبیران جهت بالا رفتن کارآمدی در تدریس به روش آنلاین، آشنایی آن‌ها با اصطلاحات مجازی و کار با سخت‌افزارهای آموزشی، تلفیق آموزش مجازی و حضوری و زمینه سازی برای تغییر آموزش آنلاین به آموزش میدانی و حضوری از جمله راهکار های مناسب دراین شرایط است‌