جاهای دیدنی شمال (1401) + عکس و مسیر دسترسی

صحبت از شمال شد و جاهای دیدنی شمال . خطه سبز ایران که چون نگینی در این سرزمین زیبا می درخشد .

منطقه ای که همیشه و در تمام فصول با مردم خونگرم و جذابیت های دیدنی خود میزبان مسافران از دور و نزدیک بود . با توجه به تعدد جاهای دیدنی شمال و آب و هوای معتدل این منطقه در ایام تعطیلات شاهد ترافیک سنگین ورودی ها و محورهای این مناطق می باشیم . پس بهتر از قبل از اینکه بار سفر را برای رفتن به این منطقه ببندیم با جاهای دیدنی شمال بیشتر آشنا شویم . در این مطلب به طور خلاصه به بررسی این موضوع می پردازیم و جاذبه های آن را برای شما خوانندگان عزیز معرفی می کنیم . شمال کشور به سه استان گیلان ، مازندران و گلستان خلاصه می شود که بطور جداگانه جاذبه های گردشگری این استان ها را مرور می کنیم .

 

جاهای دیدنی گیلان

گیلان کمی با دو استان مازندران و گلستان تفاوت دارد . استان گلستان از سال ۱۳۷۶ از مازندران جدا شد و به همین علت تشابه زبانی و فرهنگی در دو استان مازندران و گلستان در مقایسه با گیلان بیشتر است.در ذیل به مرور جاذبه های دیدنی گیلان می پردازیم

موزه میراث روستایی

موزه میراث روستایی گیلان یکی از زیباترین موزه های ایران است و اغراق نیست اگر بگوییم مشابهی در ایران ندارد . این موزه میراث روستایی مجموعه ای از خانه های روستایی از نقاط مختلف کوهستانی و جلگه ای گیلان می باشد که در این محل منتقل شده و در کنار خانه ها مردمانی با لباس بومی منطقه مشغول راهنمایی و خدمت رسانی و پخت غذاهای بومی و سنتی می باشند . این موزه در 18  ۱۸ کیلومتری رشت در کنار جاده سراوان به فومن واقع شده است.

 

شما می توانید در سفر به این منطقه و بازدید از این موزه چکیده ای از  فرهنگ، آداب و رسوم، غذاها، معماری، هنر و لباس گیلانی و… را مشاهده کنید .

 شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت هم یکی از جاهای دیدنی گیلان بشمار می رود که در میان شلوغی شهر قرار دارد و در شب می توانید انبوهی از دکه های کباب و یخ در بهشت را در آن مشاهده کنید . این میدان برای عکس گرفتن مسافران بسیار زیبا  و مراکز خرید اطراف آن بر جذابیت آن برای مسافران افزوده است

 

منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی در ساحل دریا و مابین جاده رشت به بندرانزلی جزو یکی از بهترین مقاصد گردشگری بشمار میرود . مراکزخرید بزرگ کاسپین و ستاره شمال و صدها فروشگاه با تنوع بالا ، مجموعه تفریحات دریایی، آکواریوم، دریاچه پرندگان و پارک ساحلی در این منطقه می‌تواند یک روز کامل از وقت شما را پر کند.

مجموعه آکواریوم انزلی به تنهایی دارای امکانات تفریحی مثل شهربازی سالن بولینگ، سینمای چند بعدی، باغ خزندگان و رستوران است.

 

 ماسوله

ماسوله ، نامی که به گوش خیلی از ما آشناست و شاید بسیاری از شما به آن سفر  کرده اید . خانه هایی که روی هم بصورت پله کانی ساخته شده اند با معماری زیبا و مشهور یکی از جذاب ترین مناطق برای مسافران داخلی و خارجی است . معماری این خانه ها بطوری است که سقف خانه پایینی حیاط خانه بالایی است.

برای رفتن به ماسوله باید به فومن بروید و بعد سفر خود را در جاده مخصوص ماسوله ادامه دهید.طبیعت و جنگل مه‌آلود، بقعه عون بن علی، صنایع دستی، آبشار ماسوله رودخان و غذاهای محلی از جاذبه‌های ماسوله هستند.

از دیگر دیدنی های استان گیلان می توان به  قلعه رودخان،  بام سبز لاهیجان، شیطان کوه، تله‌کابین لاهیجان، آرامگاه کاشف السطنه و موزه چای ایران، استخر لاهیجان، منطقه شیخانبر، بقعه شیخ زاهد گیلانی می توان نام برد .

 

جاهای دیدنی مازندران

و اما مازندران و دیدنی های بینظیر و بکر خود که دل و چشم هر بیننده ای را سحر می کند .  این استان با طبیعت زیبا و جاذبه های متعدد وبی نظیر خود در هر جا که قدم بگذارید وارد بهشت می شوید . مهمان نوازی و خونگرمی مردم این منطقه زبانزد خاص و عام است .در ذیل به اختصار به معرفی جاهای دیدنی مازندران می پردازیم .

در ابتدا می توانیم از جاده چالوس و مناظر اطراف آن با پیچ و خم های زیبایش اشاره کنیم که در ایام تعطیلات زیر بار ترافیک مهمانان بخصوص تهرانی ها قرار می گیرد . متل قو در سلمانشهر نیز یکی از جاهای دیدنی این منطقه به شمار می رود که از تفریح تا گردش را می توانید در آن جستجو کنید . هتل های زیبا و مراکز اقامتی متعدد در کنار ساحل دریای نیلگون خزر مقصد گردشگری هزاران مسافر از جای جای ایران اسلامی است .

نمک آبرود

پس از آن به نمک آبرود از بهترین جاهای دیدنی شمال می رسیم . مقصد دوم اکثر مسافرانی که می‌خواهند چند روزی را به دور از شهرهای بزرگ در آرامش و هوای تمیز استراحت کنند نمک آبرود است.

این شهرک با امکانات گردشگری بی نظیر مانند گردشگری دریایی و ساحلی در کنار تله کابین مشهور خود میزبان بسیاری از گردشگران است.

فیلبند

دهکده ییلاقی فیلبند یا به قول اهالی فیلبن به دریای ابر شهرت دارد و یکی از زیباترین روستاهای ایران است. روستایی کوچک و کم‌جمعیت که حتی وسط تابستان هوایش خنک است. زمستان‌ها بسیار سرد و برفی است و بومی‌ها که بیشترشان دامدار هستند روستا را ترک می‌کنند.

این روستا جزو شهرستان بابل می باشد که برای رسیدن و اقامت در این روستا ایام تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه می باشد .

 

جاهای دیدنی رامسر

رامسر که به نگین گردشگری مازندران معروف است یکی دیگر از شهرهای زیبا و پر جاذبه برای گردشگران است . هتل قدیم رامسر و آبگرم های متعدد در کنار دریای زیبا بسته ای جامع برای گردشگری بشمار می روند . همچنین می توانید از روستاهای زیبا و توریستی جواهر ده با آب و هوای خنک در اوج گرمای تابستان استفاده کنید . کاخ موزه رامسر نیز یکی از جاذبه های تاریخی این شهر به شمار می رود .

در ادامه جاهای دیدنی شمال و مازندران می توان به روستاهای گردشگری سوادکوه مانند لفور ، شهر شیرگاه ، مناطقه ییلاقی سوادکوه مانند چرات ، آلاشت و جاذبه های دیدنی ساری ، سد شهید رجایی ، سد سلیمان تنگه ، سد البرز ، منطقه عباس آباد بهشهر و بسیاری دیگر اشاره کرد .

 

جاهای دیدنی استان گلستان

در ادامه معرفی جاهای دیدنی شمال به استان گلستان می رسیم . شما در این استان می توانید به جاذبه های طبیعی و دست نخورده و کمتر شناخته شده بسیاری دست پیدا کنید .

 آبشار کبودوال

در جنوب شهر علی آباد کتول و در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی آبشاری به نام کبودوال واقع شده که گفته می‌شود تنها آبشار تمام خزه‌ای ایران است.برای رسیدن به این آبشار باید مسیری ۲۰ دقیقه‌ای را از شهر در جاده‌ای به نام کبودوال طی کنید. بعد از رسیدن به انتهای جاده آسفالت و بعد از عوارضی بقیه مسیر را باید پیاده بروید.

دریاچه کوچکی به نام زرین گل که در نتیجه ساخت سد خاکی ایجاد شده محل توقف و پیک‌نیک مناسب برای عکس گرفتن و غذا خوردن است. بعد از دریاچه، قدم زدن در کنار رودخانه، گذشتن از پل‌های سنگی و پارک جنگلی کبودوال جذابیت‌هایی اصلی مسیر هستند.

زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی و گورستانی که در کنارش قرار دارد پر از داستان‌های تاریخی و شبه‌افسانه‌ای است. در صحبت از تاریخ این منطقه به نقاطی می‌رسیم که هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت حرف بزند و حرف‌ها پر از کلماتی مثل «احتمالا» و «شاید» می‌شود.

منظره کوهستان بکر، سنگ قبرهای عجیب و زیارتگاه خالد پیامبر باعث قرار گرفتن این منطقه در میان جاهای دیدنی شمال شده است.در اطراف زیارتگاه خالد نبی و در ارتفاع کمتر دو بقعه دیگر به نام‌‌های عالم بابا (پدر همسر خالد نبی) و چوپان عطا (چوپان و همراه خالد نبی) قرار دارند. بقعه کوچک و تنهایی که اکثر تصاویر منتشر شده از منطقه دیده می‌شود همان بقعه چوپان عطا است نه بقعه خالد نبی. البته فاصله این دو از هم زیاد نیست اما در اطراف بقعه خالد نبی ساختمان‌هایی برای خدمات رفاهی مسافران ساخته شده است.

 برج گنبد قابوس

ساختن برجی ۷۰ متری آن هم با آجر کار آسانی نیست؛ به ویژه این که ساخت چنین برجی ۱۰۰۰ سال قبل بدون وسایل مدرن امروزی یک شاهکار حساب می‌شد.نام شهر گنبد کاووس و برجی که نماد اصلی شهر است ریشه در دورانی دارد که پایتخت حکومت خاندانی به نام آل زیار بود. زیاریان یا آل زیار حدود هزار سال قبل به منطقه شمال ایران و بخش‌هایی از جنوب کوهستان البرز حکمرانی می‌کردند.برج قابوس هم در همان دوران ساخته شد. شهر باستانی جرجان در نزدیکی شهر گنبد کاووس قرار داشت اما در طول جنگ‌ها و بلایای طبیعی از بین رفت. شهر فعلی در دوران رضا شاه پهلوی بناگذاری شد و نام آن را گنبد قابوس گذاشتند؛ بعدها نام آن به گنبد کاووس تغییر داده شد.